Microsoft - 5 największych słabości

3. Urządzenia przenośne - smartfony i tablety

Czasy, w których Steve Ballmer bezlitośnie natrząsał się z iPhone'a dawno minęły - szef Microsoft z pewnością niechętnie się do tego przyzna, ale to właśnie premiera smartfona Apple dała jego firmie impuls do rozpoczęcia prac nad stworzeniem zupełnie nowego systemu operacyjnego dla urządzeń mobilnych.

Ich efektem jest Windows Phone 7 (właśnie uaktualniony do wersji 7.5) - system operacyjny, który ma ten sam problem, co wyszukiwarka Bing. Jest ceniony, chwalony... ale nie może zdobyć większej popularności. W drugim kwartale bieżącego roku sprzedaż telefonów z Windows spadła do 1,7 mln urządzeń (w porównaniu do 3 mln w Q2 2010), a to znaczy, że Windows Phone jest mniej popularny niż... Bada Samsunga.

Zobacz również:

Polecamy: Windows Phone 7 Mango

Szansą na poprawienie tej sytuacji może być mariaż z Nokią (która porzuciła Symbiana na rzecz Windows Phone) - analitycy sądzą, że to małżeństwo z rozsądku może przynieść zadziwiająco dobre rezultaty. Zdaniem Gartnera i IDC, w 2015 Windows Phone może być drugim pod względem popularności mobilnym OS-em (po Androidzie). Kluczowe będzie zdobycie wsparcia developerów - jeśli zaczną masowo tworzyć aplikacje na nową platformę, powinno to przyciągnąć użytkowników. To samo dotyczy zresztą tabletów - ale tu Microsoft zdecydował się na śmiały krok: firma przygotowała Windows 8 -system operacyjny, który działać będzie zarówno na klasycznych "pecetach", jak i na tabletach. Czy to ryzyko się opłaci - zobaczymy za kilka lat.

Odpowiedź Microsoftu: Koncern nie odpowiedział na pytania dotyczące m.in. prognozowanej popularności Windows 8 oraz Windows Phone 7. Zamiast tego przedstawiono dane, z których wynika, że:

- Samsung Focus z Windows Phone 7 otrzymał nagrodę "wybór redakcji" magazynu PC Mag

- obecnie zarejestrowanych jest ok. 45 tys. programistów tworzących oprogramowanie dla Windows Phone

- w zasobach Windows Phone Marketplace dostępnych jest ok. 30 tys. aplikacji i gier.

4. Desktop

Microsoft rządzi obecnie na rynku komputerów osobistych - ale utrzymanie tej dominacji może być poważnym wyzwaniem. Tym bardziej, że w ostatnim czasie coraz częściej słyszymy prognozy wieszczące szybką śmierć klasycznie rozumianego komputera osobistego i rozpoczęcie tzw. ery post-pc (w której dominować będą urządzenia mobilne i usługi świadczone online).

Polecamy: IBM ogłasza koniec ery komputerów PC

Oczywiście, trudno sobie wyobrazić sytuację, w której większość dzisiejszych posiadaczy komputerów PC nagle zrezygnuje z nich na rzecz smartfonów i tabletów - ale nawet niewielki odpływ użytkowników może być dla Microsoftu problemem bardzo wyraźnie odbijającym się na wynikach finansowych. Co w takim razie może zrobić koncern? Zdaniem analityków, najlepszym wyjściem będzie promowanie komputera PC nie jako alternatywy dla urządzeń mobilnych, ale jako "centralnego elementu" domowego ekosystemu elektronicznego. Komputer powinien być jego sercem - to z nim lub za jego pośrednictwem powinny komunikować się wszystkie inne urządzenia.

Odpowiedź Microsoftu: Koncern nie odpowiedział na pytania dotyczące Windows 8.

5. Serwery webowe

Oprogramowanie serwerowe Microsoftu od lat pozostaje jednym z najważniejszych produktów w portfolio koncernu, ale tu jego udział w rynku jest znacznie mniejszy, zaś utrzymanie silnej pozycji - trudniejsze. Problem koncernu polega na tym, że jego oprogramowanie jest powszechnie uważane za mało stabilne i dziurawe - dziś jest to opinia raczej nieuzasadniona, ale użytkownicy pamiętają problemy, jakie miewali z IIS przed dekadą. Nic wiec dziwnego, że tylko jedna z 10 najbardziej niezawodnych firm hostingowych na świecie korzysta z rozwiązań koncernu z Redmond - reszta woli Linuksa lub FreeBSD. Sytuacji nie poprawia fakt, że konkurencyjne rozwiązania serwerowe - Linux i Apache - są dostępne za darmo.

Microsoft stara się konkurować jakością usług oraz ich komplementarnością - poszczególne elementy oferty koncernu znakomicie się integrują i bez problemu współpracują. Ostatnio firma zaczęła intensywnie rozwijać swoją ofertę cloud computing - Microsoft zaprezentował chmurowego Office'a 365 i konsekwentnie rozwija usługę Azure (umożliwiającą tworzenie i hostowanie aplikacji webowych na serwerach firmy)

Zobacz: Jak wyglądał Windows 1.0?

Odpowiedź Microsoftu: Firma nie odpowiadziała na pytania dotyczące serwerów webowych - zamiast tego przesłano odnośnik do case study, opisującego wdrożenie Windows Server w Associated Press (ma to być dowód na to, że rozwiązania Microsoftu są chętnie wdrażane przez korporacje).


TOP 200