Człowiek do zadań specjalnych

SOA Service Management

Drugim kluczowym procesem zarządzania SOA jest Service Management. Jest to proces odmienny od SOA Governance, które skupia się na tym, jak serwisy są tworzone, jak są wkomponowywane w działającą aplikację. Service Management koncentruje się na tym, jak serwisy działają na co dzień.

Polityki Service Management powinny definiować kto i w jaki sposób monitoruje każdy z serwisów. W jaki sposób organizacja będzie sprawdzała, czy serwis działa z odpowiednią wydajnością. Kto raportuje wydajność i dostępność serwisów i aplikacji, które ich używają.

Posiadanie zestawu polityk dotyczących zarządzania serwisami jest szczególnie pomocne w procesie asymilowania architektury SOA przez organizację. Jeśli pracownicy wiedzą, że serwisy są monitorowane i zarządzane, jest im łatwiej zaufać nowej architekturze i wykorzystaniu serwisów. Monitorowanie pomaga również działom IT w prezentacji wskaźników takich jak: ilość przetworzonych wiadomości, czas działania (uptime), wydajność i wiele innych.

Żeby zarządzanie serwisami było skuteczne, ważne jest, aby używać modelu rozwoju opartego raczej na pojedynczych serwisach niż na dużych, kompleksowych projektach IT. Nowy serwis mógłby być stworzony jako część specyficznego projektu, ale serwisy powinny być używane ponownie (reused), tak więc każdy z nich potrzebuje osobnego cyklu życia (rozwoju) niezależnego od aplikacji, w której jest używany. Również monitorowanie serwisu powinno być oddzielone od monitorowania aplikacji, w której jest on użyty.

Równie istotne w efektywnym zarządzaniu serwisami jest wyznaczenie właściciela serwisu. Osoba ta, nazywana dostawcą usług (service provider), jest odpowiedzialna za upewnienie się, że serwis działa, problemy są odpowiednio zaadresowane. Dba też o właściwy nadzór nad żądaniami zmian.

Czasami skala rozwiązań opartych na SOA, ilość serwisów jest tak duża, że organizacja nie może poradzić sobie z efektywnym zarządzaniem serwisami. Warto wtedy rozważyć oddanie tej odpowiedzialności w ręce firmy trzeciej.

SOA Quality Management

Jednym ze skutków budowania aplikacji opartych o SOA i serwisy jest zmiana podejścia do zarządzania jakością. Programiści aplikacyjni nie będą w prosty sposób ufać programistom serwisów i raczej będą się niechętnie odnosić do konieczności użycia serwisów w ich aplikacjach, niezależnie od tego, czy serwisy będą tworzone wewnątrz, czy na zewnątrz organizacji. Dla stworzenia niezbędnego zaufania, konieczne jest istnienie niezależnego procesu kontroli jakości tworzonych serwisów.

SOA Quality Management jest procesem odpowiedzialnym za upewnienie się, że serwisy oraz aplikacje budowane na bazie serwisów spełniają wymagania biznesu i są godne zaufania. Na przykład, proces SOA Quality Management może sprawdzać, czy serwisy:

- robią to, do czego zostały zaprojektowane;

- skalują się do zaplanowanego poziomu użycia;

- są bezpieczne;

- zostały utworzone w zgodzie z zadanym cyklem życia (rozwoju);

- spełniają wszystkie wymagane standardy.


TOP 200