Ethernus 2 - zarządzany przez przeglądarkę

Poczta elektroniczna

Ethernus 2 - zarządzany przez przeglądarkę

Eksport do pliku ustawień związanych z dostępem do internetu (interfejsy, firewall, proxy serwer) - niestety, to jedyne ustawienia serwera, które można zachować na wypadek awarii.

Jak już wspomniano do poczty elektronicznej tworzymy użytkownikom oddzielnie skrzynki i hasła. Następnie należy przypisać do skrzynek użytkowników. Autoryzacja do poczty odbywa się poprzez login użytkownika (nie nazwę skrzynki) i hasło do skrzynki pocztowej. Chyba warto pilnować identycznych haseł do poczty i do serwera. Szczególnie, że ekran logowania webmaila i panelu są bardzo podobne. Jeśli uda nam się już utworzyć konta i aliasy, zaś wcześniej jeszcze zdefiniowaliśmy domeny (domen może być wiele), możemy przystąpić do zgłębiania opcji konfiguracyjnych serwera.

Jeśli pokusimy się o pakiet "bezpieczna poczta" (w cenie 1495 zł), co w dobie zalewu spamu i wirusów jest praktycznie koniecznością, pojawią się dodatkowe funkcje. Warto zwrócić uwagę na bogate możliwości tworzenia filtrów wiadomości. Przyjrzyjmy się też funkcjom umożliwiającym walkę ze spamem. Do dyspozycji mamy greylisting, białe i czarne listy (ze względu na domeny, adresy e-mail, adresy IP) oraz filtr (bayesowski) klasyfikujący na podstawie treści wiadomości. Mamy też możliwość korzystania z serwerów DNSBL. Nie przegapmy jednak linku edytuj listę serwerów. Bez zdefiniowania serwerów usługa będzie bezużyteczna, nie ma zaś predefiniowanej listy zaproponowanej przez producenta. Zakupienie pakietu "bezpieczna poczta" daje nam również ochronę antywirusową Panda PostfixSecure. W podstawowej usłudze program obsłuży 25 skrzynek, za 552 zł możemy dokupić następnych 25 licencji.

Podsumowując usługi pocztowe, za najbardziej dokuczliwy uważamy brak możliwości łatwego tworzenia skrzynek pocztowych w momencie tworzenia konta w systemie. Dobrze też byłoby gdyby użytkownik mógł posługiwać się wszędzie tym samym hasłem. Poza tym pocztę konfiguruje się intuicyjnie. Ponadto mamy do dyspozycji webmaila oraz możliwość dokupienia dość dobrego rozwiązania antyspamowego i antywirusa do sprawdzania poczty. Bardzo przydałaby się współdzielona książka adresowa (najlepiej nie tylko do webmaila, ale również dostępna np. przez LDAP) oraz predefiniowana lista serwerów DNSBL.

Bazy danych

W ramach standardowej licencji mamy dostęp do mySQL oraz Firebird. Jak zapewnia producent, dostępny standardowo jest również PostgreSQL, choć w naszej wersji przy tej usłudze widniał napis "brak licencji". Konfiguracja serwerów baz danych ogranicza się do wskazania miejsca przechowywania baz danych i ustalenia hasła administratora.

Kopie zapasowe

Ethernus 2 - zarządzany przez przeglądarkę

Status serwera - 100-proc. obciążenie serwera wygenerowane przez nieudane próby łączenia z serwerem aktualizacji.

Do wyboru mamy kopie pełne, przyrostowe i różnicowe. Dla zasobów plikowych do archiwizacji można wybierać katalogi, a także wykluczać pojedyncze katalogi i pliki. Zadania mogą się wykonywać zgodnie z harmonogramem bądź na żądanie. Jako miejsca archiwizacji danych możemy wskazać dysk USB, folder na dysku bądź macierzy lokalnej oraz zewnętrzną (USB) nagrywarkę DVD.

Dla nagrywarki musimy dodatkowo zadeklarować rozmiar płyt. Jeśli chcemy robić kopie i na płytach CD, i na DVD, musimy dwa razy zdefiniować urządzenie z różnymi rozmiarami nośników i potem wybierać odpowiednie do typu włożonej płyty.

W trakcie wykonywania backupu nie ma żadnego wskaźnika postępu, nie wiemy więc kiedy operacja się zakończy. Kopię plików i folderów możemy odtworzyć w inne miejsce (wybieramy opcję dekompresja woluminu). Pojawi się wtedy we wskazanej lokalizacji dość dziwna struktura katalogów (naliczyliśmy pięć), w głębi której rozpoznamy już strukturę zachowanych folderów i plików. Dla serwerów baz danych warto zdefiniować oddzielne zadanie na każdą pojedynczą bazę. Niestety nie jest możliwe wybranie baz do odtwarzania i muszą zostać przywrócone na moment wykonania kopii wszystkie, które zostały zarchiwizowane w danym zadaniu. Tym bardziej nie jest możliwe odzyskanie kopii wybranej bazy danych do nowej bazy, a bardzo często potrzebne jest tylko odzyskanie jednej lub kilku tabel albo nawet wybranie z przywróconej kopii kilku rekordów.

Przydatne mogą się okazać niekiedy kopie poczty elektronicznej, trzeba jednak mieć świadomość, że możemy wrócić do stanu z chwili robienia archiwum, bezpowrotnie tracimy zaś wszystko co nastąpiło po nim. Bardzo przydałaby się możliwość odtwarzania pojedynczych skrzynek, ale niestety producent jej nie zaoferował.

Gdy pojawią się problemy

Ethernus 2 - zarządzany przez przeglądarkę

Ręczne sprawdzenie listy serwerów DNSBL. Jak widać kilka serwerów jest niedostępnych, w niektórych adres został znaleziony, w innych zaś nie figuruje.

Urządzenie jest stosunkowo nowe i nie da się ukryć, że wiele rzeczy wymaga jeszcze dopracowania. Nasz egzemplarz dotarł z wersją oprogramowania generującą błędy skryptów w panelu, co wiązało się też z brakiem reakcji na niektóre polecenia, np. instalacja aktualizacji. Okazało się, że wymagana jest aktualizacja systemu i musi zostać wykonana przez techników serwisu. Zwykle wiąże się to albo z wizytą technika, albo z wizytą sprzętu w serwisie. Na szczęście producent przewidział jeszcze jeden wariant doskonale przyspieszający rozwiązanie. Firma Embedos zapewniła sobie zdalny dostęp serwisowy do urządzenia. W menu urządzenia jest opcja zestawiająca połączenie VPN do serwisu. Na życzenie technika zestawiamy połączenie i podajemy jego numer. Po informacji o usunięciu problemu połączenie rozłączamy. Rozwiązanie to zasługuje na pochwałę. Jeśli nie dokupimy pakietu wsparcia technicznego, możemy na nie liczyć przez dwa miesiące od zakupu urządzenia, co zwykle pozwala na usunięcie wszystkich problemów z uruchomieniem i konfiguracją urządzenia.

Jeśli potrzebna nam będzie pomoc techniczna na dalszym etapie użytkowania, musimy wykupić któryś z czterech pakietów wsparcia technicznego. Najprostszy - standard zapewnia pomoc telefoniczną w dni robocze i reakcję (zdalną przez wspomniany VPN) w ciągu 48 godzin od zgłoszenia problemu. Pakiet kosztuje niecały 1000 zł. W najbardziej zaawansowanej wersji platinium możemy liczyć na pomoc telefoniczną przez całą dobę, zdalną próbę usunięcia problemu w ciągu czterech godzin od jego zgłoszenia, oraz jeśli zajdzie taka potrzeba, wizytę specjalisty w ciągu doby od zgłoszenia problemu. Roczny abonament za pakiet platinium wynosi niecałe 4000 zł.


TOP 200