Komunikator w firmie

Podobne rozwiązanie dla firm posiadają IBM oraz Microsoft, ale wiąże się ono z zakupem oprogramowania komunikacyjnego lub wykupieniem usług w modelu cloud computing. Ta druga opcja wyklucza wykorzystywanie własnych transportów do innych sieci, z wyjątkiem niszowego w Polsce Windows Live Messengera (w ubiegłym roku poniżej 3% udziału rynkowego). Niemniej, jeśli firma decyduje się na korzystanie z usług poczty elektronicznej IBM Lotus, warto od razu wdrożyć komunikator.

Wewnętrzny komunikator ma wiele zalet. Po pierwsze, treść wiadomości nie wychodzi poza firmę, nawet w przypadku wielooddziałowego przedsiębiorstwa. Użycie szyfrowania SSL lub IPSec VPN zapewni poufność prowadzonych konwersacji nawet z urządzeń mobilnych. Po drugie, firma może rejestrować informacje wysyłane w kanale komunikacji.

Transport do innych sieci

Firmowy komunikator nie musi ograniczać się do firmowej sieci. Dzięki wykorzystaniu transportów, komunikator może pracować w ten sposób, że między pracownikami firmy rozmowy odbywają się wewnętrznie, w obrębie serwera, a wiadomości do innych sieci są przekazywane od serwera za pomocą mechanizmu transportów. Niestety, problemem są zagadnienia licencyjne, gdyż licencja najpopularniejszej sieci Gadu-Gadu zabrania korzystania z innych klientów niż oficjalnie udostępniany. Ten sam problem dotyczy transportu do tej sieci z innych usług komunikacji błyskawicznej.

Polska: GG i Skype

Najpopularniejszym komunikatorem w Polsce jest Gadu-Gadu (wg badania PBS DGA z ub.r. ma 85% udziału). Sieć ta jest nieznana poza Polską. Gadu-Gadu nie zapewnia oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, do niedawna nie szyfrowano treści rozmów (opcja wprowadzona dopiero od wersji 10). Najpopularniejszy klient ma wiele wad - aplikacja jest zasobożerna, źle pracuje w środowiskach, w których wprowadzono restrykcyjne uprawnienia na stacji roboczej. Jest to zatem popularny komunikator, który dobrze sprawdza się w warunkach domowych, ale zupełnie nie spełnia potrzeb biznesowych firmy.

Na drugim miejscu plasuje się komunikator Skype z udziałem 8%. Jest to aplikacja IM i VoIP w modelu peer to peer, która implementuje aktywne omijanie zapór sieciowych. Skype, z kolei, jest liderem połączeń głosowych (72%).

Na trzecim miejscu jest komunikator Tlen (ok. 4% rynku), który potrafi połączyć się z dowolnym serwerem XMPP (w tym także firmowym) oraz z siecią Gadu-Gadu.

Pozostałe komunikatory (m.in. Windows Live Messenger, Google Talk, AQQ i Spik) mają bardzo małą popularność w Polsce, wszystkie razem wzięte nie przekraczają 3% udziału.


TOP 200