Dlaczego ponad połowa liderów IT może szukać nowej pracy

Dwa nowe badania wskazują, że ponad połowa decydentów i liderów IT szuka pracy, ponieważ brakuje im głosu w C-suite, widzą niewiele możliwości szkolenia i awansu oraz odczuwają presję związaną z brakiem pracowników IT, aby sprostać rosnącym potrzebom technologicznym.

Dlaczego ponad połowa liderów IT może szukać nowej pracy

Fot. Gustavo Fring/Pexels

Dwa nowe badania ostrzegają, że ponad połowa liderów IT aktywnie poszukuje nowej pracy, ponieważ, po części, są niezadowoleni z ilości wsparcia na poziomie C, jakie otrzymują oni i ich organizacje technologiczne.

Aż 58% menedżerów IT w przedsiębiorstwach poszukuje obecnie pracy - wynika z badania przeprowadzonego wśród 3300 decydentów na zlecenie ManageEngine, działu Zoho zajmującego się zarządzaniem IT w przedsiębiorstwach. ManageEngine skorzystało z usług agencji badań rynkowych Vanson Bourne w celu przeprowadzenia globalnego badania, które objęło IT i inne kluczowe funkcje biznesowe z różnych organizacji sektora prywatnego.

Zobacz również:

  • 9 inwestycji, które CIO powinni przeprowadzić przed nadejściem recesji
  • Raport: z niepowodzeń transformacji cyfrowej możemy się wiele nauczyć
  • Inflacja, rezygnacja i żal po zmianie

Drugie badanie, w którym zebrano prawie 8000 odpowiedzi od decydentów i pracowników IT, wykazało, że ponad połowa (53%) jest „bardzo" lub „nieco" skłonna do poszukiwania nowej pracy w ciągu najbliższego roku. Badanie to, przeprowadzone przez firmę Skillsoft, mówi, że respondenci narzekają na braki kadrowe, chcą więcej zarabiać i uczyć się.

Prawie 81% decydentów IT uważa, że ich firma powinna była ich bardziej wspierać w ciągu ostatnich dwóch lat, jak wykazało badanie ManageEngine. A prawie połowa stwierdziła, że zrezygnowałaby z pracy w obecnej organizacji, gdyby nie oferowano już elastycznej pracy (48%) lub gdyby nie było możliwości rozwoju kariery (45%).

„Chociaż działy IT były określane jako mistrzowie technologii w pandemii, ich umocowanie i autonomia w podejmowaniu decyzji biznesowych okazały się niewystarczające z powodu ograniczeń C-Suite" - stwierdzono w badaniu ManageEngine.

W tym samym czasie, gdy mają mniej do powiedzenia, 88% północnoamerykańskich liderów biznesu i technologii uważa, że IT jest bardziej odpowiedzialne za innowacje biznesowe niż kiedykolwiek. Kolejne 85% stwierdziło, że IT mogłoby napędzać jeszcze większe innowacje, gdyby miało silniejszą pozycję lidera.

„W dużej mierze działy IT są dziś bardziej wartościowe niż przed pandemią z powodu kilku powodów" - powiedział Vijay Sundaram, główny strateg w Zoho. Kwestie związane z nowymi wymaganiami dotyczącymi zgodności z przepisami prawnymi, prywatności i bezpieczeństwa cybernetycznego są na najwyższym poziomie" - powiedział.

Na przykład, naruszenie RODO w UE może prowadzić do kar przekraczających 800 milionów dolarów. "Ta wiedza [dotycząca zgodności z przepisami] znajduje się w organizacjach IT" - powiedział Sundaram.

Różnica między szukaniem a odchodzeniem

Amy Loomis, wiceprezes Future of Work firmy IDC, powiedziała, że choć nie ma "konkretnych danych ilościowych", liczby z dwóch ankiet wydają się wysokie. "Szukanie i odchodzenie to dwie różne kwestie i wiele się zmieni w ciągu najbliższych kilku miesięcy, więc jest to bardzo płynna sytuacja" - stwierdziła Loomis. "Mogę śmiało powiedzieć, że na podstawie moich rozmów z liderami wyższego szczebla C-suite, są oni świadomi wartości pracowników i liderów IT".

Pytanie, które powinni zadać sobie kierownicy, brzmi: co jest potrzebne, aby zatrzymać liderów IT i pozwolić im poczuć, że mają miejsce przy stole C-suite - dodała Loomis.

Autorzy raportu Skillsoft zauważają, że frustracja wśród menedżerów IT jest związana z niemożnością obsadzenia kluczowych stanowisk. Badanie wykazało, że 63% decydentów IT nie było w stanie obsadzić co najmniej trzech stanowisk w ciągu ostatniego roku. Chociaż nadal jest to spore wyzwanie, liczba 63% stanowi 10-proc. spadek w stosunku do roku 2021.

„Tempo transformacji cyfrowej i brak wystarczających zasobów technicznych popchnęły wielu specjalistów IT do punktu wypalenia" – czytamy w raporcie. "Te trendy napędzają rekordowe wskaźniki rotacji talentów we wszystkich branżach". Raport Skillsoft wykazał, że dwa największe wyzwania liderów IT to utrzymanie pracowników i rekrutacja. Dlatego też organizacje muszą podjąć proaktywne kroki w celu zmiany swojej kultury, aby zapewnić pracownikom poczucie spełnienia, zaangażowania i motywacji".

Trwa "wielka rezygnacja”

W następstwie ogólnoświatowej pandemii, pracownicy masowo odchodzili z pracy, zjawisko to nazwano Wielką Rezygnacją. Od ponad roku w USA każdego miesiąca ponad 4 miliony pracowników odchodzi z pracy, jak podaje US Bureau of Labor Statistics.

Niektóre z głównych powodów rezygnacji w tym roku to niezadowolenie z tego, jak pracodawca potraktował ich podczas pandemii (19%), niska płaca lub brak świadczeń (17%) oraz brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (13%) - wynika z badania przeprowadzonego przez portal Joblist.

Innym czynnikiem stojącym za wysokim wskaźnikiem rezygnacji są zawodowe ambicje. Badanie przeprowadzone przez firmę Lattice wykazało, że 43% respondentów ma poczucie, że ich kariera utknęła w martwym punkcie lub spowolniła. Ten trend wydaje się być szczególnie prawdziwy w przypadku młodszych pracowników: 38% pracowników Gen Z (urodzonych po 1997 r.) szuka miejsc pracy bardziej transparentnych w zakresie ścieżki zawodowej i rozwoju, wynika z badania.

Spośród badanych, 80% wskazało, że braki w umiejętnościach stanowią wysokie lub średnie ryzyko dla zdolności ich zespołu do realizacji celów, według Skillsoft.

Inne wnioski:

- Najważniejsze przyczyny powodujące te luki to trudności z zatrudnieniem wykwalifikowanych kandydatów (44%); zatrzymanie pracowników (33%); oraz niewystarczające wydatki na szkolenia (26%).

- Trzy najtrudniejsze obszary do znalezienia wykwalifikowanych talentów to cloud computing, analityka, big data i data science oraz cyberbezpieczeństwo.

Pozytywnym akcentem jest to, że 59% działów IT spodziewa się zwiększenia budżetu w przyszłym roku (wzrost z 26% w 2021 r.), przy czym najważniejsze obszary inwestycji w umiejętności to cloud computing, bezpieczeństwo oraz AI i uczenie maszynowe - wynika z danych Skillsoft.

Kierownictwo musi słuchać

Kluczem do rozwiązania problemu niezadowolenia liderów IT, według raportu ManageEngine, jest to, aby kadra kierownicza po prostu słuchała i odpowiadała na pewne stosunkowo proste potrzeby. Liderzy IT chcą więcej możliwości nauki i rozwoju w swoich obecnych organizacjach.

Na pytanie, czego najbardziej oczekują od swojej roli w ciągu najbliższych pięciu lat, 45% decydentów IT odpowiedziało, że chce się uczyć nowych umiejętności, a kolejne 41% stwierdziło, że chce być w stanie kierować zmianami w organizacji - czytamy w raporcie ManageEngine.

"Pokrywa się to z tym, jak widzą oni ewolucję IT w swoich firmach w ciągu najbliższych pięciu lat; uważają, że IT powinno odgrywać większą rolę w ustalaniu strategii dla organizacji" - stwierdził raport ManageEngine.

"Nasze badania wykazały, że rośnie zapotrzebowanie na pewne umiejętności, a co za tym idzie, informatycy z tymi umiejętnościami zarabiają więcej" - czytamy w raporcie.

Niektóre przykłady wysoce poszukiwanych umiejętności obejmują chmurę, naukę o danych i infrastrukturę IT, z których wszystkie odnotowały znaczny wzrost wynagrodzeń w tym roku.

Kierownictwo powinno również zachęcać liderów IT do reorganizacji swojego działu w sposób, który najlepiej odpowiada na potrzeby biznesowe, warto rozważyć model hybrydowy, w którym centralny dział IT zajmuje się niektórymi projektami IT, podczas gdy inne są obsługiwane przez pracowników IT osadzonych w jednostkach biznesowych.

"Firmy powinny dać liderom IT głos w sprawach biznesowych, zwłaszcza jeśli chodzi o przewidywanie sposobów, w jakie działy mogą wykorzystać technologię w dążeniu do nowych możliwości biznesowych [takich jak] przyjęcie AI w celu uzyskania głębszego wglądu w zachowania klientów" - powiedział Sundaram. "Zachęcając liderów IT do przyjęcia proaktywnej roli w biznesie, większość firm będzie miała opcje napędzane technologią, które w przeciwnym razie mogłyby zostać przeoczone. I będą miały liderów IT, którzy są głęboko zaangażowani w organizację jako całość i przez nią doceniani".

Artykuł pochodzi z Computerworld.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200