Dobry czas na...

Strategia

Dotychczas działalność naszej organizacji IT streszczała się w hasłach "więcej, szybciej, dynamiczniej". Hasła na dziś brzmią inaczej: "taniej, mądrzej, efektywniej". Co to właściwie znaczy "mądrzej"? Kryzys, to czas na skupienie się na podstawowej działalności przedsiębiorstwa i czas na "cięcie po skrzydłach". Warto sformułować cele strategiczne - w perspektywie średnioterminowej (ok. 6 miesięcy) i długoterminowej (ok. 2 lata). A następnie wykonać przegląd bieżących inicjatyw i zastanowić się: które są krytyczne dla realizacji strategii, które jej pomagają, a które nie mają na nią wpływu. Decyzja o poświęceniu czasu i pieniędzy będzie znacznie łatwiejsza, jeśli takie ćwiczenie wykonamy.

Zbudowanie wspólnoty niekomercyjnej

Osłabienie gospodarki boleśnie przypomina nam, że każde bogactwo ma wartość o tyle, o ile da się je zamienić na inne dobra. Może to dobry czas, by zrobić coś niekomercyjnego, co nie daje prostej i wymiernej korzyści, ale co po prostu cieszy i daje coś innym? Można założyć stowarzyszenie miłośników wycieczek rowerowych, skrzyknąć sąsiadów, by zmusić władze miejskie do zbudowania ekranu dźwiękoszczelnego oddzielającego nasze osiedle od ruchliwej drogi, włączyć się w radę rodziców przy przedszkolu, napisać moduł oprogramowania open source, poprowadzić darmowy kurs komputerowy dla dzieciaków z ubogich rodzin... Sposobów jest tysiąc. Każdy z nich pochłania czas i (często) prywatne pieniądze, ale każdy daje jednocześnie poczucie, że człowiek zrobił coś potrzebnego - nie tylko dla niego i najbliższej rodziny, a także dla innych.

Zaangażowanie się w niekomercyjną działalność w okresie kryzysu, to zarówno powód do osobistej satysfakcji, jak i dbałość o tzw. kapitał społeczny. Polacy, ze swoją skrajną niechęcią do zrzeszania się i przedkładaniem indywidualizmu nad wspólne działanie, jak tlenu potrzebują więzi społecznych. Ich budowa - poprzez niekomercyjne działania nakierowane na dobro "fizycznych" i "wirtualnych" wspólnot - przyspieszy i uprości wychodzenie z kryzysu oraz wzmocni kapitał społeczny naszego kraju.

Czego nie robić albo robić w ostatniej kolejności

Zwalniać dobrych ludzi. Kapitał intelektualny i społeczny organizacji, to jedno z najważniejszych aktywów, które ma nasza organizacja IT. Jego tworzenie trwa lata, a odtworzenie jest z reguły niemożliwe. Osłabienie gospodarki prędzej czy później minie, a ludzie już nie wrócą.


TOP 200