ERP coraz bardziej branżowe

Branżowe wersje skracają czas wdrożeń i zmniejszają jego koszty. Pozwalają ponadto korzystać firmom w unikanego doświadczenia konsultantów zdobytego w podobnych organizacjach

Dostosowanie ERP do konkretnych branż jest obecnie istotnym trendem w rozwoju tych systemów. Analitycy z firmy Gartner twierdzą, że rozwiązania klasy ERP powinny stawać się coraz bardziej "ukierunkowane na użytkownika", czyli dostosowane do konkretnej działalności. 80 proc. firm szuka na rynku rozwiązania, które jest sprawdzone w branży, Dostawcy wychodzą wiec naprzeciw ich oczekiwaniom tworząc ERP przystosowane do działalności klientów. Gdyby pokusić się o definicję branżowego systemu ERP mogłaby ona brzmieć następująco: system predefiniowany (nazywany także prekonfigurowanym lub branżowym) to odpowiednio przygotowany klasyczny zestaw ERP, który zawiera w sobie wstępnie zdefiniowane procesy biznesowe charakterystyczne dla tej branży, dla której jest tworzony. Tak przygotowane rozwiązanie jest kompletnym, gotowym do użycia systemem, który można łatwo uruchomić po zasileniu go danymi firmowymi, przetestowaniu i przeszkoleniu jego przyszłych użytkowników.

Zastosowanie takiego rozwiązania, zwykle sprawdzonego już w innych projektach, znacznie minimalizuje ryzyko biznesowe - jego zaletą jest bowiem krótszy czas wdrożenia (zwykle o 30 do 50 proc.) oraz koszty niższe niż w przypadku wdrożenia klasycznego, gdyż nie wymaga dużej adaptacji pod wymagania branżowe. Zwłaszcza w przypadku sektora MŚP zastosowanie branżowego rozwiązania jest doskonałym pomysłem, gdyż pozwala uniknąć kosztownych i czasochłonnych modyfikacji - Systemy predefiniowane znakomicie sprawdzają się na rynku firm mniejszych i rozwijających się. Firmy takie koncentrują się z reguły na jednym, kluczowym dla nich charakterze działalności gospodarczej i łatwiej jest dla nich dobrać zestaw wzorcowych procesów wspomaganych systemem ERP, niż miałoby to miejsce w przypadku złożonych i dużych organizacji.- mówi Ryszard Krawczyński Główny Konsultant Sprzedaży Aplikacji Oracle w Oracle Polska.

Zobacz również:

  • Ten portal pozwoli firmom użyteczności publicznej usprawnić kontakt z klientami
  • Nowe technologie, chmura i kompetencje ludzi pomagają osiągnąć sukces

Klienci potrzebują ERP dostosowanego do specyfiki swoich branż nie tylko dlatego, że systemy te są łatwiejsze we wdrażaniu, ale takze dlatego, że dają większe poczucie bezpieczeństwa – skoro jest to rozwiązanie dla danej branży i sprawdza się ono u określonych podmiotów, to ryzyko porażki projektu wdrożeniowego znacząco maleje. Wydaje się więc, że branżowe ERP to przyszłość rynku oprogramowania do wspomagania zarządzania. - Badania przeprowadzone wśród 200 polskich firm z branży produkcyjnej dystrybucyjnej – odzwierciedlają one duże zainteresowanie systemami dedykowanymi. Na taki rodzaj oprogramowania jako pożądanego wskazało aż 50 proc. pytanych. Większa konkurencyjność, do której dążą firmy, jest możliwa tym bardziej, im bardziej system ERP jest skrojone pod specyficzne wymagania danego przedsiębiorstwa - mówi Piotr Krzysztoporski dyrektor ds. konsultingu w Epicor Software Poland

Dla każdego coś odpowiedniego

Systemy branżowe cieszą się dużym zainteresowaniem firm z różnych sektorów od handlu detalicznego po instytucje publiczne. Najbardziej jednak są wykorzystywane przez firmy produkcyjne.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IDC wśród 378 przedsiębiorców produkcyjnych z branży motoryzacyjnej, lotniczej, nowoczesnych technologii i elektroniki oraz urządzeń przemysłowych „In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next Generation ERP (sponsorowanego przez firmę Infor) złożoność procesów produkcji wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat i będzie rosła w ciągu kolejnych trzech lat. Z punktu widzenia dostosowania strategii biznesowych do wzrastającej złożoności produkcji w najbliższych trzech latach przedsiębiorstwa motoryzacyjne i lotnicze stawiają na poprawę planowania popytu i prognozowanie (odpowiednio 60 proc. i 70 proc. respondentów) oraz spełnianie oczekiwań klientów (49 proc. i 50 proc.), a także na zastosowanie programów Six Sigma (45 proc. ).

Przedsiębiorstwa produkcyjne mają swoje bardzo specyficzne potrzeby, które producenci zaszywają w przygotowane dla nich ERP. Na przykład w branży motoryzacyjnej należy uwzględnić konieczność wydajnej obsługi dużych kartotek materiałowych i kontrahentów, obsługę Back Orderów odbiorców i dostawców, rozbudowaną obsługę reklamacji czy specyficzne procesy związane z analizą sprzedaży i zamawianiem towarów. Z kolei w segmencie meblarskim najbardziej istotna jest obsługa towarów – mebli po pierwsze jako całości (w procesach sprzedaży i zamawiania), a także jako zbioru paczek mebli (inwentaryzacja, logistyka, reklamacje).


TOP 200