Komunikacja firmowa - wszystkie drogi prowadzą do IP

Komunikacja firmowa - wszystkie drogi prowadzą do IP

Integracja telefonii TDM i VoIP z aplikacjami multimedialnymi w rozwiązaniu Alcatel-Lucent

Nowoczesna komunikacja IP kryje się obecnie również pod wieloznacznie rozumianym terminem Web 2.0. Przez jednych hasło to tłumaczone jest jako społeczne przetwarzanie informacji w przedsiębiorstwie, inni skłaniają się ku wersji o zacieraniu się granic między nadawcą informacji a jego odbiorcą (każdy może tworzyć informacje, społeczeństwo staje się w tej kwestii jednym bytem). Z punktu widzenia przedsiębiorstwa inwestycje w usługi oparte na Web 2.0 (budowanie biznesowych grup społecznościowych, agregacja informacji z różnych serwisów itp.) mogą przyczynić się do poprawy wizerunku firmy oraz zwiększenia liczby klientów. Wirtualna komunikacja pozwoli także przyspieszyć podejmowanie decyzji oraz pomoże w integracji odległych od siebie, ale na co dzień współpracujących zespołów. Nad platformami Web 2.0, skierowanymi głównie do przedsiębiorstw, pracują już takie firmy, jak Microsoft, IBM czy Oracle (BEA Systems). Według danych Gartnera pod koniec 2007 r. niemal 30% firm miało wdrożone pewne elementy struktur Web 2.0 (np. blogi firmowe czy interakcje między pracownikami a klientami na specjalnie stworzonych forach internetowych). Analitycy, podobnie jak miało to miejsce w przypadku komunikatorów, przestrzegają jednak przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie niesie ze sobą "otworzenie się" na wirtualny świat. Oprócz konieczności podniesienia bezpieczeństwa na poziomie infrastruktury IT (łącznie z urządzeniami końcowymi - komputerami pracowników) należy zwrócić uwagę na kwestie praw autorskich czy własności intelektualnych do tekstów umieszczanych na serwisach Web 2.0.

Komunikacja firmowa - wszystkie drogi prowadzą do IP

Rozwiązanie komunikacji IP dla średnich firm w wydaniu Siemens Enterprise

Jak pokazują badania, droga do masowych wdrożeń nowej internetowej koncepcji w firmach jest wciąż odległa. Większość przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej z europejskich firm i instytucji nie jest jeszcze przekonana o korzyściach biznesowych płynących z zastosowania technologii opartych na koncepcji Web 2.0. Według sondażu "Mashup the Enterprise", przeprowadzonego we Francji, Niemczech, Włoszech, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji oraz Wlk. Brytanii na zlecenie BEA Systems, większość europejskich przedsiębiorstw (57%) nie inwestuje w technologie Web 2.0, ponieważ kadra zarządzająca nie widzi korzyści biznesowych, jakie miałyby z tych technologii wynikać. Najsłabsze zrozumienie korzyści biznesowych niesionych przez Web 2.0 wykazują dyrektorzy firm w krajach nordyckich: 83% przedstawicieli firm norweskich oraz 69% szwedzkich przyznaje, że nie rozumie, na czym polega wartość Web 2.0. Wśród innych przyczyn, dla których nie zdecydowano się jeszcze na przyjęcie Web 2.0, są obawy o sposób zarządzania treścią (23% respondentów) oraz o bezpieczeństwo sieci (20% ankietowanych). Niektórzy analitycy rynku mediów elektronicznych przekonują również, że nowy termin internetowy jest jedynie chwytem marketingowym, który ma być dodatkowym bodźcem do osiągania korzyści (handlowych, finansowych czy po prostu poszerzania bazy kontaktów). Z drugiej strony sieciowi entuzjaści snują już plany o Web 3.0, które ma być połączeniem zasobów internetu, "sztucznej inteligencji" i zbiorczej twórczości społecznościowej (sieć semantyczna, bazująca na prawidłowym rozpoznawaniu znaczenia słów i terminów).

Platformy IP w ofercie dostawców - przykłady

Na polskim rynku można znaleźć bogatą ofertę central telefonicznych IP, systemów ujednoliconej komunikacji i telefonów IP. Jak podkreślają przedstawiciele dostawców, wybór konkretnej platformy zawsze uzależniony jest jednak od specyfiki danego klienta, jego potrzeb, uwarunkowań i możliwości inwestycyjnych. Większość producentów ma w swojej ofercie systemy przeznaczone zarówno dla małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw.

Alcatel-Lucent w zakresie komunikacji IP oferuje telefonię IP (centrale OmniPCX Enterprise, telefony IP Touch) oraz zintegrowany pakiet usług UC (OmniTouch Unified Communications). Serwery komunikacyjne OmniPCX Enterprise (OXE) oraz OmniPCX Office (OXO) integrują w ramach jednego systemu telefonię TDM (tradycyjną) i VoIP z aplikacjami multimedialnymi. Pojedynczy serwer OXE może obsłużyć nawet do 100 tys. abonentów. Firma oferuje również dodatkowe produkty umożliwiające budowę sieci konwergentnych (NGN/IMS/FMC), ze szczególnym uwzględnieniem operatorów i dużych spółek. W skład rozwiązań UC Alcatel-Lucent wchodzi także platforma Enterprise Mobility Solution (EMS), udostępniająca łączność bezprzewodową. W ramach promocji Alcatel-Lucent zamieszcza w cenie swojej podstawowej oferty IP przełączniki serii OmniSwitch 6850 z kartami obsługującymi technologię PoE (w ramach akcji "Switch 2 IP").

Cisco Systems również dzieli swą ofertę na produkty przeznaczone dla rynku SMB oraz enterprise. Cisco Unified Communications Manager to rozbudowany system, pozwalający na strumieniowe przesyłanie danych przez sieć IP, udostępniający poszerzone funkcje prezentacji, wideokonferencji itp. Według danych Cisco klaster złożony z CUCM może obsłużyć nawet 1 mln użytkowników rozlokowanych w 1000 oddziałach firmy. Dla średnich spółek koncern przygotował Unified Communications Manager Business Edition (200-500 osób), a dla najmniejszych rozwiązanie Unified Communications Manager Express (do 240 pracowników) oraz Small Business Communications System (SBCS, 40 użytkowników).

Ofertę ujednoliconej komunikacji posiada w swym asortymencie szwedzki Ericsson. Podstawę koncepcji stanowi system głosowy IP-PBX MX-One (IPenabled PBX - MD110). MX-One oferuje takie funkcje, jak: wsparcie dla terminali IP (telefony i aplikacje IP-softphone), interfejsy do sieci publicznych (PSTN, PLMN), możliwość połączenia kilku systemów MX-One (skalowalność). W jego skład wchodzi m.in. Telephony Server, odpowiedzialny za spójne działanie wszystkich elementów połączeń głosowych, konwersję numerów, naliczanie opłat itp. oraz Media Gateway - brama zawierająca interfejsy dla pakietowych sieci danych (LAN), publicznych (PSTN/PLMN) oraz zestawionych prywatnych połączeń QSIG. Zastosowanie dodatkowe modułu Mobile Extension pozwala na włączenie telefonów komórkowych do firmowego systemu telekomunikacyjnego.

Kolejnym dużym dostawcą rozwiązań IP dla firm jest Siemens Enterprise. Sztandarowym produktem koncernu dla największych firm jest system komunikacji IP czasu rzeczywistego HiPath 8000. W jednym tylko węźle rozwiązanie jest w stanie obsłużyć do 100 tys. użytkowników. Dla średnich spółek Siemens przeznaczył systemy HiPath 4000 i HiPath 3000, a dla małych firm HiPath 2000 (serwer komunikacji głosowej IP PBX SIP) oraz HiPath 1200. Podobnie jak ma to miejsce u konkurencji, do serwerów można dołączyć rozwiązania bezprzewodowe (HiPath WLAN i HiPath Cordless) oraz telefony IP (OpenStage i OptiPoint).

Realia polskiego rynku telekomunikacyjnego pokazują, iż realnych wdrożeń systemów UC w dużych przedsiębiorstwach jest wciąż niewiele. Zdecydowanie częściej firmy decydują się na małe pakiety usług zarządzanych (przez operatora) lub drobną modyfikację swoich sieci. Z tego względu, przy wyborze systemu dla konkretnej firmy, warto rozważyć oferty mniejszych dostawców i integratorów (AVM, Funkwerk, AVSystem, D-Link), posiadających w swym asortymencie ciekawe rozwiązania IP, wystarczające często do zwiększenia wydajności pracy i zmniejszenia jej kosztów w zakresie telekomunikacji.


TOP 200