Fakty i mity o cloud computing

13. O co zadbać przy wejściu w chmurę

Jeżeli szukamy w chmurze np. dostawcy usługi składowania danych, warto zapytać go o sposób, w jaki je zabezpieczy, a także samemu zadbać o szyfrowanie ich. Aby wykluczyć ingerencję osób trzecich, warto też zadbać o możliwość wglądu do wykazu logowania do naszych danych. Należy również sprawdzić, czy dostawca jest w stanie wskazać fizyczną lokalizację danych, jeżeli takowej wymaga od naszej firmy regulator. Warto także zapytać o przerwy w działaniu usługi oraz plany disaster recovery. Niezależnie od usługi, którą zamierzamy kupić z chmury, należy pamiętać, że potrzebne będzie dobre łącze internetowe, wydajna sieć firmowa i odpowiednio wydajne komputery.

Cloud computing oczami CIO

IDC przeprowadziło w maju 2010 r. badanie wśród CIO na temat znajomości zagadnień cloud computing. Głęboką znajomość wskazało 50,7% z 219 ankietowanych, częściową znajomość 35,2%, niską 10%, a żadną 4,1%. Ankietowani CIO jako największe zalety cloud computing wskazali opłaty za faktyczną utylizację zasobów (77,9%), łatwe i szybkie wdrożenie i udostępnienie użytkownikom końcowym (77,7%), opłatę abonamentową (75,3%), preferowanie standardowych systemów (69%), mniejsze nakłady osobowe i finansowe (67%), zawsze najnowszą wersję/funkcjonalność (64,6%), łatwość współdzielenia systemów z partnerami (63,9%). Natomiast wśród wyzwań jakie niesie cloud computing wymieniali bezpieczeństwo (1), dostępność (2), wydajność (3), wyższe koszty (4), brak standardów interoperacyjności (5), trudności z powrotem z chmury do lokalnych zasobów (6), trudności integracji cloud computing z własnymi zasobami, niewystarczająca możliwość konfiguracji rozwiązań oferowanych w chmurze obliczeniowej.

Zestawienie korzyści i wyzwań jakie - według ankietowanych - niesie cloud computing wskazuje, że pierwsza korzyść pojawia się dopiero na 7. miejscu (opłata za faktyczne zużycie zasobów wskazana przez blisko 78% ankietowanych) za wyzwaniami wskazanymi na miejscach 1-6, na które wskazywało 80% w więcej pytanych. Ankietowanym zadano także pytanie, z jakich rozwiązań dostępnych w publicznej chmurze zamierzają korzystać. Blisko 56% wskazało oprogramowanie do pracy grupowej, na kolejnych miejscach znalazły się mail (52,9%) i help desk IT (44,8%). W prywatnej chmurze ankietowani najchętniej widzieliby również oprogramowanie do pracy grupowej i pocztę elektroniczną, wyżej niż w publicznej chmurze znalazły się natomiast dynamiczne przydzielanie zasobów serwerowych i storage, czy Business Intelligence.

Na pytanie o etap adopcji rozwiązań cloud computing 20% respondentów wybrało odpowiedź stosuję lub wdrażam, 15,5% analizuje ofertę pod kątem swoich specyficznych potrzeb, 5,5% planuje wdrożyć cloud w ciągu 1-2 lat. Najwięcej - blisko 28% ankietowanych - dopiero edukuje się w tym zakresie, a 25,6% nie jest zainteresowanych i nie ma planów wobec cloud computing. Ankietowani odpowiedzieli także na pytanie, jaki procent budżetu pochłaniają rozwiązania chmurowe. W 2010 r. jest to 14,4%, ale w 2013 r. będzie to już 20,2%.

Komentarz
Ostatnie dwa lata to okres kryzysu finansowego, który przyspieszył rozwój rynku ERP w trybie SaaS. Oscylujące okresy dobrej i złej koniunktury zawsze sprzyjają poszukiwaniom redukcji kosztów. W tym czasie dobrze przyjęta przez rynek została wprowadzona w ISOF strategia tzw. wirtualnej sprzedaży, dzięki której firmy mogą łatwo i szybko dołączać lub rezygnować z wybranych funkcjonalności optymalizując koszty. Ma to szczególne znaczenie w firmach operujących w branżach w których występują zjawiska biznesowe związane z sezonowością. ISOF jest oferowany na rynku od 2000 r. i corocznie odnotowujemy wzrost sprzedaży. W kryzysowym roku 2009, gdy cała branża spadła o 8% sprzedaż systemu w trybie SaaS wzrosła o 11%. Obecnie trudno mówić o obawach firm wobec ERP w SaaS. Większą trudność sprawia firmom właściwy wybór optymalnego oprogramowania. Osoby które właśnie 'rozglądają' się w poszukiwaniu systemu do obsługi swojej firmy często pytają o możliwości późniejszej łatwej rozbudowy o dodatkowe funkcjonalności, np. CRM.

Wojciech Grzybek, prezes zarządu Heuthes

c


TOP 200