Microsoft rzuca wyzwanie

Żale i pochwały

Jednym z pierwszych użytkowników OCS jest też właśnie amerykański operator Sprint. Firma docelowo zamierza pozbyć się 500 centralek PBX na całym świecie. Wdrożenie platformy Microsoft dla 3000 użytkowników przyniesie 240 tys. USD oszczędności rocznie, a kolejne 5 mln USD, dzięki zamianie tradycyjnych telefonów na softphone'y i zestawy słuchawek z mikrofonami podłączonymi do komputera.

Na liście brakujących funkcji w OCS przedstawiciele Sprint wymieniają jednak m.in. brak kompleksowego, znanego z systemów contact center, rutowania połączeń przychodzących (Automated Call Distribution). Ich zdaniem, Microsoft powinien ponadto nawiązać współpracę z kolejnymi dostawcami SIP trunking, a sam popracować nad ściślejszą integracją, tak aby firmy, które nie mają zamiaru rezygnować z tradycyjnej centrali, mogły liczyć na lepszą współpracę z OCS.

Obok życzeń użytkowników, analitycy również dorzucają swoje trzy grosze. Mark Cortner na liście rzeczy do zrobienia dla Microsoftu umieszcza: obsługę lokalizowania numeru ratunkowego i funkcji mocniej zabezpieczających oddziały firmy przed utratą łączności. "Współczesne systemy IP potrafią takie rzeczy, z punktu widzenia korporacyjnej telefonii - OCS to nadal produkt niepełny" - dodaje.

Okazja dla partnerów

Przedstawiciele Microsoftu odpowiadają, że część funkcjonalności, których już dziś brakuje pierwszym użytkownikom, zleci do opracowania firmom trzecim. "Podstawowe funkcje ACD w OCS R2 są dostępne, ale będziemy szukać partnerów, którzy rozbudują to rozwiązanie do skali znanej z contact centers" - deklaruje Yancey Smith, szef działu odpowiedzialnego za Office Communications Server. Deklaruje on ponadto, że Microsoft sam nie zamierza rozbudować możliwości systemu audiokonferencji, który obecnie może obsłużyć maksymalnie 250 osób. "Taka liczba pokrywa 99% potencjalnych zastosowań. Napisanie naprawdę dużej funkcjonalności moderowanej konferencji audio również zaproponujemy partnerom" - mówi Yancey Smith.

Pracę firm trzecich ma ułatwiać integracja API i Visual Studio umożliwiająca projektowanie aplikacji opartych na komunikacji oraz dodawanie funkcji komunikacyjnych do już istniejących aplikacji biznesowych. Microsoft bardzo liczy, że popularność jego biznesowych aplikacji pomoże w sprzedaży Office Communications Server 2007 R2. Integracja pomiędzy jego własnymi aplikacjami (Office, Exchange, SharePoint, SQL Server, Windows Server) jest i będzie znacznie ściślejsza oraz bardziej kompleksowa niż w wykonaniu innych producentów, którzy np. z każdą rodziną aplikacji, będą musieli integrować swoje rozwiązania oddzielnie.

Firma musi jednak mierzyć się z konkurentami, w tym najważniejszym - Cisco i jego systemami CallManager i WebEx Connect, a także z IBM, który zawiera umowy partnerskie z dostawcami telefonii i planuje jeszcze w tym roku wprowadzić na rynek nową wersję swojej platformy komunikacyjnej czasu rzeczywistego - Sametime 8.5.


TOP 200