Kariera w europejskim IT

Kluczowe kompetencje przy awansie

Jakub Abramczyk,

Regional Leader & Channel Director, Eastern Europe w Verint Systems

W moim przypadku najbardziej pomocne w wejściu na region było wsparcie byłego szefa, który wdrażał mnie, krok po kroku, w zarządzanie kolejnymi krajami oraz ludźmi.

Rozwój kariery w regionie to proces wieloetapowy. Sposobów na stworzenie odpowiedniej możliwości wejścia na rynek regionalny jest kilka. Do najskuteczniejszych można zaliczyć proaktywne działanie na rzecz firmy i podejmowanie wyzwań. Osoby, które boją się pracy w nowym obszarze, większych obowiązków i odpowiedzialności, nie mają szans na stanowisko w regionie. Opłaca się zwiększyć zakres odpowiedzialności nawet za to samo wynagrodzenie i potraktować to jako inwestycję w przyszłość. "Bardzo łatwo wejść na międzynarodowy szczebel z miejsca, gdzie jest ulokowana centrala na daną część Europy bądź nawet cały region EMEA lub świat. Dobrym przykładem jest Austria i Wielka Brytania. Natomiast trudno o awans w przypadku Bułgarii lub Rumunii, ponieważ tego typu ofert prawie nie ma" - mówi Marek Świerad, dyrektor generalny rynków CEE & MENAT w Hitachi Data Systems.

Jest kilka stałych elementów składających się na sukces, które wymienia praktycznie każdy menedżer regionalny. Podstawowym narzędziem pracy, bez którego nawet nie można marzyć o podobnej karierze, jest znajomość języków obcych. Kluczowy jest język angielski na naprawdę wysokim poziomie, ale sprzyja też znajomość takich języków, jak: niemiecki, francuski, rosyjski. Ważna jest również współpraca z zespołem od strony relacji, a więc umiejętność budowania zaufania i lojalności u podwładnych oraz partnerów biznesowych. Cenne jest zrozumienie struktury własnej firmy w skali makro i mikro. Bardzo dobra znajomość organizacji, świetne relacje z bezpośrednimi przełożonymi i innymi wspomagającymi nasze działania departamentami zdecydowanie pomagają w optymalizacji procesów w organizacji, a co za tym idzie, w usprawnieniu działania operacyjnego firmy oraz poprawy jej sytuacji rynkowej. Konieczna jest umiejętność budowania własnego wizerunku w firmie.

Marek Świerad,

General Manager CEE & MENAT w Hitachi Data Systems

Budowanie dobrych relacji z własnym zespołem, parterami i klientami to fundament tego typu działalności. Trzeba rozumieć, jaka jest kultura w danym kraju. Przykładowo w Arabii Saudyjskiej jest właśnie ok. 45o C i Ramadan. Ludzie muszą pracować, a nie jedzą i nie piją w ciągu dnia. Dla biznesu jest to trudny okres.

"Szczególnie ważna w dużej organizacji jest komunikacja i współpraca pomiędzy poszczególnymi działami. Przy zarządzaniu zespołem rozproszonym w regionie kluczowym elementem jest stworzenie zespołu złożonego z osób darzących się wzajemnym zaufaniem. Menedżer staje się jednym z <<zasobów>>, które ułatwiają pracę poszczególnym członkom zespołu, odpowiednio dobierając i modyfikując działania korporacji do lokalnych realiów rynkowych" - mówi Jacek Chmielecki, zarządzający działaniami reklamowymi Google na rynku DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), pracujący od 10 lat w strukturach poza Polską.

Według Marka Świerada, podstawowe kryteria to gotowość do podróży i elastyczność w działaniu. Budowanie relacji z własnym zespołem, partnerami i klientami to fundament tego typu działalności. "Trzeba rozumieć, jaka jest kultura w danym kraju. Przykładowo, w Arabii Saudyjskiej jest właśnie ok. 45o C i Ramadan - ludzie muszą pracować, a nie jedzą i nie piją w ciągu dnia. Dla biznesu jest to trudny okres" - tłumaczy. Duże różnice kulturowe, organizacyjne, praca w odmiennych strefach czasowych wymagają odporności ze strony osoby zarządzającej.


TOP 200