Coraz większe e-zakupy

Choć sklepy internetowe odczuwają pewne skutki kryzysu, to e-handel nadal się rozwija i większość sklepów internetowych spodziewa się w tym roku poprawy wyników. Dlaczego Polacy coraz częściej robią e-zakupy? Jakie mają e-zwyczaje?

Przedstawiciele największych polskich sklepów internetowych zgodnie przyznają, że obserwują rosnące zainteresowanie Polaków zakupami przez Internet, a branża e-commerce radzi sobie w kryzysie znacznie lepiej niż inne gałęzie gospodarki. Między innymi dlatego, że Polacy szukają dziś oszczędności - zarówno pieniędzy, jak i czasu. Doceniają także wygodę i szeroki asortyment, jaki oferują sklepy internetowe. To przekłada się na bardzo dobre wyniki polskich sklepów internetowych w tym roku.

"Obserwując dynamikę zakupów i porównując ją z ubiegłym rokiem, widzimy znaczny wzrost zainteresowania transakcjami dokonywanymi przez Internet. Zakupy w Merlin.pl zrobiło już ponad milion klientów, a tylko w tym roku, do końca maja przybyło ich nam 65 tys." - zauważa Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl. "Widzimy również, że klienci kupują częściej. Częstotliwość zakupów liczona liczbą zamówień złożonych przez jednego klienta w danym miesiącu wzrosła prawie o 7% i ten trend jest stabilny" - dodaje. Systematyczny wzrost liczby klientów obserwuje też Kolporter.pl. Podobnie jest w innych branżach. "W przypadku perfum tendencja jest rosnąca i wciąż jesteśmy na etapie dwucyfrowych wzrostów. Bierze się to głównie z faktu, że rynek ten ma olbrzymi potencjał" - komentuje Piotr Wójcik, Marketing Manager w iperfumy.pl. Co najczęściej kupują w sieci Polacy?

Perfumy, filmy i banany

Mimo kryzysu, najlepiej radzi sobie branża rozrywkowa. "Jeśli chodzi o najpopularniejsze produkty, to w tym roku jak na razie największy wzrost zainteresowania obserwujemy w działach: książka, muzyka i film, a także w kosmetykach" - mówi Anna Bogdańska. Choć jak zauważa, w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy klienci najchętniej wybierali nowości i bestsellery, czyli produkty droższe, w tym wyraźnie więcej sprzedaje się tytułów starszych, w obniżonych cenach, z ofert promocyjnych. Ze względu na niepewną sytuację ekonomiczną spadła sprzedaż elektroniki, ale pojawił się za to inny ciekawy trend. Polacy zaczynają coraz chętniej robić zakupy spożywcze i chemiczne w Internecie.

"W naszych delikatesach internetowych A.pl obserwujemy wzrosty liczby zamówień miesiąc do miesiąca na poziomie 8-12%. Ta korzystna tendencja rosnąca to kwestia przełamania pewnego stereotypu i ciągłej edukacji rynku" - tłumaczy Jakub Milewski, koordynator działań e-commerce w spółce A.pl. Tendencje te potwierdzają wyniki innych sklepów internetowych tej branży.


TOP 200