Co cloud zmieni w biznesie i IT
-
- Piotr Waszczuk,
- 25.01.2011
Popularyzacja modelu przetwarzania w chmurze ma być jedną z najważniejszych zmian w roku 2011. Ważna będzie wiedza na temat technologii i rozwiązań stojących za cloud computing oraz umiejętność negocjacji.
Analitycy CA Technologies podkreślają, że średnio co 15 lat rozwój technologii IT dochodzi do punktu, w którym efektywne rozwiązania techniczne stykają się z istotnymi potrzebami biznesowymi. Historycznie patrząc, były to: platforma mainframe (w połowie lat 60.), technologie mikroprocesorowe (początek 80.) i początki epoki internetowej (rok 1995). Dziś takim punktem styku ma być właśnie cloud computing.
Stopniowo znikać mają czynniki ograniczające tempo popularyzacji tego rodzaju usług, m.in. w zakresie bezpieczeństwa danych. "W 2010 roku o chmurze dużo się mówiło. W 2011 zacznie się jej używać. Co więcej, do historii przejdzie jedna z największych barier utrudniających akceptację chmury obliczeniowej - obawa przed jej bezpieczeństwem. W modelu cloud computing dostępne będą już bowiem funkcje, takie jak: zaawansowane uwierzytelnianie i zapobieganie oszustwom, systemy pojedynczego logowania czy narzędzia wspierające zarządzanie tożsamością" - uważa Ajei Gopal, wiceprezes Grupy Products & Technology CA Technologies.
Zobacz również:
- Sektor energetyczny zwiększy wydatki na chmurę
- Chmura prywatna – opcja warta rozważenia
- Jak cyfryzują się polskie przedsiębiorstwa

Największe bariery ograniczające wykorzystywanie cloud computing.
Strukturalna zmiana
W obliczu nasilających się nacisków na zmniejszenie kosztów korporacyjnych środowisk IT, usługi z zakresu przetwarzania w chmurze mają szansę stać się kolejnym krokiem w stronę kosztowej optymalizacji organizacji IT oraz uelastycznienia infrastruktury teleinformatycznej. Eksperci CA Technologies twierdzą wręcz, że popularyzacja cloud computing przyniesie strukturalną zmianę w branży IT. Wraz z rozpowszechnieniem się chmur obliczeniowych zmienić ma się rola technologii informatycznych w biznesie oraz zadania stawiane przed korporacyjnymi departamentami IT.