Coraz niższa kultura korzystania z urządzeń mobilnych

Dyskusja w czasie MWC

W trakcie jednej z dyskusji przytaczano, jak smartfony i podobne urządzenia mogą nieustannie przerywać sprawy codziennego życia, skupiając naszą uwagę na urządzeniach zamiast na przyjaciołach, rodzinie i współpracownikach.

Zaczynamy żyć w świecie przeszkadzającej technologii - chyba nikt tego nie kwestionuje? - powiedział Hampus Jakobsson, dyrektor współpracy strategicznej z firmy Research in Motion, która produkuje smartfony BlackBerry. Jest on byłym szefem TAT - firmy projektującej interfejsy przejętej przez RIM w zeszłym roku.

Zobacz również:

  • Matowa folia na ekran - użyteczne akcesorium czy zbędny gadget?

W odpowiedzi na pytanie, jak RIM może zmniejszyć natężenie tego przeszkadzania, Jakobsson zasugerował, że może dobrze by było, gdyby urządzenia BlackBerry nie obsługiwały gier, które to wymagają skupienia uwagi użytkowników.

Biorący udział w dyskusji dyrektor ds. technologii AT&T John Donovan powiedział, że mobilne urządzenia stały się seryjnymi przerywaczami w nowoczesnym społeczeństwie. Jesteśmy winni branży przywrócenie prostoty, w której interakcje i produktywność są zbalansowane - dodał Donovan.

Windows Phone 7 rozwiązaniem?

Gdzie indziej, Microsoft podjął temat złych zachowań związanych z używaniem telefonów komórkowych. Uczynił to za pomocą serii reklam telewizyjnych swoich smartfonów z systemem Windows Phone 7.

Reklamy te pokazują jak typowe smartfony mogą przeszkodzić ludziom w bezpośrednich kontaktach z innymi i sugerują, że interfejs telefonów z Windows Phone 7 pozwoli szybciej wykonać zadani i użytkownicy będą mogli wrócić do bezpośredniego komunikowania się z rodzinami lub kolegami z pracy.

Podobnie jak John Donovan z AT&T, Microsoft poszukuje rozwiązania problemu we wprowadzeniu prostszego interfejsu. Wydaje się jednak, że sam problem jest nieco bardziej skomplikowany i nie chodzi jedynie o to, jak szybko można wykonać pewną czynną w urządzeniu mobilnym.

Postawa Intela i rady eksperta ds. etykiety

Rzecznik prasowy Intela powiedziała, że firma wydając wyniki badań nie ma zamiaru określać dobrych, czy złych form korzystania z technologii. Chcemy zrozumieć jak ludzie używają i chcą używać technologii. Jest to ważną częścią naszego procesu planowania przyszłych produktów - powiedziała rzecznik prasowy Jessica Hansen.

Dodała, że pomimo dyskusji na MWC oraz reklam Microsoftu, Intel nie wie o istnienia w branży żadnej grupy zajmującej się etykietą technologii mobilnych. W swoim raporcie natomiast, zacytował poradę eksperta ds. etykiety Anny Post. Sugeruje ona, by użytkownicy technologii mobilnych całą uwagę poświęcili tym, z którymi właśnie są na spotkaniu lub randce.

Post sugeruje również, by użytkownicy rozważyli, czy nie lepiej odłożyć rozmowę telefoniczną na później. Jeżeli jednak jest ona niezbędna, to powinni oddalić się od grupy, gdy rozmowa ta mogłaby źle wpłynąć na komfort pozostałych osób. Podobna zasada dotyczy pisaniem sms-ów lub e-maili z urządzeń mobilnych. Anna Post sugeruje również ustalenie wraz z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami reguł używania urządzeń mobilnych.

Oprócz tego, Post wyraża przekonanie, że niektóre miejsca, jak np. toalety, powinny być wolne od używania w nich urządzeń mobilnych.


TOP 200