Dynamiczny rynek, dynamiczne usługi

Zasoby on demand

Obecnie rynek coraz głośniej domaga się zwiększenia elastyczności usług outsourcingowych. Kluczową kwestią pozostaje sposób naliczania opłat - zamiast stałej opłaty związanej z obsługą zleconych procesów biznesowych oczekiwania wielu firm koncentrują się na modelu finansowania uzależnionym od rzeczywiście wykorzystanych zasobów. Za specyficzną formę działalności outsourcingowej uznać można również, zyskujący dużą popularność, model cloud computing. Niezależnie od nazwy, ta forma kompleksowego hostingu i dzierżawy oprogramowania pozwala na stworzenie jednolitego i w pełni skalowalnego środowiska wykorzystującego rozwiązania sprzętowe dostawcy. W tym modelu opłaty są zwykle uzależnione od obciążenia systemów outsourcera, ilości przesłanych gigabajtów, wykorzystanej przestrzeni dyskowej, czy zrealizowanych transakcji zapisu lub odczytu. To zasady jasne i w pełni przejrzyste.

Dynamiczną alokację zasobów gwarantują również usługi związane z outsourcingiem najpopularniejszych systemów ERP. Przykładowo, na outsourcing infrastruktury SAP składa się cała gama usług - począwszy od hostingu systemu, przez usługi związane ze wsparciem aplikacyjnym, aż po zarządzanie oprogramowaniem. W najbardziej rozbudowanych modelach rozliczania tego typu usług koszty naliczane są nie na bazie wykorzystania zasobów sprzętowych, a wedle standardu SAP Application Performance Standard (SAPS). Definiuje on niezależną od warstwy sprzętowej jednostkę wydajności odpowiadającą przetworzeniu 6 tys. ekranów interfejsu lub 2,4 tys. transakcji w systemie SAP. Sto jednostek SAPS odpowiada obliczeniom przypadającym na 2 tys. zleceń sprzedażowych zrealizowanych w ciągu godziny.

Dostawca od (prawie) wszystkiego

Dostawcy usług outsourcingu cieszą się również coraz większym zaufaniem klientów. Outsourcerzy gwarantują bezpieczeństwo i poufność przekazywanych im danych niemal w 100% przypadków. Niezależnie od tego, wzrasta popularność modelu single sourcing. Przekazanie całego zestawu procesów biznesowych w ręce jednego dostawcy odciąża organizację klienta i pozwala na wykorzystanie efektu synergii. Powoduje również uproszczenie zarządzania procesami pozostawionymi w gestii organizacji. Przy wyborze kilku dostawców usług outsourcingu na organizację spada obowiązek koordynacji poszczególnych procesów realizowanych poza firmą oraz konieczność rozstrzygania ewentualnych problemów i wyboru najlepszych sposobów ich rozwiązania. Tymczasem, praktyka pokazuje, że dojrzałe i przyzwyczajone do outsourcingu organizacje starają się w jak najmniejszym stopniu ingerować w typowe procesy biznesowe i postępują zgodnie ze znaną w branży i liczącą sobie niemal dziesięć dekad maksymą Henry`ego Forda. Korzystanie z outsourcingu w modelu single sourcing eliminuje również rozmyte odpowiedzialności za ewentualne odstępstwa od założeń kontraktu. Bez wątpienia, jest to też po prostu wygodne.

Nie bez znaczenia dla popularyzacji modelu single sourcing jest postępująca konsolidacja i specjalizacja dostawców usług outsourcingowych, którzy są w stanie zaoferować swoim klientom bardziej kompleksowe usługi. Także na polskim rynku coraz silniej widoczne są zagraniczne koncerny wyspecjalizowane w usługach outsourcingu IT. Jednocześnie, stopniowo rośnie im konkurencja w postaci lokalnych firm, które relatywnie szybciej reagują na zmieniające się potrzeby rodzimych klientów.

Outsourcing wiedzy

Klienci bardziej liberalnie podchodzą do outsourcingu typowych procesów, które nie są dla nich źródłem przewagi konkurencyjnej. Liczy się przede wszystkim efekt i niski koszt. Taki model wymusza na dostawcach zmianę podejścia do oczekiwań klienta. Outsourcing traktowany jako stały element permanentnego procesu reorganizacji powoduje, że to na dostawców tego typu usług coraz częściej spada odpowiedzialność za opracowanie nowego, lepszego modelu procesu biznesowego, za który mają odpowiadać. Dlatego rośnie długofalowe znaczenie outsourcingu w procesie rozwoju organizacji korzystającej z takich usług. Coraz cenniejsza staje się wiedza związana m.in. z optymalizacją modeli działania i procesów biznesowych.


TOP 200