Miasta przyszłości

W mieście mają rezydować pracownicy firm, którzy stworzą "ekosystem". W przedsięwzięciu uczestniczą także Cisco, Accenture, McLaren Electronic Systems. Tego rodzaju wielkie projekty mogą się udać tylko jeśli miasto budowane jest od zera. Rząd Portugalii wspiera tę inicjatywę, zapewnia tanią ziemię i ulgi podatkowe.

Apel do kieszeni

Regulacja natężenia ruchu ulicznego nie musi odbywać się przez oddziaływanie wprost na sytuację na drodze i sterowanie strumieniem pojazdów. Można, tak jak to zrobiono na przykład w Sztokholmie, odwołać się do innych, na przykład ekonomicznych, czynników, mających w ogóle wpływ na decyzję o poruszaniu się samochodem. Władze miasta wraz z firmą IBM opracowały system, który redukuje korki w godzinach szczytu poprzez naliczanie specjalnych opłat za przebywanie pojazdów w określonych częściach miasta. Numery samochodów wjeżdżających do miasta są rejestrowane za pomocą kamer laserowych rozmieszczonych w osiemnastu punktach kontroli, a wysokość opłat jest uzależniona od pory dnia. Jak policzono, w pierwszych sześciu miesiącach testowania systemu natężenie ruchu spadło o 25 procent, w wyniku czego emisja spalin zmniejszyła się o 14 procent. Zauważono również wzrost zainteresowania środkami komunikacji miejskiej. W okresie próbnego stosowania systemu Sztokholm zwiększył swoje przychody dodatkowo o 84 mln EURO. Mieszkańcy miasta zagłosowali za wprowadzeniem tego rozwiązania na stałe.(AG)

Jednym z najbardziej znanych przykładów innowacyjnych miast jest Amsterdam, największe miasto Holandii. Amsterdam Innovation Motor to joint-venture publiczno-prywatne, które nie ma jednego ogólnego planu, ale interesuje się inteligentnymi projektami, pracuje z lokalnymi przedsiębiorcami. Zajmuje się m.in. optymalizacją zużycia energii elektrycznej (na swoim koncie ma sukces: mieszkańcy barek przestali używać silników Diesla do wytwarzania prądu, zostali podłączeni, i to nowocześnie, do miejskiej sieci). Jednym z najambitniejszych projektów jest Climate Street, który ma zredukować zużycie energii na całej ulicy handlowej.

We Włoszech z inteligencji słynie południowe Salerno. Jest to już trzeci tego typu projekt przeprowadzony przez IBM w Italii. W ramach projektu Smart City, mają zostać wprowadzone innowacje dostarczające "inteligencję" do istniejącej infrastruktury. Celem jest optymalizacja źródeł, poprawa jakości usług dla mieszkańców i biznesu oraz zwiększenie wydajności operacyjnej miasta. W planach znalazło się np. likwidowanie barier dla osób niepełnosprawnych, w tym stworzenie specjalnej trasy dla osób niewidomych - czujniki w chodniku współpracują z czujnikami w laskach osób niewidomych, dostarczają informacje i podpowiedzi na telefony komórkowe, pozwalając bezpiecznie przemieszczać się wśród potencjalnych przeszkód.

Dla starszych ludzi będzie działał monitoring, w ramach programu "czuję się dobrze": za pomocą prostego urządzenia elektronicznego program będzie przypominał o konieczności zażycia lekarstwa, sprawdzał ciśnienie oraz dostarczał lekarzom i rodzinie aktualny raport na temat stanu zdrowia danej osoby. Podobne rozwiązanie wprowadzono również w Bolzano. Projekt "Life Save" ma zapewnić osobom chorym możliwość jak największej aktywności w warunkach domowych, a jednocześnie przyczynić się do zmniejszenia kosztów opieki zdrowotnej. Oprócz stałego nadzoru medycznego, system będzie też dbał o bezpieczeństwo życia chorego w domu. Specjalne sensory mają śledzić funkcjonowanie urządzeń domowych tak, że na przykład niewyłączona kuchenka gazowa może wywołać alarm w centrum monitoringu.

Monitoring miejskiego ruchu i system kontroli wykorzystuje już komponenty technologiczne w sygnalizacji świetlnej, ulicach o ograniczonym dostępie i kamerach monitoringu miejskiego. Celem projektu jest zarządzanie i udostępnianie informacji o ruchu miejskim, dostępności miejsc parkingowych i taryfach w centrum miasta. Także trasa dla turystów zostanie otagowana, w ich telefonach komórkowych pojawią się informacje o mijanych zabytkach.

Inteligentne miasta to dla firm technologicznych rynek stosunkowo nowy i jednocześnie bardzo obiecujący. HP, Autodesk, Oracle, Cisco czy IBM stworzyły już wiele koncepcji i dokumentów na temat cyfrowych miast, miast 2.0, inteligentnej urbanizacji etc. IDC szacuje, że biznes związany z "inteligentną infrastrukturą" może być wart 122 mld USD w 2012 roku. W ciągu następnych dwóch dekad na globalną infrastrukturę wydanych zostanie 35 bln USD.

Masdar znaczy źródło

Platforma na podwyższeniu, pod nią inteligentna infrastruktura, rury wodne z sensorami i sieć światłowodów. Wyżej wszelkie możliwe "zielone" technologie: budynki wydajne energetycznie, ścieżki umocowane na obrotowych rdzeniach, systemy, które pozyskują wodę z mgły i deszczu. Osiedle dla 40 tys. mieszkańców, całkowicie zamknięte dla tradycyjnie napędzanych samochodów. Odnawialne źródła energii, niska emisja dwutlenku węgla, recykling wody. Fantastyka naukowa? Nie, to Masdar, najnowszy projekt kilkanaście kilometrów od Abu Dhabi, zasiedlany już przez pierwszych odważnych, którzy chcą mieszkać w mieście przyszłości.

Władze Emiratów Arabskich starannie przygotowały się do inwestycji. Zleciły słynnemu Massachusetts Institute of Technology wykonanie analizy metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Głównym źródłem będzie, co oczywiste w tym klimacie, słońce. Aby się uchronić przed jego nadmiarem, panele słoneczne zostaną wykorzystane jako osłony nad alejami. Miasto nie będzie wywozić śmieci - nieorganiczne będą poddawane recyklingowi, a organiczne zostaną przetworzone na prąd w elektrowni. Dopuszczone będą jedynie pojazdy napędzane wodorowym ogniwem paliwowym. Wszystko ma być ekologiczne, nawet żywność pochodzić będzie jedynie z naturalnych upraw.

Miasto powstaje na pustyni, jego budowa trwa od 2006 roku, powierzchnia będzie niewielka - 6 km2. Koszt inwestycji oszacowano na 20 mld USD, ale stworzono także otwarty obywatelski fundusz inwestycyjny, na którego koncie zgromadzono 300 mld USD. Siedzibą władz miasta będzie budynek, którego budowę rozpoczęto od dachu i baterii słonecznych - dolne poziomy będą konstruowane przy wykorzystaniu energii pozyskanej przez dach. Oczywiście materiały budowlane pochodzą z recyklingu.


TOP 200