Falowanie na lotnisku

Zgodnie z przepisami żaden z przewoźników, nawet dominujący w danym kraju, nie może być w żaden sposób wyróżniany. Niemniej są preferowane te linie lotnicze, których samoloty przylatują i odlatują w ustalonych wcześniej godzinach z dokładnością do kilkudziesięciu minut. W przypadku odmownej odpowiedzi każdy przewoźnik ma prawo domagać się uzasadnienia decyzji.

Samodzielny ISAAC

Siłą rzeczy system pisany na zlecenie LOT musiał być niezwykle skomplikowany. "Musieliśmy przeprowadzić studia w dziedzinie międzynarodowych regulacji prawnych dotyczących ruchu lotniczego i ewentualnie zaproponować doskonalsze rozwiązania tych kwestii, które były problemem koordynacji" - mówi Tadeusz Lis. - "Ponadto ze względu na sformułowane przez zamawiającego wymagania wydajnościowe należało od podstaw zaprojektować system zarządzania bazą danych pracującą docelowo non stop, a jednocześnie silnie i głęboko modyfikowaną bez wyłączania jej z ruchu. Wreszcie, należało skonstruować możliwie adekwatny i wydajny model matematyczny systemu lotnisk".

Zdarza się, że ISAAC musi przetworzyć błyskawicznie ok. 1,5 mln reguł biznesowych. System powinien w ciągu zaledwie kilku sekund udzielić odpowiedzi na każdą nadesłaną depeszę slotową. Jeśli odpowiedź jest odmowna, system formułuje alternatywną ofertę dla przewoźnika według jednej z kilku strategii. "ISAAC jest specjalizowaną wersją opracowanego przez nas ogólnego systemu do zarządzania niestacjonarnymi przepływami w sieciach, takich jak elektroenergetyczne, teleinformatyczne, gazownicze, transportowe oraz sprzedażowe, wchodzącego w skład pakietu do strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem OASIZ" - mówi Robert Dziedzic, odpowiedzialny za implementację systemu ISAAC. "W fazie projektowania systemu szeroko wykorzystywano metody heurystyczne, czyli sformalizowane zbiory wskazówek dotyczących wspomagania myślenia twórczego, w sytuacji gdy pierwotne zadanie nie jest dobrze określone, a tym samym nie daje się łatwo sprowadzić do formalizmu matematycznego, łatwego do przekształcenia w efektywne algorytmy rozwiązań" - dodaje Tadeusz Lis.

System działa półautomatycznie. Każda odpowiedź musi być zatwierdzona przez koordynatora. Interwencja człowieka jest też konieczna, w przypadku gdy depesza slotowa została skonstruowana niezgodnie z regułami lub zawiera podejrzane sekwencje operacji. By uchronić się przed potencjalnymi zarzutami przewoźników o nierówne traktowanie, system nie może samodzielnie interpretować zapytań. Konstrukcja wewnętrzna systemu umożliwia wykorzystanie przetworzonych danych jako rozstrzygającego dowodu materialnego w przypadku ewentualnego sporu przed międzynarodowym arbitrażem w zakresie nieuczciwej konkurencji.

Dane przetworzone w ISAAC są regulowaną międzynarodowymi przepisami podstawą do działania wszystkich innych systemów pochodnych, rządzących rotacją załóg i samolotów, publikacją rozkładów czy wreszcie koordynacją operacyjną realizowaną bezpośrednio przez wieżę kontrolną lokalnego lotniska.

Trzecia warstwa

EnergSys zdecydował się na wybór technologii Sybase. Aplikację napisano za pomocą PowerBuildera, natomiast bazą danych jest Adaptive Server Anywhere (ASA). "To samostrojąca się, «lekka» i stabilna baza danych. Między innymi dzięki zastosowaniu ASA stało się możliwe uruchomienie kompletnego systemu na zwykłym komputerze przenośnym" - mówi Robert Dziedzic.

ISAAC zbudowano w architekturze klient/serwer. Obecnie trwają prace nad nową wersją w architekturze trójwarstwowej, wykorzystującej serwer aplikacji Jaguar CTS. Jego powstanie ułatwiłoby sprzedaż systemu do innych krajów. Przeprowadzone na prototypie eksperymenty pokazały, że w architekturze trójwarstwowej będzie możliwe całkowicie zdalne zarządzanie systemem bez konieczności utrzymywania lokalnego serwisu.


TOP 200