Microsoft rzuca wyzwanie

Analitycy są przekonani, że Microsoft - wraz z Office Communications Server 2007 R2 - położył solidne fundamenty pod głosowe funkcjonalności dla użytkowników korporacyjnych.

Nowa odsłona komunikacyjnego serwera z Redmond - OCS 2007 R2 - ukazała się w lutym. Producent rozbudował tę platformę głosową o kilka ważnych funkcji, wypełniając istotne luki z poprzednich wydań. Po pierwsze, Microsoft w Office Communications Server 2007 R2 wprowadził SIP trunking, który eliminuje bramkę dostępową i pozwala na bezpośrednie połączenie pomiędzy serwerem OC a dostawcą telefonii VoIP. Drugie wydanie oferuje również audiokonferencje zarządzane przez dział IT i czaty zespołowe. Użytkownicy mają dostęp do listy ich wszystkich oraz tematów, które mogą być archiwizowane w formacie XML. Usługi grupy abonenckiej to z kolei narzędzie do obsługi przychodzących połączeń telefonicznych, ich kolejkowania i kategoryzowania według ważności, zgodnie z zadaniami ustalonymi przez użytkownika.

Nowa siła

65%

przedsiębiorstw używa lub planuje stosować usługi SIP-trunking w swojej infrastrukturze sieciowej.

Mimo tak znaczących zmian OCS 2007 R2, eksperci są zdania, że to może być nawet pięcioletni, ewolucyjny proces przejścia dla Microsoftu na rynku rozwiązań telekomunikacyjnych - od okresu dziecięcego, do okresu dojrzałości, aby osiągnąć pozycję na równi (lub eliminując) takich dzisiejszych gigantów na rynku Unified Communications, jak Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, NEC, Nortel i Siemens.

"Nie postrzegam OCS jako natychmiastowego zagrożenia dla dostawców rozwiązań UC, w tym Cisco. Jednak Office Communications Server na pewno przykuwa uwagę osób odpowiedzialnych za głosową architekturę w przedsiębiorstwie. Nie wątpię także, że Microsoft planuje odegrać tu znaczącą rolę" - mówi Mark Cortner, analityk Burton Group.

Jak dodaje Mark Cortner, odkąd Microsoft zainteresował się głosem i stworzył konkurencję dla dostawców urządzeń telekomunikacyjnych, klienci Burton Group, stali się bardziej ostrożni i rozważni wobec inwestycji związanych z IP PBX. Ich uwagę szczególnie przykuwają funkcja SIP trunking i możliwości zwiększania dzięki niej efektywności oraz osiągnięcia obniżki kosztów. Tymczasem firma Nemertes Research ogłosiła niedawno wyniki badania Advanced Communications Services, które pokazują, że 65% przedsiębiorstw używa lub planuje stosować usługi SIP trunking w swojej infrastrukturze sieciowej.

Dwaj rekomendowani przez Microsoft od lutego br. kwalifikowani dostawcy usługi SIP trunking to Global Crossings i Sprint. Nawiązanie tego rodzaju partnerstwa pomoże pozycjonować Microsoftowi OCS jako narzędzia spełniające korporacyjne oczekiwania.


TOP 200