Między możliwościami a efektami

Najwyższy poziom dojrzałości organizacji, gdzie spodziewane są największe efekty z wykorzystania narzędzi BI to poziom, w którym informacja jest narzędziem pomiaru oraz doskonalenia procesów biznesowych. Organizacja jest w stanie monitorować otoczenie konkurencyjne i elastycznie adaptować swoje zasoby strategiczne do zmieniających się warunków zewnętrznych. Jest w stanie kontrolować proces tworzenia wartości dodanej skutecznie zaspakajając, a czasami kreując, potrzeby klientów, jak również wyprzedzając potrzeby partnerów biznesowych w całym łańcuchu dostaw.

Liczy się jakość danych

W procesach podejmowania decyzji rzadko kiedy istnieje bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy decyzją a rezultatem wykorzystania narzędzi Business Intelligence. Wpływ technologii BI, szczególnie eksploatacji korporacyjnej hurtowni danych, na jakość decyzji strategicznych rozpatrywany musi być w perspektywie długoterminowej. Korzyści są z reguły trudne do precyzyjnego wyrażenia i mają raczej charakter bardziej jakościowy niż ilościowy. Co więcej, rozwój i implementacja rozwiązań BI wymaga najczęściej zmian w samej organizacji. Jest więc bardzo trudno rozróżnić korzyści wynikające bezpośrednio z wdrożenia aplikacji analitycznych i hurtowni danych od efektów zmian organizacyjnych towarzyszących wdrażaniu rozwiązań informatycznych. Przedstawiona teza pozostaje w zdecydowanej opozycji z oczekiwaniami praktyki gospodarczej, gdzie wymaga się, aby projekty były krótkie, proste i w zasadzie natychmiast się zwracały. Nie ma tu miejsca na ewolucję i doskonalenie rozwiązania, a posługiwanie się wyłącznie miarami jakościowymi w uzasadnieniu korzyści z wdrożenia wzbudza podejrzenia u potencjalnego sponsora projektu.

Oceniając efekty wdrożonych rozwiązań BI (a szczególnie korzyści z posiadania centralnej hurtowni danych), rzadko kiedy zwraca się uwagę na fakt, iż jakość i działanie aplikacji analitycznych zależą bezpośrednio od działania systemów transakcyjnych będących źródłem danych oraz od jakości samych danych w bazach tych systemów. Zakończone sukcesem (bądź nie) wdrożenie systemów transakcyjnych wpływa bezpośrednio na ocenę rozwiązań BI. Często projekt BI jest akceptowany przez użytkowników biznesowych w ograniczonym stopniu lub wręcz odrzucany z powodu braku wiarygodności danych prezentowanych w aplikacjach analitycznych. Co więcej, połączenie hurtowni danych z takimi aplikacjami jak DSS, EIS, CRM powoduje, że sukces i jakość działania tych aplikacji zależy w dużym stopniu od jakości działania hurtowni danych.


TOP 200