Czy porozumienie EMC-Lenovo zmieni obraz rynku?

W Chinach pozycja EMC jest względnie słaba w porównaniu choćby do IBM lub HP. Jeśli chodzi o pamięci masowe to chiński rynek ma obecnie tylko 5-6% udziału, ale należy do najszybciej rosnących regionów świata. Jest to m.in. jeden z najważniejszych wniosków sponsorowanego przez EMC badania IDC Digital Universe 2012. Według IDC "cyfrowy wszechświat" był zjawiskiem specyficznym dla rozwiniętej części świata, ale ostatnio ulega to zmianie. W 2010 r.udział rynków rozwijających się w liczbie tworzonych danych wynosił 23%, w 2012 wzrósł do 36%, a do roku 2020 osiągnie 62%, a Chiny będą generować 22% wszystkich danych na świecie. Wydaje się, że tego typu prognozy były ważnym elementem decyzji o współpracy EMC z Lenovo.

Lenovo - chiński smok

Lenovo kupiła w 2005 roku technologie i dział IBM wytwarzający komputery PC. IBM postanowił bowiem skoncentrować się na rynku korporacyjnym i produktach zapewniających znacznie wyższe marże i zyski niż wytwarzanie i sprzedaż komputerów PC.

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

Wykorzystując i rozwijając technologie, a początkowo również markę i kanały sprzedaży IBM, Lenovo osiągnęło sukces stając się jednym z największych i najszybciej rosnących producentów PC w skali globalnej. Według IDC, w III kw. 2012 r., Lenovo po raz pierwszy w historii osiągnęło pozycję największego dostawcy sprzętu PC.

Jednocześnie Lenovo ma w Chinach ok. 15% udział w rynku serwerów, co daje dobrą podstawę do uzupełnienia oferty o pamięci masowe i uzyskanie wzrostu ich sprzedaży. W tym wypadku należy pamiętać, że dotyczy on tylko serwerów niskiej klasy przeznaczonych dla segmentu MSP. Obecnie firma nie jest więc konkurentem dla Della, HP lub IBM, ale porozumienia z EMC to sygnał, że już wkrótce może się to zmienić.

Polecamy EMC Forum 2012: wdrożenia i nowe produkty

W listopadzie Lenovo utworzyło nowy oddział - Enterprise Product Group, który ma być odpowiedzialny za rozwój i sprzedaż serwerów, pamięci masowych, urządzeń sieciowych i oprogramowania przeznaczonego do zastosowań w dużych firmach i korporacjach. Warto zauważyć, że jego dyrektorem został mianowany Roy Guillen, wcześniej zajmujący stanowisko prezesa DCS (Data Center Solutions) w firmie Dell.

Utworzenie Lenovo Enterprise Product Group oznacza, że chińska firma chce rozpocząć bezpośrednią konkurencję przynajmniej w segmencie serwerów x86.

Na razie trudno przewidzieć jakie będą realne efekty tej inicjatywy, ale wsparcie ze strony EMC może mieć duże znaczenie. Choć bowiem EMC nie jest producentem serwerów, ale pod tym względem ma duże doświadczenia ze współpracy z Dellem i Cisco (VCE), a także renomę i rozbudowaną sieć kontaktów z korporacjami na całym świecie.


TOP 200