Coraz większe e-zakupy

e-handel w liczbach:

13 mld zł tyle ma wynieść wartość handlu w Internecie w Polsce w 2009 r.

25% handlu przeniesie się wg Ministerstwa Gospodarki do Internetu do 2015 r.

20% ma wynieść w 2009 r. dynamika wzrostu sprzedaży w Internecie, rok wcześniej było to 36%, a dwa lata temu 50%.

10% Polaków to aktywni uczestnicy handlu elektronicznego.

2% w sprzedaży detalicznej w Polsce ma już wg GfK Polonia udział handlu elektronicznego.

Obroty sklepu internetowego sieci delikatesów Alma wzrosły w pierwszym kwartale 2009 r. aż o 400%! Nie dziwi więc, że inne delikatesy i markety, jak chociażby E.Leclerc czy Piotr i Paweł też rozwijają ten kanał sprzedaży. "Wiele osób kupuje przez Internet książki, płyty, elektronikę, ale nie zdaje sobie sprawy, że można tu również nabyć świeże produkty spożywcze, które przyjadą o ustalonej godzinie pod drzwi. Kiedy się o tym dowiadują, np. z mediów, często robią zakupy na próbę. Z naszych obserwacji wynika, że ci którzy raz skorzystają z usług internetowego sklepu spożywczego, często wracają do tej formy zakupów" - tłumaczy Jakub Milewski.

W internetowych delikatesach Polacy najczęściej kupują napoje butelkowane, mleko w kartonie, towary sypkie (kasza, ryż, cukier), ale coraz częściej przekonują się też do zakupu towarów świeżych. "Jeszcze kilka miesięcy temu najczęściej kupowanym produktem była woda mineralna. W maju na podium stanęły obok wody, najpopularniejsze w tym miesiącu banany. Na drugim miejscu był cukier, a potem kolejno ogórki, pomidory, jabłka krajowe i ziemniaki. Tak duży popyt na świeże produkty był dla nas niespodzianką i oznaką, że następuje zmiana w sposobie myślenia Polaków" - wyjaśnia Jakub Milewski.

Ewolucja e-klienta

Coraz większe e-zakupy

Średnia wartość zamówienia w e-sklepie:

Profil polskiego e-klienta i jego zwyczaje ewoluują. Nadal najczęściej jest to młody, wykształcony człowiek, z dużego miasta, w którym jest większa dostępność Internetu, jednak przedstawiciele polskich sklepów internetowych zauważają pewne zmiany. "Wciąż jeszcze przeważają największe aglomeracje i duże miasta, ale także i w tym przypadku da się zaobserwować ruch w kierunku mniejszych miejscowości" - wyjaśnia Piotr Wójcik. Poza tym coraz częściej klientami e-sklepów są osoby starsze. "Coraz więcej osób starszych ma dostęp do sieci i to one coraz częściej zamawiają «zakupy do kuchni». Jest to dla nich po prostu wygodne" - zauważa Jakub Milewski. Klientami spożywczego sklepu internetowego są też kobiety na urlopach wychowawczych, młodzi, aktywni, zabiegani ("białe kołnierzyki"), studenci (duże, wspólne zakupy) oraz biura, przedszkola i żłobki.

Na ile średnio opiewają rachunki polskiego e-klienta? W A.pl średnia wartość zamówienia wynosi ok. 210 zł. W branży książka i multimedia średnia wartość koszyka wynosi natomiast ok. 50-60 zł. "Warto wspomnieć, że ta tendencja utrzymuje się już długo i udało się jej oprzeć kryzysowi. Klienci kupują najczęściej produkty w cenach od 30 do 80 złotych, a 15 proc. zakupów to zamówienia powyżej 150 zł" - podaje Robert Sołkiewicz, pełnomocnik zarządu Kolportera ds. strategii i rozwoju e-biznesu.

Jak płacą? Polscy Internauci wciąż preferują tradycyjne sposoby - wysyłka za pobraniem, przelew na konto lub odbiór osobisty w miastach, w których jest taka możliwość. "Płatności kartą bądź tzw. szybkie przelewy, jakkolwiek wykorzystywane, nie stanowią na razie dużego odsetka transakcji, chociaż dynamicznie rosną i już w niedługim czasie będzie można powiedzieć, że stanowią istotny procent obrotu.


TOP 200