Dla kogo tele-rewolucja

W świecie "stacjonarnym" narzędzia UC osiągnęły już dojrzałość, której nadal brakuje na "odcinku mobilnym" przede wszystkim w zakresie poprawnego działania presence w sieciach GSM/3G w zasięgu, których przebywa zdecydowana większość pracowników mobilnych. Przenośny terminal w obrębie korporacyjnej sieci bezprzewodowej wyposażony w odpowiednie oprogramowanie może udostępniać funkcję presence. "Obok statusu dostępności, pożądany byłby dostęp do jednolitej książki adresowej, wykazu połączeń, tak jak to ma miejsce na komputerze osobistym. Telefon komórkowy też może być narzędziem umożliwiającym udział w audio- lub telekonferencji" - podsumowuje Arkadiusz Możdżeń.

Co przed dokonaniem wyboru?

- W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, do wyboru są rozwiązania Unified Communications sprzętowe lub programowe.

- Warto przeprowadzić analizę profilu pracowników i określić jak wiele czasu spędzają przy biurku i poza firmą. Wówczas łatwiej jest przydzielić odpowiednie narzędzia.

- Warto szukać różnych konfiguracji, gdyż dziś żaden dostawca nie oferuje kompletnej platformy, a właściwie takiej, która spełnia oczekiwania każdego przedsiębiorstwa.

- Warto sprawdzić, co do tej pory z zakresu UC jest już stosowane w firmie i opanować pokusę zakupu wszystkich technologicznych fajerwerków.

- Nowe rozwiązania najlepiej sprawdzać w środowisku testowym, aby ocenić możliwości techniczne oraz rzeczywiste korzyści biznesowe.

- Warto pamiętać o bezpieczeństwie. Migracja do telefonii IP oznacza, że wszystkie dane i informacje - jeżeli nie zostaną odpowiednio zaszyfrowane - będą dostępne dla każdego.

5 ważnych rzeczy o Unified Communications

1. Analogowe centrale PBX niebawem podzielą los dinozaurów. Systemy telefonii IP wprowadzają wiele funkcji, które mogą stanowić podwaliny UC w firmie. Dobrze poznać nowe możliwości, zanim rozpoczniesz proces wyboru nowego PBX, w szczególności jeśli twoja obecna centrala zbliża się do końca swoich dni.

2. UC upowszechnia się powoli i brakuje przekonywujących relacji CIO o rzeczywistych korzyściach z inwestycji. Bądź jednak przygotowany na pytanie ze strony biznesu o ROI z tej technologii i opracuj scenariusz wdrożenia, jeżeli wyrazi chęć zakupu.

3. Warto wziąć pod uwagę, że wiele funkcji UC twoi zwierzchnicy i pracownicy mogą znać z codziennego życia (np. komunikatory) i z czasem oczekiwać podobnych rozwiązań w firmie. Wszelkie nowinki należy jednak wprowadzać do infrastruktury IT w sposób przemyślany i zaplanowany, opanować oczekiwania, zanim zostaną jeszcze bardziej podsycone wizjami dostawców.

4. Zmienia się układ sił na rynku. Dawni potentaci sprzętu telekomunikacyjnego dla biznesu ustępują miejsca nowym graczom, którzy bardziej stawiają na aplikacje. Warto być świadomym kupcem technologii IT i odróżniać marketingowe pustosłowie od prawdziwego przekazu.

5. Przede wszystkim upewnij się, że żadna innowacja nie pogorszy poziomu jakości dostarczanej Ci usługi głosowej, dziś uznawanego za niemal wzorcowy przez większość organizacji.

Źródło - Jack Santos, Burton Group, CIO 2008


TOP 200