Kultura uczenia się – dlaczego warto ją pielęgnować?

Kluczem do budowania sukcesu w oparciu o uczenie się jest umożliwienie pracownikom rozwijania nie tylko „twardych” umiejętności związanych z technologiami, lecz również tych „miękkich” w takich obszarach, jak przywództwo, zdolności komunikacyjne i negocjacyjne.

Trudna sztuka zatrzymania pracownika w firmie

Jedną z kluczowych korzyści płynących z pielęgnowania kultury uczenia się w firmie jest skuteczniejsze zatrzymywanie w niej utalentowanych, wysoko wykwalifikowanych pracowników. Oferowanie szkoleń i innych możliwości regularnego podnoszenia kwalifikacji jest uznawane za rodzaj inwestycji w wartość pracownika. Stanowi też silny bodziec i źródło motywacji do dalszej pracy w firmie. Wkład organizacji w rozwój osobisty pracownika może sprawić, że będzie ona w stanie zatrzymać przy sobie talenty i własność intelektualną, o które dzisiejsze firmy ostro ze sobą rywalizują.

Zobacz również:

  • 2024 - ciężki rok dla szukających pracy?

Niedobór talentów w branży IT sprawia, że firmy coraz częściej szukają sprawdzonych, efektywnych kosztowo metod wzbogacenia zespołów o kluczowe umiejętności bez konieczności zatrudniania nowych osób. Organizacje oferujące pracownikom możliwości rozwoju osobistego uznają takie działania za wartościowy sposób zatrzymywania talentów. Dzięki temu nie mają potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników.

Rozwój osobisty to w ogóle ważny aspekt każdej pracy. Nowe umiejętności mogą przydać się tym, którzy marzą o awansie lub zmianie pracodawcy, szczególnie zaś wtedy, gdy dotyczą zarządzania projektami, zdolności negocjacyjnych lub przywództwa. Pracownicy wręcz domagają się szkoleń, nie tylko technicznych czy inżynierskich, ale też tych „miękkich”. Umożliwienie im rozwoju osobistego sprawia, że są bardziej zaangażowani w pracę i lojalni wobec firmy.

Jak mierzyć ROI z inwestycji w „uczenie się”?

Opłacalność inwestycji w programy szkoleniowe dla pracowników nie zawsze jest oczywista, dlatego niektóre firmy niechętnie się na nie decydują. Istnieją jednak metody umożliwiające pomiar skuteczności i ocenę wyników takich inicjatyw.

Autorzy raportu PayScale zachęcają do mierzenia rezultatów, skuteczności i wydajności programów szkoleniowych, dzięki czemu możliwe jest obliczenie zwrotu z inwestycji (ROI) w przypadku takich inicjatyw:

  • Pomiar rezultatów dotyczy mierzenia wpływu, jaki szkolenia i rozwój osobisty pracowników wywiera na organizację w kontekście realizacji jej najważniejszych celów, np. szkolenia sprzedażowe mogą w 20% przełożyć się na realizację celu, jakim jest 10-procentowy wzrost wolumenu sprzedaży.
  • Pomiar skuteczności dotyczy tego, jak procesy uczenia się przekładają się na wyniki organizacji. Innymi słowy, pomiar skuteczności dotyczy jakości programów szkoleniowych.
  • Pomiar wydajności dotyczy zaangażowania i inwestycji w procesy uczenia się, np. liczby uczestników i odsetka pracowników biorących udział w programach szkoleniowych, liczby przeprowadzonych szkoleń, czasu trwania cyklu szkoleniowego, stopnia wykorzystania szkoleń i ich kosztów.

Liderzy IT wiedzą, że inwestycje w programy szkoleniowe przynoszą realne korzyści i są opłacalne, choć ROI w przypadku takich inicjatyw jest trudno mierzalne. Na szczęście, firmy zaczynają wierzyć, że rozwój osobisty pracowników to jeden z kluczowych składników sukcesu.


TOP 200