IPTV Inwestycje w interaktywną przyszłość

Nowości firmowe

Dostawcy rozwiązań (m.in. Alcatel, Huawei, Lucent Technologies, Siemens) mają w swojej ofercie kompletne rozwiązania umożliwiające wdrożenie platform dystrybuujących treści wideo.

W perspektywiczny rynek telewizji interaktywnej inwestuje również największy na świecie producent oprogramowania - Microsoft. Amerykański gigant wraz z Alcatelem dostarcza operatorom rozwiązania technologiczne "pod klucz". Obecnie jego rozwiązanie IP TV wdrażane jest m.in. w węgierskim Magyar Telekom, producent oprogramowania zapowiada ekspansję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Uważamy, że ilość treści wideo udostępnianych na bazie protokołu IP będzie szybko rosła. Dzięki naszym rozwiązaniom operatorzy budują nowe, atrakcyjne oferty i kreują nową wartość dla użytkowników końcowych. To bardzo przyszłościowy segment rynku i chcemy w niego inwestować. Jesteśmy przekonani, że wkrótce kolejni operatorzy w tej części Europy zdecydują sieje wykorzystać, bo prowadzimy kilka projektów pilotażowych. Zainteresowanie naszymi rozwiązaniami jest duże - mówi Andrew Lund ze środkowo-europejskiej centrali Microsoftu.

Pod kątem wdrażania usługi triple play, świadczonej m.in. 18 min abonentów w Stanach Zjednoczonych, Alcatel rozszerzył ofertę produktów sieci wielousługowych o przełącznik ethernetowy 7450 (Ethernet Service Switch) oraz wielozadaniowy router brzegowy 7750 MSR (Multi-service Edge Router). W celu przyspieszenia wdrożeń telewizji interaktywnej Alcatel udostępnił aplikacje MyOwnTV i AmigoTV, umożliwiające tworzenie wydzielonych kanałów telewizyjnych dla określonych grup odbiorców. Aplikacje te pozwalają na przekazywanie zdjęć bądź nagrań wideo innym zaufanym klientom sieci, do czego są potrzebne kanały z ograniczonym dostępem i o odpowiedniej autoryzacji odbiorców. Obecnie Alcatel wspólnie z Amdocs pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem IPTV dla operatorów - w ramach usługi IP nowej generacji - które ma zintegrować produkty Amdocs IP Convergence Solution z systemem telewizyjnym IPTV Alcatela.

IPTV Inwestycje w interaktywną przyszłość

Technologie usług multimedialnych

IPTV Inwestycje w interaktywną przyszłość

Widzowie IPTV na świecie

Od 2004 r. szerokopasmową usługę IPTV Imagenio na swych Stingerach wdraża Lucent Technologies w sieci hiszpańskiego operatora Telefónica. Pozwala ona dostarczać do domu wysokiej jakości multimedia - popularne kanały telewizyjne i radiowe, usługi wideo na żądanie o cyfrowej jakości oraz dostęp do Internetu z komputerów PC. W połączeniu z routerami Metro Ethernetu uzyskuje się konwergentną infrastrukturę transportową, opartą na firmowych koncentratorach dostępowych Stinger FS+ oraz rozwiązaniach DSL. Te produkty zapewniają obsługę transmisji IP multicast, instalację szybkich interfejsów GbE oraz realizację połączeń sesyjnych PPPoE. Są one podstawą skalowanej infrastruktury interaktywnej telewizji, z zainstalowaną na niej bazą operatora Telefónica (triple play).

Za gigantami telekomunikacyjnymi nie pozostaje w tyle Cisco Systems, która po przejęciu (za ok. 7 mld USD) firmy Scientific-Atlanta zaczyna wiązać z produktami IPTV promowaną przez siebie poczwórną usługę multimedialną (quad play). Nowa aplikacja obejmuje przesyłanie danych, transmisje głosowe, mobilność rozwiązań oraz przekaz obrazów ruchomych (telewizja i wideo). Dzięki technologiom telewizyjnym, zaczerpniętym z Scientific-Atlanta, firma rozszerza portfolio swych usług o interaktywny rynek IPTV oraz usługę na żądanie VoD. Jednocześnie Cisco rozwija własne produkty SCE (Service Control Engine), udostępniające sygnał telewizji kablowej w sieci teleinformatycznej, bezprzewodową obsługę WLAN i aplikacje VoIP, a docelowo zamierza wspierać technologię wysokiej jakości HDTV.

Dla wchodzących na ten rynek operatorów telekomunikacyjnych to nowy obszar, a IP to jedyny sposób na transport sygnałów przez ich infrastrukturę DSL. Podobnie jest z "Ethernetem do domu" w sieciach kablowych, stworzonych do transmisji analogowego sygnału TV. Powstaje nowy standard Docsis 3.0, który pozwoli operatorowi kablowemu przemienić jego sieć HFC w sieć Gigabit Ethernet bez zmiany samej sieci HEC. Standard w fazie wstępnej ma być przedstawiony w tym roku - twierdzi Hans Bogaert, dyrektor ds. rozwoju rynku na Europę Centralną w Cisco Systems.

Roczna współpraca koncernu Siemens z amerykańskim Mario Corporation zaowocowała pierwszymi instalacjami telewizji IPTV u belgijskiego operatora wykorzystującymi rodzinę produktów Surpass Home Entertainment. Usługa realizowana z wykorzystaniem łączy szerokopasmowych DSL zapewnia dostęp do wszelkich aplikacji telewizji cyfrowej za pośrednictwem programu elektronicznego przewodnika EPG, również do Internetu, usługi VoD, wideotelefonii oraz telefonu VoIP.

Azjatyckie wdrożenia i europejskie perspektywy

IPTV Inwestycje w interaktywną przyszłość

Systemy bilingu i zarządzania end-to-end

Pierwsze aplikacje interaktywnej telewizji IPTV pojawiły się w Azji Południowej, gdzie szerokopasmowy dostęp do sieci jest powszechny i wielu klientów korzysta już ze stacjonarnego Internetu o podwyższonej szybkości. Tamtejsi operatorzy chętnie rozszerzają swoją działalność o usługi IPTV bądź seansów wideo, dotąd znajdujące się w gestii operatorów telewizji kablowej CATV W ten sam sposób sprzedają także dostęp do muzyki, filmów, wideoklipów, serwerów gier komputerowych oraz co ciekawszych i płatnych serwisówtematycznych lub sportowych, łącznie z transmisją programów telewizji cyfrowej.

W Europie większość telekomów prowadzi prace związane z implementacją usług interaktywnych. Na komercyjne uruchomienie usług zdecydowały się już m.in. British Telecom, Fastweb, France Telecom, KPN oraz dziesiątki mniejszych operatorów. Telekomy poruszają się na zupełnie nowych obszarach rynku i mają nowych konkurentów - sieci telewizji kablowych oraz satelitarne platformy cyfrowe. Na rynkowy sukces przyjdzie im jeszcze długo poczekać, bo poza nielicznymi wyjątkami nie udało się im jeszcze wykreować przewag konkurencyjnych w stosunku do tradycyjnych nadawców treści telewizyjnych. Według prognoz agencji konsultingowej Understanding & Solutions do końca 2009 r. telewizja interaktywna będzie w Europie wykorzystywana przez ok. 10 min użytkowników.

Ceny usług telewizji IPTV nie są w Europie jednoznacznie ustalone. Po porównaniu podobnych rozwiązań IPTV funkcjonującymi w krajach UE można sądzić, że w abonamencie (za około 20-40 euro) będzie można korzystać z telewizji cyfrowej, typowego łącza szerokopasmowego z Internetem oraz telefonii VoIP Dodatkowo płatne będą niewątpliwie usługi wykraczające poza zwykłą transmisję telewizyjną, ponieważ firmy muszą pokryć straty spowodowane brakiem reklam. Z pewnością trzeba będzie zapłacić 1-2 euro za każdy blok programowy bez reklam.

Nieśmiałe próby

W Polsce dotychczas żaden z operatorów telekomunikacyjnych nie zdecydował się na kompleksowe wdrożenie platformy umożliwiającej dystrybucję kanałów telewizyjnych i usługi wideo na żądanie. Wiara lokalnych telekomów w wygenerowanie nowego strumienia przychodów z szeroko pojętych usług wideo jest na razie mała, inwestycje w nowe rozwiązania są więc ograniczone do minimum. Powodem takiego stanu jest przede wszystkim nikłe zainteresowanie nowymi usługami ze strony rynku. Pod koniec ubiegłego roku warszawska sieć kablowa Aster, jako pierwsza, udostępniła abonentom usługi dostępu do Internetu i możliwość subskrypcji kanału telewizyjnego Playboya. Dostęp do usługi możliwy jest wyłącznie poprzez komputer, co z założenia skazuje ją na niszowość.

Usługa ta znajduje się w fazie testów, a więc jej przewaga konkurencyjna jest niewielka. Jednak z czasem, gdy polscy operatorzy będą mogli zaproponować wymienionej grupie klientów bogatą i interesującą zawartość oraz dodatkowe rozwiązania multimedialne, będą oni chętniej korzystać z Jnternetu, który na dziś jest niewątpliwie drwerem sprzedaży naszych usług. Jest to jednak perspektywa najbliższych kilku lat - mówi Joanna Pasynkiewicz, członek zarządu Aster City Cable.

O możliwości rozszerzenia oferty o usługę IPTV od dłuższego czasu komunikują Telekomunikacja Polska (TP) i Telefonia Dialog. Oba telekomy planują wprowadzenie komercyjnej oferty do końca roku, poprzedzić je mają pilotaże na kilkuset użytkownikach usług szerokopasmowych.

Uruchomienie usług IPTV planowane jest na koniec roku. Jesteśmy po fazie testów technologii i obecnie projektujemy usługi, które wejdą w skład oferty. Ostateczny termin zależny jest od wielu czynników, takich jak uregulowanie otoczenia związanego z prawami autorskimi do treści oraz ostatecznego wyboru dostawcy urządzeń niezbędnych do realizacji usługi - mówi Bartosz Muszkat, dyrektor departamentu zarządzania produktami Telefonii Dialog.

Od początku roku abonenci Neostrady mogą wyposażyć się w zaawansowane modemy DSL (Iivebox), które wykorzystywane będą do odbioru telewizji interaktywnej, usług na żądanie oraz telefonii internetowej. Narodowy telekom nie zdradza jednak żadnych szczegółów związanych z potencjalnym uruchomieniem nowej oferty, nie wiadomo również na jakim obszarze ma być ona dostępna.

W momencie wprowadzania na rynek szczegółowo poinformujemy o zasadach i możliwościach korzystania z nowej usługi - ucina Barbara Górska, rzecznik TP.

Problem z treścią

Operatorzy telekomunikacyjni mają duży problem z pozyskaniem praw do atrakcyjnych treści multimedialnych. Obecnie mogą pozyskać wyłącznie prawa do dystrybucji kanałów telewizyjnych (polskich i zagranicznych) dostępnych w sieciach telewizji kablowych i platformach cyfrowych. Dla potencjalnego klienta taka zawartość programowa to zbyt słaby argument, by kupić pakiet usług od telekomu. Inny rodzaj treści jest póki co niedostępny lub zbyt drogi, by móc nabyć do niego prawa (m.in. filmy, rozrywka, sport). Telekomy nie będą również w stanie agresywnie walczyć cenami, bo treści nie są w stanie kupić taniej od konkurentów.

Jeszcze trudniejszym zadaniem jest dostęp do materiałów wideo produkowanych przez lokalne stacje telewizyjne. Telewizja Polska, Polsat i TVN nie dysponują dziś profesjonalnymi rozwiązaniami technologicznymi umożliwiającymi dystrybucję treści do telekomów, do wyjaśnienia pozostają również ich prawa do dystrybucji materiałów kupowanych przez nie od producentów zewnętrznych (np. z agencji informacyjnych), bo telewizja interaktywna i Internet to zupełnie nowe pola eksploatacji treści. Bez możliwości pozyskania atrakcyjnych treści (szczególnie lokalnych) inwestycje w IPTV można z góry uznać za chybione. Nawet doskonała funkcjonalność i możliwość personalizacji treści nie przekona potencjalnego klienta do wykorzystania IPTV, jeśli nie dostanie on "marchewki" w postaci ekskluzywnych kanałów telewizyjnych, czy materiałów wideo. Dodatkowo operatorów telekomunikacyjnych czeka długa i wyczerpująca walka z sieciami telewizji kablowych, które mają środki na inwestycje i know-how w zakresie dostarczania usług interaktywnych.

Dla telekomów, jeśli chcą dalej rozwijać biznes, nie ma dziś odwrotu od inwestycji w IPTV Muszą jednak pamiętać, że poruszają się po zupełnie nowym obszarze rynku i muszą walczyć o klientów, których preferencji zupełnie nie znają.

Sławomir Kuszaj, Netia

Rozwój rynku IPTV stymuluje przede wszystkim konieczność zwiększenia konkurencyjności tradycyjnej oferty telekomunikacyjnej składajacej się z usług telefonicznych i dostępu do Internetu. Staje się to szczególnie palącym problemem, zwłaszcza dla telekomów, w kontekście rozwijajacych się ofert typu triple play wprowadzanych przez operatorów telewizji kablowych. W naszej ocenie rozwój tego segmentu rynku ogranicza nadal niedojrzałość technologii przejawiająca się w stosowaniu różnych standardów kodowania sygnału, w braku jednolitych i akceptowanych powszechnie rozwiazań pozwalających na skuteczną kontrolę dostępu do oferowanych treści oraz wysokie koszty inwestycyjne. Istotny jest również brak gotowości ze strony dostawców, dystrybutorów i producentów treści przeznaczonych na rynek telewizyjny (przede wszystkim dużych producentów z Hollywood) do udostępniania posiadanych przez nich filmów i programów telewizyjnych odbiorcom usług IPTV.

Adam Sągolewski, WiMAX Champion for śurope Region, Siemens

Czynnikiem stymulującym rozwój technologii IPTV sa polepszające się warunki infrastruktury telekomunikacyjnej, a coraz większa konkurencyjność na rynku sprawia, że operatorzy myślą o usługach dodanych do "samego" dostępu do Internetu. Dodatkowo wśród abonentów domowych następuje zmiana przyzwyczajeń - chętniej i częściej korzystają z sieci Internet oraz aplikacji w niej zawartych (np. słuchanie radia, oglądanie filmów, komunikowanie się właśnie poprzez Internet). Wszystkie te czynniki skłaniają operatorów telekomunikacyjnych do tworzenia planów biznesowych z nowymi usługami multimedialnymi kierowanymi do klientów indywidualnych: wideo na żadanie, TV cyfrowa, wideotelefonia, grami online, dostarczanymi do domu w ramach jednego łącza.


TOP 200