IT działające dla wspólnego dobra
-
- Monika Tomkiewicz,
- 22.03.2011
Minęły czasy, kiedy działy informatyczne wdrażały systemy wsparcia dla własnej wygody i ułatwienia sobie pracy. Teraz mają one wspierać procesy biznesowe.
Koniec "starej" informatyki
Ośmioletnie komputery i serwery zostają wycofane, a wraz z nimi odchodzi ostatnia nuta romantyzmu w dziale IT. Po raz ostatni na naszych biurkach walają się dyski, taśmy, dyskietki. Przez kilka lat zmieniło się niemal wszystko.
Jak zbudować informatyczną organizację wsparcia
Gotowość do działania w krytycznych warunkach
Wierzący, mało praktykujący
Hasło IT governance w Polsce rzadko kojarzone jest z najbardziej istotnym jego elementem, czyli kulturą organizacyjną IT. Najczęściej wiąże się je z zapewnieniem wydajności systemów IT.
Wierzchołek góry lodowej
Dziś większość poważnych dostawców rozbudowuje swoje rodziny narzędzi w kierunku wielomodułowych systemów wspierających zarządzanie informatyką, jej usługami i zasobami. Rodziny te integrowane są wokół wspólnych repozytoriów, takich jak baza CMDB czy lista użytkowników. A systemy wsparcia IT coraz częściej zmierzają w stronę integracji z systemami klasy ERP.
Koncentracja na core bussinesie organizacji wymusza takie umiejscowienie systemów wsparcia, aby było ono jak najbardziej zgodne z procesami biznesowymi organizacji. "W tym wypadku umieszczenie systemów wsparcia w ramach systemów klasy ERP wydaje się jedynym słusznym podejściem, gdyż tylko w ten sposób możliwe jest zapewnienie stałej adekwatności systemu wsparcia do zmieniających się procesów biznesowych organizacji.

Marek Staniewski, dyrektor Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Bydgoszczy
Wartość systemów wspomagających (ITSM - IT Service Management) to przede wszystkim pełna integracja z systemami finansowymi i systemami zarządzającym zasobami organizacji świadczącej usługi IT. Service desk jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej, jaką jest system zarządzania usługami IT. Choć z perspektywy klienta jest to najbardziej widoczny komponent systemu zarządzania, a jego funkcjonowanie jest wizytówką organizacji IT, to bez połączenia z systemem ERP nie ma mowy o optymalizacji kosztowej usług IT i podniesieniu efektywności funkcjonowania dostawcy usług IT.