Czas wielkich zmian

Słabsze serwery, obiecujący software

Czas wielkich zmian

Przychody HP Polska

Ubiegłoroczne wyniki HP Polska ciągnęła w górę głównie sprzedaż sprzętu. Działo się tak pomimo faktu, że sami przedstawiciele HP nie kryją, iż obecnie największą bolączką firmy jest oferta serwerów. Co z tego, że na HP przypada 70% światowego rynku serwerów z procesorem Itanium, skoro procesor Intela na całym świecie sprzedaje się poniżej oczekiwań. Reperkusje technologicznej rywalizacji platform Intel Itanium versus IBM Power dają o sobie znać na polskim rynku, gdzie IBM Polska przejął od HP palmę pierwszeństwa w serwerach.

"Jesteśmy w trakcie weryfikacji i rozbudowy oferty serwerów. Wraz ze wzrostem liczby aplikacji dostępnych na platformie Itanium i pozytywnych wyników migracji rośnie zaufanie klientów do naszej strategii. Nie mam wątpliwości, że jesteśmy na najlepszej drodze do powtórzenia naszych sukcesów z lat ubiegłych i stania się liderem rynku" - mówi Paweł Czajkowski.

Przez długi czas analitycy stawiali HP zarzuty, że firma nie ma pomysłu na swój dział software'owy. Mark Hurd chce udowodnić, że to nieprawda. Po raz pierwszy, przez dwa kolejne kwartały dział oprogramowania przyniósł zysk. Ubiegłoroczne przejęcie firmy Peregrine Software to sygnał, że HP będzie rozszerzać ofertę software'ową drogą akwizycji. Hurd zapowiedział, że firma rozważa kolejne przejęcia w obszarze oprogramowania do zarządzania infrastrukturą i bezpieczeństwem IT oraz do obsługi pamięci masowych.

"Nasze przychody ze sprzedaży oprogramowania nadal są relatywnie niewielkie. Widząc jednak determinację kierownictwa korporacji i centrali europejskiej, nie mam wątpliwości, że w niedługim czasie HP stanie się liczącym graczem na rynku software'owym. Moi zwierzchnicy oczekują ode mnie istotnego wzrostu sprzedaży oprogramowania w tym roku" - mówi Paweł Czajkowski. Z uzyskanych przez nas danych wynika, że w 2005 r. przychody HP Polska ze sprzedaży oprogramowania były niższe niż rok wcześniej.

Rok 2005 nie przyniósł oczekiwanego wzrostu sprzedaży usług, niemniej dla HP Polska i dla całej korporacji to jeden z priorytetów. "Pracujemy nad tym, aby nasz biznes konsultingowy był bardziej regularny i przewidywalny w dłuższym okresie. Do tej pory konsulting bazował głównie na dużych projektach informatycznych, takich jak IACS. Jeśli takie projekty nie pojawiły się na rynku - wyniki spadały. Trudno bowiem zrekompensować przychody z dużych kontraktów mniejszymi projektami. Nie ukrywam, że dotychczas poświęcaliśmy im zbyt mało uwagi. Będę dążył do tego, aby w przyszłości dział usług konsultingowych HP miał jeszcze większy udział w mniejszych, ale za to bardziej cyklicznych projektach informatycznych" - mówi Paweł Czajkowski.

Na początku roku spekulowano, że HP stara się o przejęcie CSC, amerykańskiego giganta rynku usług IT, ale ostatecznie nie znalazło to potwierdzenia. Pod kierownictwem Marka Hurda HP raczej nie będzie kopiować modelu IBM i budować kompetencji w dziedzinie konsultingu biznesowego.

Sprawy osobiste

Od czasu połączenia z Compaq HP przoduje w liczbie sprzedanych komputerów PC (stacjonarne, laptopy i serwery x86) na polskim rynku. Na świecie HP goni Dell. W Europie jest numerem 1.

W zeszłym roku HP Polska sprzedało 142 tys. sztuk PC, ale konkurencja mocno deptała po piętach. W zestawieniu IDC dotyczącym polskiego rynku w 2005 r. firma miała najniższy procentowy wzrost sprzedaży spośród pierwszej dziesiątki dostawców.

"Ponad 25% całości przychodów HP Polska pochodzi ze sprzedaży komputerów osobistych, monitorów i stacji roboczych" - mówi Andrzej Sowiński, kierujący działem Personal Systems Group. "Naszym kolejnym krokiem będzie mocna ekspansja na rynku konsumenckim. Produkty z serii Pavilion cieszą się ogromnym zainteresowaniem w innych krajach". Jakkolwiek dotarcie do użytkowników indywidualnych jest bardzo kosztowne, to atutem HP jest know how działu IPG, który zdominował krajowy rynek konsumencki drukarek.

Wizytówka HP Polska

Od kilku lat HP Polska zabiegało w centrali o przyciągnięcie do Polski dużej inwestycji. W ubiegłym roku wreszcie się udało - we Wrocławiu uruchomiono centrum outsourcingowe HP Global e-Business Operations sp. z o.o. Zarządza nim Małgorzata Stachowicz, poprzednio dyrektor finansowa HP Polska. Centrum zajmuje się obsługą europejskich oddziałów tej firmy, m.in. od strony finansowo-księgowej, kadrowo-płacowej oraz procesu zarządzania zamówieniami i zakupami. Docelowo HP zatrudni we Wrocławiu 1000 osób. Wartość inwestycji to ok. 50 mln USD.


TOP 200