Kuchnia architektury klient/serwer C/S CASE

Prototyp prototypowi nierówny. Dlatego kolejnym ważnym elementem jest opracowanie wraz z użytkownikami strategii i szczegółowego planu kolejnych iteracji. Prototypowania systemów realizowanych w wielowarstwowej architekturze klient/serwer może obejmować w pełni funkcjonalny wycinek systemu lub realizować w kolejnych iteracjach jego kolejne warstwy. Pomimo, że takie planowanie ma charakter bardzo techniczny powinno być realizowane ze świadomym udziałem użytkowników. Ważne jest aby nie byli oni zdziwieni, że - np. - w danej iteracji modułu zawierają jedynie zaimplementowane mechanizmy interakcji, nie realizujące jednak naprawdę żadnych funkcji.

Skuteczne prototypowanie wymaga efektywnego wykorzystania specyfikacji projektowych do taniego, łatwego wytworzenia funkcjonujących prototypów aplikacji. Object Manager - element pakietu Systems Engineer - pozwala na efektywne generowanie działających prototypów, wykorzystując do tego celu specyfikację standardów interakcji (tzw. Style Guide) i utworzoną przez projektantów specyfikację struktury bazy danych (lub jej fragmentu).

Zmiany, jakim aplikacje podlegają w procesie prototypowania muszą być również automatycznie dokumentowane - tak, aby modyfikowany w kolejnych iteracjach produkt pozostawał zawsze produktem łatwym do utrzymania. Większość profesjonalnych pakietów CASE umożliwia automatyczne generowanie specyfikacji na podstawie fizycznej struktury bazy danych. Dla C/S CASE wymagania są poważniejsze. Pakiet Systems Engineer potrafi np. odtwarzać specyfikacje dla istniejących aplikacji, pozwalając kontrolować zakres zmian wprowadzonych w trakcie prototypowania.

Architektura klient/serwer bez "kompleksów technologicznych"

Nowoczesny, biznesowy system informatyczny jest dzisiaj nie do pomyślenia bez "zaplecza informacyjnego" tworzonego przez wydajny, relacyjny serwer bazy danych. Konstruowanie serwerów jest przy dzisiejszej technologii zadaniem wikłającym projektantów w wiele szczegółów technicznych. Językom definicji baz danych brakuje powszechnej standaryzacji w tak ważnych sprawach jak: składnia języka programowania serwera, definiowanie procedur wbudowanych, trygerów czy statycznych więzów integralności (standaryzacja ta zaczyna się dopiero pojawiać wraz z kolejnym standardem ANSI SQL nie uwzględnianym jeszcze przez wiele używanych produktów).

Systems Engineer umożliwia konstruowanie serwerów bez "kompleksów technologicznych". Model danych pozwala zaplanować koncepcję bazy danych w sposób niezależny od docelowej architektury. Na poziomie koncepcyjnym bazy danych projektant może zaprojektować "generyczne" metody dostępu do danych, strukturę tablic i indeksów, klasy użytkowników, wykorzystanie procedur wbudowanych i trygerów do implementacji reguł biznesowych.

Projekt bazy danych stanowi podstawę do wygenerowania definicji w pełni funkcjonalnego serwera, przy czym poprawną interpretację "generycznych" komponentów serwera pod kątem konkretnej platformy bierze na siebie Systems Engineer. Daje to realną możliwość testowania przydatności różnych platform baz danych dla projektowanego systemu.

Zmiany struktury serwera dokonane w trakcie jego testowania i strojenia można automatycznie udokumentować wykorzystując mechanizmy inżynierii odwrotnej (reverse engineering).

Autor jest pracownikiem firmy InfoViDE - przedstawiciela Learmonth & Burchett Management Systems (LBMS), wiodącego twórcy metodyk i narzędzi CASE dla architektury klient/serwer. InfoViDE zajmuje się wdrażaniem systemów CASE, nauczaniem metod analizy i projektowania systemów (regularne szkolenia otwarte, obejmujące 22 rodzaje kursów odbywają się od września 1994 r.) i konsultingiem informatycznym ukierunkowanym na wdrażanie nowoczesnych technologii produkcji systemów informatycznych (zarządzanie projektami, prace analityczne i projektowe, audyt, wdrażanie architektury trójwarstwowej klient/serwer).


TOP 200