Mikrolokalizacja podbija Polskę

Virtualna Warszawa. W Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych wdrożono pilotażowy, oparty na technologii mikrolokalizacji system nawigacji dla osób z dysfunkcjami wzroku. Beacony i aplikacja mobilna ułatwiają niewidomym i niedowidzącym poruszanie się po budynku, wskazują schody, komunikują potrzebne informacje, umożliwiają wygodne dotarcie do poszukiwanego pokoju, czy np. pobranie numerka w systemie kolejkowym.

Nasze rozwiązania technologiczne działają na podstawie nadajników pracujących na protokołach iBeacon, AltBeacon i EddyStone, komunikujących się za pomocą sygnału Bluetooth Low Enegry (BLE). Urządzenia te mają wpływać na poprawę jakości życia mieszkańców stolicy oraz jej gości – w szczególności osób niewidomych i niedowidzących” – mówi Marcin Wojdat, Sekretarz m. st. Warszawy. Warto dodać, że to pierwsze na świecie wdrożenie działającej na podstawie beaconów platformy nawigacyjnej dla niepełnosprawnych w instytucji publicznej. Warszawa została jednym z pięciu zwycięzców ubiegłorocznej edycji prestiżowego konkursu Mayor's Challange, organizowanego przez Bloomberg Philathropies w Nowym Jorku. W konkursie udział brało 155 miast z całego świata.

Zachęcona sukcesami Warszawa planuje dalsze etapy wdrażania beaconów. Miasto przetestowało już system mikronawigacji na jednej z linii autobusowych, analizowało także jej przydatność w popularnych miejscach, w których Warszawiacy spędzają wolny czas - np. w Multimedialnym Parku Fontann.

Obecnie prowadzimy testy obejmujące 3 obszary życia miasta: kontakty mieszkańców z instytucjami publicznymi, komunikację miejską oraz aktywne spędzanie wolnego czasu. Wśród tych trzech grup wdrożeń największy potencjał widzimy w rozwoju turystyki – w sklepie Google Play dostępna jest aplikacja „Virtualna Warszawa – Epizod 5”, za pomocą której testujemy możliwości płynące z połączenia technologii mikrolokalizacji i wirtualnej rzeczywistości (VR). W ramach tego testowego wdrożenia można obejrzeć wirtualny pokaz w Parku Fontann” - opowiada Marcin Wojdat.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. Aplikacja mobilna MOCAK-u wykorzystuje sieć urządzeń mikrolokalizacyjnych do kontekstowego udostępniania zwiedzającym informacji na temat oglądanych w danym momencie dzieł sztuki. Umożliwia także wyszukiwanie eksponatów oraz prowadzi klienta bezpośrednio do wybranych obiektów. Aplikacja wyposażona została także w funkcje społecznościową, która na bieżąco pozwala dzielić się ze znajomymi materiałami na temat interesujących eksponatów.

7 najlepszych praktyk – o czym warto pamiętać:

  1. Nie zawiedź zaufania klientów – zaoferuj im jasne zasady korzystania z systemu i upewnij się, że świadomie wyrażają zgodę na korzystanie z niego.
  2. Jeśli twoja firma zarządza siecią sklepów, zwróć się do nich z propozycją udziału w projekcie.
  3. Na rynku działa wiele firm, oferujących beacony i systemy o różnym zestawie funkcji. Upewnij się, że wybierzesz ofertę najlepiej odpowiadającą Twoim potrzebom.
  4. Odpowiednie rozmieszczenie beaconów jest kluczowe – starannie to zaplanuj. Nie umieszczaj ich w miejscu, w którym będą łatwo dostępne.
  5. Nie lekceważ wysokich opóźnień, szczególnie jeśli korzystasz z infrastruktury chmurowej (np. do backupu). Klienci nie zaakceptują powolnie działającej usługi.
  6. Używaj mediów społecznościowych, by rozwiewać ewentualne wątpliwości co do ochrony prywatności.
  7. Jeśli analizujesz generowane przez beacony dane, upewnij się, że odbywa się to z poszanowaniem prywatności użytkowników.

"Beacony wprowadziliśmy w maju 2014 roku przy wystawie "Zbrodnia w sztuce" i od tamtego czasu, co kilka miesięcy, urządzenia zmieniają swoje położenie wraz z nowymi wystawami. Zmieniamy treści w aplikacji mobilnej i przypisujemy nowe dzieła do beaconów, które są montowane w przestrzeni ekspozycyjnej" - mówi Justyna Kuska, rzecznik MOCAK-u. "Staramy się w każdym obszarze działalności podążać za najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, które usprawniają pracę Muzeum, budują pozytywne doświadczenie zwiedzających oraz pomagają przybliżać sztukę różnym grupom docelowym Muzeum. [...] Wprowadzenie beaconów było dla nas naturalnym krokiem w kierunku podniesienia jakości oferty MOCAK-u" - podkreśla.

Opisane wyżej wdrożenia technologii mikrolokalizacji to jedynie wybrane przykłady. Projekty uwzględniające instalację beaconów - najczęściej na etapie pilotażowym - realizuje coraz więcej polskich firm i instytucji, między innymi: sieci spożywcze (Intermarche, Frisco.pl), handlowe (outlety Factory, Galeria Pomorska, Manufaktura w Łodzi, Stary Browar w Poznaniu), instytucje kultury (Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Neonów w Warszawie, Centrum Górskie Korona Ziemi), czy też gastronomia (Chata Polska). Liczne mniejsze organizacje, np. restauracje czy kawiarnie, instalują beacony i skupiają swoją ofertę wokół dostawców aplikacji (np. Everytap, Qpony). Mikrolokalizacja jest coraz częściej postrzegana jako pożądany element skutecznej kampanii wielokanałowej.


TOP 200