Dla kogo tele-rewolucja

Niełatwo odnaleźć się w gąszczu modeli stacjonarnych telefonów IP. "Warto przeprowadzić analizę profilu pracowników i określić, jak wiele czasu spędzają przy biurku i poza firmą. Wówczas łatwiej jest przydzielić odpowiednie narzędzia. W recepcji, która przyjmuje większość przychodzącego ruchu sprawdzi się rozbudowany terminal, przedstawicielom handlowym wystarczy telefon w postaci aplikacji zainstalowanej na notebooku" - mówi Arkadiusz Możdżeń z firmy NextiraOne Polska.

Warto pamiętać, że producenci (przede wszystkim sprzętu) deklarują stosowanie wyłącznie otwartych, zatwierdzonych standardów, jak SIP, jednak wielu z nich w swoich urządzeniach stosuje dodatkowe rozwiązania działające wyłącznie pomiędzy sprzętem tej samej marki. Deklarują jednak, że w podstawowym zakresie urządzenia pochodzące z różnych źródeł będą współpracować bez przeszkód. Jest to swoista obrona przed ekspansją dostawców platform wyłącznie programowych. "Sprzętowcy" bronią się pakietując rozwiązania razem z własnymi aplikacjami. Spektrum kombinacji sprzętu i oprogramowania z różnych źródeł jest w pewnym momencie ograniczane kosztami licencji. Warto jednak szukać różnych konfiguracji, gdyż dziś żaden dostawca nie oferuje kompletnej platformy, a właściwie takiej, która spełnia oczekiwania każdego przedsiębiorstwa. Warto sprawdzić, co do tej pory z zakresu UC jest już stosowane w firmie i opanować pokusę zakupu wszystkich technologicznych fajerwerków. Nowe rozwiązania najlepiej sprawdzać w środowisku testowym, aby ocenić możliwości techniczne oraz rzeczywiste korzyści biznesowe. Istotnym aspektem jest bezpieczeństwo, o którym należy pamiętać. Migracja do telefonii IP oznacza, że wszystkie dane i informacje - w tym także głos, audio- i wideoprezentacje etc. - jeżeli nie zostaną odpowiednio zaszyfrowane, będą dostępne dla każdego.

Nowinki z zakresu UC

Popularyzacja nowych technologii w rodzaju wirtualizacji nie omija również świata Unified Communications. "Poszczególne komponenty mogą zostać zainstalowane na pojedynczej maszynie, redukując w ten sposób zasoby IT. Należy jednak pamiętać, że wówczas zastosowany system może być ograniczony do pewnej liczby użytkowników i usług im dostarczanych" - podkreśla Arkadiusz Możdżeń.

Nowym trendem jest także możliwość korzystania z Unified Communications w modelu managed services - wówczas dostawca lub integrator bierze na siebie zarządzanie infrastrukturą. Kolejną nowością jest także model SaaS (Software-as-a-Service). Narzędzia UC będą udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych, hostujących odpowiednią infrastrukturę (również zarządzaną przez dostawcę). Użytkownik będzie jedynie korzystał ze sprzętowych lub programowych telefonów i komunikatorów.


TOP 200