Informacje skonsolidowane

... bez większych problemów

Ostatecznie zdecydowano się na wdrożenie rozwiązania wykorzystującego platformę Oracle Discoverer wraz z modułami uzupełniającymi. Prace wdrożeniowe rozpoczęły się w 2007 r. i trwały niemal 12 miesięcy. Zakres projektu obejmował m.in. uruchomienie systemu analitycznego w zakresie sprzedaży, zakupów i kontrolingu. Były to obszary najważniejsze z punktu widzenia bieżących potrzeb firmy Farmacol. Pracownicy katowickiej spółki aktywnie angażowali się w opracowanie wstępnej koncepcji wdrożenia, przygotowanie szczegółowych założeń do wymaganych raportów i analiz oraz testy rozwiązania. "W przypadku realizacji projektu w Farmacol, budując hurtownię danych, nie posiadaliśmy wiedzy dotyczącej głównego systemu źródłowego. Niezbędna była ścisła współpraca z administratorem systemu" - przyznaje Piotr Rynkiewicz, koordynujący wdrożenie po stronie firmy Oracle. Projekt realizowano etapowo, zaś poszczególne obszary funkcjonalne oddawano użytkownikom niezwłocznie po uruchomieniu. "Pierwsze efekty pracy hurtowni były dostępne już kilka miesięcy po rozpoczęciu wdrożenia" - mówi Bogusław Kobic.

Mimo wielu źródeł informacji, które miał skonsolidować system analityczny, wdrożenie przebiegało bez większych zakłóceń. "Duże wolumeny danych przetwarzane w procesie zasilenia hurtowni danych wymagały optymalizacji, by cały proces dobowego zasilenia ETL przebiegał w założonym czasie" - mówi Piotr Rynkiewicz. Konieczna okazała się też m.in. standaryzacja części danych oraz stworzenie modelu integracji danych. "Mieliśmy do rozwiązania cały szereg problemów związanych z rozproszonymi źródłami danych, często oddalonymi o wiele setek kilometrów od centrali w Katowicach" - mówi Bogusław Kobic. Przyznaje przy tym, że w pracach wdrożeniowych od początku brano pod uwagę plany rozwoju grupy kapitałowej. Szczególny nacisk położono na możliwość stosunkowo łatwego włączania pod funkcjonalność oprogramowania analitycznego nowych spółek dystrybucyjnych. W projekcie uczestniczyli również przedstawiciele producenta systemu PS2000. "Zmian w systemach wymuszonych przez hurtownię danych nie było wiele - można wręcz powiedzieć, że były kosmetyczne. Duża to zasługa standaryzacji podstawowych słowników, którą wykonaliśmy, wdrażając system SAP" - dodaje Bogusław Kobic. Warto wspomnieć, że projekt wdrożeniowy od początku zakładał, iż użytkownikami narzędzi BI będą przede wszystkim menedżerowie średniego i niższego szczebla.

Żywa analityka

Wśród najważniejszych korzyści wynikających z zastosowania systemu klasy Business Intelligence przedstawiciele firmy Farmacol wymieniają głównie możliwość szybkiego dotarcia do syntetycznych danych obrazujących trendy na poziomie całej grupy kapitałowej. To z kolei przekłada się na zwiększenie efektywności prowadzonej działalności. Konsekwentnie realizowane są również działania zmierzające do centralizacji środowiska informatycznego w Grupie Farmacol. Rozbudowywana jest też funkcjonalność systemów PS2000 i SAP. Równolegle, w naturalny sposób przybywa informacji, które trafiają do systemu BI. Rozszerza się też zakres analizowanych danych. System BI żywo rozwija się wraz z rozwojem działalności firmy Farmacol.


TOP 200