Centrale IP PBX

Avaya S8300 oraz S8700

Centrale IP PBX

Bezprzewodowy telefon IP w palmtopie? Czemu nie. Avaya IP Softphone to właśnie takie rozwiązanie.

Avaya S8700 jest na tyle skalowalna, że zaspokoi wymagania niemal każdego przedsiębiorstwa. Poprawnie skonfigurowana poradzi sobie z obsługą do 36 000 użytkowników na jeden serwer, a dzięki połączeniu kilku serwerów w klaster nawet do miliona. Avaya S8300 przeznaczona jest do zastosowań zdecydowanie mniejszych - 450 użytkowników na serwer oraz 28 800 dla sieci central IP PBX. Testowano obydwie centrale, gdzie S8300 była częścią większej sieci obsługiwanej przez S8700. Z punktu widzenia funkcjonalności obydwie centrale są podobne z wyjątkiem tego, że mniejsza S8300 zawiera zintegrowaną pocztę głosową. Obydwa produkty obsługują standard H.323.

S8700 jest zaprojektowana jako urządzenie o wysokiej dostępności, zawierające redundantne podzespoły (m.in. procesor). Pomimo że jest to produkt zaprojektowany na rynek dużych firm, może być też śmiało stosowana wszędzie tam, gdzie wymagana jest duża niezawodność.

Avaya domyślnie szyfruje protokół sterowania połączeniami oraz strumienie głosu. Ponieważ przesyłany ruch miał postać zaszyfrowaną, był on nieczytelny dla analizatora Abacus. Stosowane szyfrowanie nie wpływało zauważalnie na pogorszenie parametrów transmisji głosu ani nie sprawiało innych trudności.

Centrale IP PBX

Avaya S8300 jest przeznaczona do zastosowań mniejszej skali niż S8700 - do 450 użytkowników na serwer oraz 28 800 dla sieci central IP PBX. Pod względem funkcjonalności obie centrale są podobne, z tym że S8300 ma zintegrowaną pocztę głosową.

Rozwiązanie PBX Avaya w wersji podstawowej oferuje spory wybór możliwości, niespotykany u konkurencji. Możliwe jest chociażby przenoszenie rozmów z telefonów IP na aparaty komórkowe bez potrzeby ponownego nawiązywania połączenia. Obydwie wersje PBX obsługują most konferencyjny pomiędzy sześcioma użytkownikami, który można wykorzystywać do niekończących się rozmów konferencyjnych lub zwykłych pogaduszek pomiędzy pracownikami.

Centrale IP PBX

Telefon IP Avaya 4620 ma wbudowane kodeki oraz obsługę QoS: selekcja portu UDP, DiffServ i 802.1p/Q, port telefonu ma priorytet przed portem PC. Obsługuje protokół SNMPv.2 oraz sieci VLAN. Może być zasilany w standardzie PoE (802.3af).

Opcjonalny VoIP Monitoring Manager, będący graficznym narzędziem do zarządzania systemem telefonicznym, pozwala na jego intuicyjną obsługę. Darmowa wersja ważna jest 90 dni, a pełna to wydatek rzędu 5000 USD. Administrowanie bez tej aplikacji jest również łatwe. Do dyspozycji mamy zrozumiały interfejs HTTP zawierający formularze i pola tekstowe lub wiersz poleceń CLI. Za ich pomocą można kontrolować wszystkie działania PBX oraz telefonów. Zmiana funkcji przypisanych przyciskom aparatu następuje "w locie". Pożyteczną funkcją jest możliwość monitorowania parametrów środowiska panujących w pomieszczeniu, gdzie stoi IP PBX. Umożliwia to podjecie działań zmierzających do obniżenia temperatury pomieszczenia i zapobieżenia samoczynnemu wyłączeniu się centrali.

Połączone poprzez sieć centrale Avaya pracują jako pojedynczy moduł. Chociaż testy były przeprowadzone w warunkach laboratorium uniwersyteckiego, oczywiste jest, że centrale rozproszone geograficznie mogą zostać połączone poprzez łącza dzierżawione lub publiczny Internet (niezalecane). Avaya zapewnia, że obydwie centrale współpracują z każdym urządzeniem przeznaczonym dla tradycyjnych sieci opartych na PBX, znajdującym się obecnie na rynku. Oznacza to możliwość stopniowej migracji do środowiska VoIP bez konieczności wymiany całej infrastruktury.

Siemens HiPath 4000

Centrale IP PBX

Siemens HiPath 4300 obsługuje do 2000 abonentów, a HiPath 4500 do 12 000. Obydwa rozwiązania opierają się na H.323, nie obsługując SIP. HiPath 4000 może pracować w połączeniu z mniejszym HiPath 3000.

Seria produktów HiPath 4000 jest kolejną megacentralą, której klaster może obsługiwać do 100 tys. użytkowników. Siemens HiPath 4300 obsługuje do 2000 abonentów, a HiPath 4500 do 12 000. Obydwa modele działają na podstawie H.323 i nie obsługują SIP. HiPath 4000 może pracować w połączeniu z mniejszym HiPath 3000.

Centrala Siemensa jest największą spośród testowanych. Posiada budowę wieżową i powinna stać samodzielnie na podłodze, a nie w stelażu. Obszerniejsza chassis umożliwia upakowanie w HiPath 4000 więcej dodatkowych kart. Posiadacze telefonów cyfrowych Siemens mogą ich nadal używać z centralą HiPath i działają one tak samo jak aparaty IP.

Ponieważ w HiPath zastosowano kilka autorskich rozszerzeń protokołu H.323, nie udało się przeprowadzić części testów funkcjonowania IP PBX za pomocą Abacus. Jakość dźwięku w teście okazała się znakomita. HiPath obsługuje QoS, dzięki czemu można współdzielić infrastrukturę głosu i danych. Przełączniki jednak powinny wtedy obsługiwać standard 802.1p (warstwa MAC) oraz priorytetyzację 802.1Q. Łączenie głosu i danych, pomimo że możliwe, nie jest zalecane, ponieważ transmisje głosowe są wrażliwe na restrykcje przepustowości.

Centrale IP PBX

Umieszczony w telefonie Siemens Optipoint 420 dodatkowy wyświetlacz pozwala korzystać z notatnika, przeglądarki WAP czy wyświetlania danych z serwera LDAP. Posiada mechanizmy oceny QoS. Może być zasilany w standardzie Power over Ethernet (802.3af).

Chociaż narzędzia zarządzające Siemensa nie należą do zbyt atrakcyjnych, to są one wyjątkowo dobrze udokumentowane. Liczne pliki pomocy oraz tutoriale są łatwo dostępne i kompletne. Jak można się spodziewać językiem interakcji z centralą jest niemiecki, a także angielski. W nowym wydaniu interfejs linii poleceń działa również po angielsku. I tutaj uwaga: niektóre komunikaty pop-up nadal wyświetlają się w języku ojczystym, czyli niemieckim. Przypadłość taka znana jest także użytkownikom niektórych francuskich urządzeń sieciowych.

Dobrze zaprojektowany kreator przeprowadza administratora poprzez kolejne kroki konfiguracji HiPath 4000. Interfejs zarządzania składa się z łatwego GUI opartego na HTTP. Pomoc dostępna jest w każdym miejscu, a tam gdzie jest potrzeba pojawiają się okienka z żądaniem potwierdzenia. Przeszkolenie personelu do obsługi centrali nie zajmie wiele czasu.

Decydując się na HiPath, jest się skazanym na używanie w sieci wyłącznie telefonów Siemens. To ograniczenie zapewne nie spodoba się wielu osobom. Pocieszający jest jednak fakt, że można używać zarówno telefonów IP, jak i dotychczasowych telefonów cyfrowych. Posiadanie już tradycyjnej centrali Siemensa ułatwia proces wdrożenia IP PBX. Poprzez narzędzie zarządzające można desygnować, kto jest upoważniony do wprowadzania zmian w telefonach.

Przydatna jest funkcja backupu, obsługująca również dyski magnetooptyczne. HiPath 4000 może zostać połączony z inną jednostką w celu uzyskania redundancji. Istnieje możliwość zainstalowania redundantnych procesorów i systemów zasilania oraz tworzenia kopii zapasowych dla zastosowań typu mission-critical (czyż wszystkie systemy telefoniczne nie mają znaczenia krytycznego?). HiPath tworzące sieć central IP PBX mogą być administrowane centralnie. Zarządzać centralą można również poprzez CLI lub klienta X Windows.

Oferowany przez Siemens softphone jest dosyć drogi. Jednak istnieje możliwość zastosowania aplikacji telefonicznej od X10 lub 3Com - NBX pcXset.


TOP 200