Coraz większe e-zakupy
- Monika Tomkiewicz,
- 07.07.2009
13 mld zł tyle ma wynieść wartość handlu w Internecie w Polsce w 2009 r.
25% handlu przeniesie się wg Ministerstwa Gospodarki do Internetu do 2015 r.
20% ma wynieść w 2009 r. dynamika wzrostu sprzedaży w Internecie, rok wcześniej było to 36%, a dwa lata temu 50%.
10% Polaków to aktywni uczestnicy handlu elektronicznego.
2% w sprzedaży detalicznej w Polsce ma już wg GfK Polonia udział handlu elektronicznego.
W internetowych delikatesach Polacy najczęściej kupują napoje butelkowane, mleko w kartonie, towary sypkie (kasza, ryż, cukier), ale coraz częściej przekonują się też do zakupu towarów świeżych. "Jeszcze kilka miesięcy temu najczęściej kupowanym produktem była woda mineralna. W maju na podium stanęły obok wody, najpopularniejsze w tym miesiącu banany. Na drugim miejscu był cukier, a potem kolejno ogórki, pomidory, jabłka krajowe i ziemniaki. Tak duży popyt na świeże produkty był dla nas niespodzianką i oznaką, że następuje zmiana w sposobie myślenia Polaków" - wyjaśnia Jakub Milewski.
Ewolucja e-klienta
Profil polskiego e-klienta i jego zwyczaje ewoluują. Nadal najczęściej jest to młody, wykształcony człowiek, z dużego miasta, w którym jest większa dostępność Internetu, jednak przedstawiciele polskich sklepów internetowych zauważają pewne zmiany. "Wciąż jeszcze przeważają największe aglomeracje i duże miasta, ale także i w tym przypadku da się zaobserwować ruch w kierunku mniejszych miejscowości" - wyjaśnia Piotr Wójcik. Poza tym coraz częściej klientami e-sklepów są osoby starsze. "Coraz więcej osób starszych ma dostęp do sieci i to one coraz częściej zamawiają «zakupy do kuchni». Jest to dla nich po prostu wygodne" - zauważa Jakub Milewski. Klientami spożywczego sklepu internetowego są też kobiety na urlopach wychowawczych, młodzi, aktywni, zabiegani ("białe kołnierzyki"), studenci (duże, wspólne zakupy) oraz biura, przedszkola i żłobki.
Na ile średnio opiewają rachunki polskiego e-klienta? W A.pl średnia wartość zamówienia wynosi ok. 210 zł. W branży książka i multimedia średnia wartość koszyka wynosi natomiast ok. 50-60 zł. "Warto wspomnieć, że ta tendencja utrzymuje się już długo i udało się jej oprzeć kryzysowi. Klienci kupują najczęściej produkty w cenach od 30 do 80 złotych, a 15 proc. zakupów to zamówienia powyżej 150 zł" - podaje Robert Sołkiewicz, pełnomocnik zarządu Kolportera ds. strategii i rozwoju e-biznesu.
Jak płacą? Polscy Internauci wciąż preferują tradycyjne sposoby - wysyłka za pobraniem, przelew na konto lub odbiór osobisty w miastach, w których jest taka możliwość. "Płatności kartą bądź tzw. szybkie przelewy, jakkolwiek wykorzystywane, nie stanowią na razie dużego odsetka transakcji, chociaż dynamicznie rosną i już w niedługim czasie będzie można powiedzieć, że stanowią istotny procent obrotu.