Człowiek do zadań specjalnych

SOA Quality Management zawiera w sobie również proces testowania. Ten aspekt jakości SOA jest podobny do tego dla tradycyjnej architektury IT. Są jednak różnice, które należy wziąć pod uwagę. Prawdopodobnie należałoby zastanowić się nad przydzieleniem do tych zadań osób innych niż zwykli testerzy. Idealny SOA Quality Manager powinien posiadać wiedzę zarówno z zakresu testowania, jak i rozwoju aplikacji. Jest to spowodowane kilkoma aspektami. Pierwszy z nich, to brak interfejsu użytkownika do serwisu; stąd metoda testowania musi być inna. Dodatkowo, serwisy używane w SOA zmieniają się znacznie częściej niż w statycznej, klasycznej architekturze IT. Dlatego zespół testujący musi być przygotowany na znacznie większą ilość pracy i sprawdzanie, czy serwis działa w różnych, odmiennych środowiskach. Ponadto, trzeba uwzględnić wszystkie możliwości, w jakich serwis może zostać zastosowany, nie ograniczając się do sposobu użycia wynikającego z pierwotnego projektu.

Jak zapewnić sobie sukces?

Użycie SOA wymaga zdefiniowania i użycia nowych procesów skoncentrowanych wokół SOA Governance, SOA Service Management oraz SOA Quality Management. Jednakże procesy te same w sobie nie dają gwarancji sukcesu implementacji SOA w organizacji. Firmy zdecydowane na wdrożenie i tym samym zmianę kultury organizacyjnej, powinny uwzględnić również następujące czynniki:

- Szkolenia i umiejętności: implementacja SOA powoduje pojawienie się w organizacji nowych technologii, nowych procesów, nowego sposobu myślenia. Nie należy się przy tym koncentrować na szkoleniach stricte technicznych, ale również na wprowadzaniu umiejętności implementowania nowych procesów biznesowych. Technologia to nie wszystko!

- Gromadzenie wymagań: bardzo ważne jest, aby organizacja wiedziała, w jaki sposób należy definiować serwisy oraz jak je tworzyć. Przydatne tutaj może być użycie frameworków, takich jak VPEC-T, pomagających zrozumieć implikacje zmian oraz oczekiwane rezultaty.

- Bezpieczeństwo: używanie serwisów, szczególnie w powiązaniu z firmami trzecimi, daje nowe możliwości prowadzenia biznesu. Ale wprowadza też nowe niebezpieczeństwa związane z udostępnianiem serwisów na zewnątrz bądź konsumowaniem serwisów udostępnianych przez innych. Polityki dotyczące bezpieczeństwa SOA powinny być definiowane jako jedne z pierwszych.

- Skalowalność: sprawdzanie wydajności SOA za każdym razem, gdy wprowadzane są nowe serwisy, nowa aplikacja bazująca na serwisach bądź też nowa, duża grupa użytkowników takich aplikacji.

- Definiowanie relacji pomiędzy konsumentami i dostawcami serwisów: pewność, że oczekiwania i możliwości obu stron są dokładnie znane i akceptowane (np. dostępność serwisów, okienka na maintenance, procedury wprowadzania zmian, etc.).

Krzysztof Skrupski jest konsultantem zarządzającym w Capgemini, dyrektorem Grupy Kompetencyjnej SOA/BPM.


TOP 200