Jak przygotować bezkonkurencyjne ogłoszenie o pracę

Dobrze sformułowane ogłoszenie o pracę może przyciągnąć uwagę wielu kandydatów. Jakie wskazówki warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu wizytówki swojej firmy?

Jak przygotować bezkonkurencyjne ogłoszenie o pracę

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Niedobór wykwalifikowanych pracowników zmienił rynek pracodawcy na rynek pracownika. Ma to wyraźny wpływ na rekrutację i firmy muszą włożyć wiele trudu w przyciągnięcie utalentowanych kandydatów. Decydujące jest pierwsze wrażenie, które często powstaje na bazie ogłoszenia o pracę. Dlatego ogłoszenie powinno być dobrze przemyślane i skonstruowane, napisane i zaprojektowane w najlepszy możliwy sposób.

Pisanie ogłoszenia o pracę: model AIDA

Ogłoszenie o pracę powinno zawierać wszystkie istotne informacje, których potrzebuje kandydat, aby zdecydować, czy dane stanowisko jest dla niego interesujące, czy też nie. Najważniejsze informacje powinny być umieszczone przed mniej ważnymi. Ale uwaga: zbyt szczegółowe ogłoszenia o pracę nie są korzystne, ponieważ potencjalni kandydaci szybko stracą zainteresowanie. Formuła AIDA może pomóc w ustruktyryzowaniu ogłoszenia o pracę: Formuła ta wywodzi się z branży reklamowej i oznacza:

  • Attention (Uwaga)
  • Interest (Zainteresowanie)
  • Desire (Pragnienie)
  • Action (Działanie)

Opisuje ona etapy, przez które powinny przejść osoby poszukujące pracy podczas czytania ogłoszenia.

Zobacz również:

  • Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
  • Konferencja Online Ework Group: Przyszłość rekrutacji w IT. Co przyniesie 2024?
  • Analitycy wciąż poszukiwani

Etap 1: Uwaga

Pierwszym krokiem jest zwrócenie uwagi potencjalnych kandydatów na ogłoszenie. Można to osiągnąć poprzez użycie zwięzłej nazwy stanowiska, która przemawia do jak najszerszej grupy docelowej. W miarę możliwości należy unikać wymyślnych, wewnętrznych określeń firmy, ponieważ z jednej strony potencjalni kandydaci powinni rozumieć, o jakie stanowisko chodzi, a z drugiej strony powinno być możliwe znalezienie ogłoszenia o pracę poprzez wyszukiwanie słów kluczowych. Ogólnie rzecz biorąc, nazwa stanowiska nie powinna przekraczać 60 znaków.

Wskazane jest również umieszczenie w nagłówku ogłoszenia o pracę najważniejszych kluczowych danych dotyczących wolnego stanowiska. Należą do nich np. miejsce zatrudnienia, czy poszukiwany jest pracownik na pół czy na cały etat, kiedy stanowisko ma być obsadzone, oraz czy praca ma charakter tymczasowy czy stały.

Opis firmy, który następuje po nim, zapewnia utrzymanie uwagi, którą właśnie zdobyłeś. Powinien on zawierać np. informacje o branży firmy, usługach lub produktach, liczbie pracowników i lokalizacji. Ponieważ czynniki takie jak atmosfera pracy, społeczna odpowiedzialność biznesu i wizja firmy stają się coraz ważniejsze dla pracowników, warto odnieść się również do nich i w ten sposób wyróżnić się z tłumu.

W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na punkty, które są najbardziej interesujące dla kandydata. Krótki zarys wielkości i struktury działu IT, a także wykorzystywanych technologii może pomóc przyciągnąć zwłaszcza specjalistów IT.

Krok 2: Zainteresowanie

Kolejnym krokiem jest wzbudzenie zainteresowania osoby poszukującej pracy za pomocą przekonującego opisu stanowiska. W ogłoszeniu o pracę wolne stanowisko jest opisane wraz z jego najważniejszymi obszarami działania możliwie konkretnie i bez utartych fraz. Aby wyróżnić się w sposób szczególnie pozytywny, wymienione zadania mogą być osadzone bezpośrednio w całościowym kontekście firmy, ponieważ w ten sposób ogłoszone stanowisko staje się ważniejsze.

Po opisie stanowiska pracy następuje profil wymagań. Tutaj zawsze powinna być zachowana równowaga między pożądanym kandydatem a rzeczywistym kandydatem, a związek między wymaganiami a zadaniami powinien być rozpoznawalny. Zwłaszcza w przypadku poszukiwania ekspertów IT kluczowe jest rozróżnienie, które wymagania są rzeczywiście niezbędne. Czy stopień naukowy z informatyki jest naprawdę niezbędny do obsadzenia wolnego stanowiska? Czy może wystarczy wiedza zdobyta gdzie indziej?

Krok 3: Pragnienie

Teraz kolej na firmę: jaką wartość dodaną oferuje ona swoim pracownikom? Czas wymienić najważniejsze korzyści. Należą do nich np. elastyczne zarządzanie czasem, swobodny wybór miejsca pracy, szczególna kultura korporacyjna oraz klasyczne oferty, takie jak samochód służbowy czy rower służbowy lub dodatek do posiłków, opieka zdrowotna itp.

Krok 4: Działanie

Gdy kandydat zainteresował się już ogłoszeniem, potrzebny jest kolejny krok jasne i łatwe do zrozumienia zaproszenie i instrukcja złożenia aplikacji – czyli call-to-action. Aby ułatwić aplikowanie, sensowne jest zamieszczanie linków bezpośrednio do adresów e-mail lub formularzy aplikacyjnych. Dobrym pomysłem są również aplikacje typu "one-click", w których kandydaci mogą zaimportować swoje dane z profili w sieciach społecznościowych i wysłać je.

Ponadto należy wymienić bezpośrednią osobę kontaktową, do której kandydaci mogą się zwrócić w razie jakichkolwiek niejasności. Jeśli chcesz się pozytywnie wyróżnić, warto krótko nakreślić dalszy proces aplikacji. Dzięki temu wnioskodawcy z góry wiedzą, czego mogą się spodziewać.

Artykuł pochodzi z Computerwoche.de

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200