Cyfrowa transformacja według EY

Firma doradcza EY opublikowała wyniki globalnego raportu Digital Investment Index 2020, w którym badała wyzwania i szanse cyfrowej transformacji w dużych organizacjach.

Zespoły EY i Oxford Economics przeprowadziły w okresie wrzesień-listopad 2020 ankietę wśród 1001 menedżerów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji technologicznych (CEO, CDO - Chief digital officer, CFO, CSO, CIO) w firmach z różnych branż na całym świecie. Badanie przeprowadzone zostało wśród firm o rocznych przychodach powyżej 1 mld USD, jedna trzecia to respondenci z firm o rocznych przychodach powyżej 10 mld USD. 60% respondentów pochodziło z obu Ameryk, 20% z Europy, 20% z regionu Azji i Pacyfiku.

Cyfrowa transformacja według EY

W jakie technologie zamierzają w najbliższych latach inwestować najwięksi? W te same, w które już inwestowali przez ostatnie dwa lata.

Zobacz również:

Lista nowych technologii na celowniku przedsiębiorstw będzie się więc powtarzać - Internet Rzeczy, Sztuczna Inteligencja i rozwiązania chmurowe. Z tym, że w najbliższym czasie wdroży ją jeszcze więcej firm. Ostatnio wymienione technologie zyskały sobie zwolenników odpowiednio wśród 55%, 52% i 53% ankietowanych przez EY firm. W tegorocznym badaniu takie inwestycje zadeklarowało 67%, 64% i 61%.

Mniejszym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania z zakresu Blockchain, cyberbezpieczeństwa, inteligentnej automatyzacji procesów czy rozszerzonej rzeczywistości.

Trudna cyfrowa zmiana

Badanie EY pokazało również, jak firmy mierzą się z transformacją cyfrową. Do tego przecież mają służyć wspomniane wcześniej technologie (o tym możecie dowiedzieć się więcej, słuchając podcastu „Technologiczny speed z Aleksandrem Poniewierskim”, rozmowy z globalnym liderem transformacji cyfrowej w EY).

„Cyfrowa transformacja pozwala nie tylko na dynamiczny rozwój, ale i zwiększenie odporności przedsiębiorstw na szereg ryzyk. Firmy przekonały się o tym w ostatnich kwartałach, kiedy pandemia niejako wymusiła na nich adaptację nowych technologii. Liderzy cyfrowej transformacji zwiększyli swoją odporność, a tym samym przewagę rynkową wobec tych, którzy transformację cyfrową wciąż realizują na niewielką skalę, bądź decydują się wyłącznie na implementację pojedynczych technologii i rozwiązań” – skomentował Michał Kopyt, Partner EY, Lider Działu Doradztwa Technologicznego. Wyniki badania EY Digital Investment Index 2020 pokazują, że choć większość firm rozumie potrzebę cyfrowej transformacji, to skalowanie inicjatyw cyfrowych, wciąż pozostaje wyzwaniem. 79% ankietowanych przez EY deklaruje, że ich działania cyfryzacyjne „grzęzną” w początkowej fazie. Dzieje się tak ze względu na brak odpowiednich umiejętności pracowników (na tę kwestię wskazuje 65% ankietowanych), brak wystarczającego budżetu i finansowania (59%), czy brak odpowiedniego modelu operacyjnego (45%). Jedna trzecia nie ma z kolei dostępu do danych. Co istotne, 45% firm nie ma odpowiedniego modelu operacyjnego zakładającego procesy cyfryzacji, a 38% mierzy się z brakiem strategii w tym zakresie. W 36% firm brakuje kultury innowacji i eksperymentowania, a 34% mierzy się z coraz większym naciskiem na cięcie kosztów. To może tłumaczyć dlaczego mniej niż 10% respondentów badania EY (w tym również liderzy cyfrowej transformacji) deklaruje, że nie jest w stanie odczuć w pełni efektu swoich wysiłków podjętych na rzecz cyfryzacji przedsiębiorstw.


TOP 200