Jak ocenić poziom cyfryzacji firmy

Pandemia koronawirusa to doskonały moment na podjęcie decyzji o cyfryzacji. Niezbędną do tego wiedzę o bieżącym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa można zebrać odpowiadając na kilka prostych pytań.

Dane o polskim PKB, opublikowane pod koniec sierpnia przez Główny Urząd Statystyczny, potwierdziły to, czego i tak można było się spodziewać – lockdown gospodarki spowodowany pandemią koronawirusa znacznie obniżył konsumpcję gospodarstw domowych. Zamknięcie wielu sklepów stacjonarnych i de facto zamrożenie działalności branży usługowej sprawiły, że w II kwartale br. produkt krajowy brutto był niższy o 8,2% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

Nowa rzeczywistość i nietypowe okoliczności wymusiły na uczestnikach rynku wiele zmian, dotyczących na przykład sposobu organizacji pracy oraz doboru narzędzi i technologii, pozwalających zachować ciągłość działania.

Już wiadomo, że praca zdalna zagości w firmach na dłużej - wiele firm nie wie, kiedy sytuacja unormuje się na tyle, by powrót do biura był dla pracowników bezpieczny. A trzech na czterech ankietowanych przez Gartnera dyrektorów finansowych zadeklarowało, że po pandemii w ich firmach praca zdalna zostanie umożliwiona większej liczbie pracowników.

Zobacz również:

Z drugiej strony pandemia okazała się katalizatorem cyfrowej transformacji. Firmy, które na cyfryzację zdecydowały się przed 2020r., zdaniem ekspertów z firmy SER Group szybciej dostosowały się do nowych warunków, umożliwiając pracownikom pracę zdalną i zapewniając ciągłość biznesową. Natomiast podmioty będące dopiero na początku drogi do digitalizacji zostały zmuszone do przyśpieszenia.

Innymi słowy,

nawet w normalnym otoczeniu rynkowym nie istniały racjonalne powody, by wzbraniać się przed szerszą adaptacją nowoczesnych technologii informatycznych. W warunkach nietypowych ten krok stał się wręcz koniecznością.

Jak ocenić poziom cyfryzacji firmy

Cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa to jednak proces złożony, wymagający strategicznego planowania i konsekwencji w realizacji. Eksperci SER Group wymieniają dziesięć zagadnień związanych z procesami biznesowymi organizacji, które pomogą zidentyfikować ewentualne źródła problemów i przyśpieszyć działania transformacyjne.

  1. Czy pracownicy mogą z dowolnego miejsca w bezpieczny sposób uzyskiwać dostęp do informacji, których potrzebują do wykonywania pracy?
  2. Jak szybko udostępniasz korespondencja papierowa jest przekazywana do osób pracujących zdalnie?
  3. Ile procesów jest wciąż opartych na dokumentach papierowych (na przykład z powodów prawnych lub logistycznych)?
  4. Gdzie znajdują się silosy informacyjne, które mogłyby zostać usunięte lub połączone ze sobą, tak aby pracownicy szybko znajdowali i w udokumentowany sposób edytowali informacje przechowywane w różnych działach?
  5. Czy firma dysponuje ogólnofirmowym systemem zarządzania informacjami, który wspiera bezpieczną i przejrzystą współpracę pomiędzy działami i w zespołach interdyscyplinarnych?
  6. Czy firma dysponuje rozwiązaniami w zakresie współpracy, umożliwiającymi wspólną pracę i współużytkowanie informacji z klientami i partnerami biznesowymi?
  7. Czy pracownicy mogą uczestniczyć we wszystkich procesach biznesowych niezależnie od lokalizacji?
  8. Czy w cyfrowych procesach biznesowych zdarzają się zakłócenia, np. podczas przechodzenia z jednej aplikacji biznesowej do drugiej?
  9. Jakie jest nastawienie pracowników do pracy „cyfrowej” i czy zmieniło się w ostatnim czasie?
  10. Jak szybko firma jest w stanie wdrażać nowe rozwiązania cyfrowe, dopasowywać lub rozszerzać istniejące w przypadku zmiany wymagań?


TOP 200