Centrale IP PBX

Zultys MX250

Centrale IP PBX

Telefon ZIP4x4 jest oparty na standardzie SIP.

Zaletą Zultys MX250 jest to, że jest on całkowicie oparty na standardach. A wad... nie ma. Urządzenie jest rasową centralą SIP PBX. Podczas testów działało dokładnie tak, jak wcześniej zapewniali przedstawiciele Zultys i robiło to naprawdę dobrze. Ponieważ jest to standardowa implementacja protokołu SIP, Zultys współpracował rewelacyjnie z urządzeniem testowym Spirent Abacus. Jak należy oczekiwać po nowych telefonach IP i PBX, jakość transmitowanego głosu była znakomita.

Sprzętowo MX250 jest oparty na urządzeniu wysokości 2U z dwoma procesorami IBM PowerPC. Zastosowano w nim mało znany w Polsce, komercyjny systemem operacyjny Hard Hat Linux firmy MontaVista. Firma zapewnia, że MX250 został zaprojektowany od podstaw jako platforma IP PBX, a nie jako centrala telefoniczna z dodaną obsługą IP czy też komputer z doczepioną obsługą tradycyjnej telefonii. Nie świadczy to oczywiście o jego zaletach. Jego zalety to dobra integracja obydwu środowisk komunikacyjnych oraz bogactwo możliwości.

Pojedynczy MX250 może obsłużyć do 250 użytkowników, a połączenie 32 MX250 poprzez Ethernet zwiększa ich liczbę do 8000. Aplikacja zarządzająca działająca pod systemem MS Windows ładowana jest z urządzenia MX250. Dostępny jest również interfejs zarządzania przez HTTP.

Dodanie użytkownika wymaga jedynie wypełnienia prostego formularza. Aby stworzyć wielu użytkowników, automatycznie wystarczy wczytać plik CSV sporządzony w Excelu lub innym arkuszu. Producent deklaruje, że w niedalekiej przyszłości będzie dostępny interfejs LDAP.

Jedną z zalet opartego w pełni na standardach IP PBX jest to, że można do niego podłączyć niedrogie, niefirmowe urządzenia. W teście korzystano z telefonów Zultys 4X4, jednak obsługiwane są wszystkie telefony obsługujące SIP, również programowe oraz oprogramowanie takie jak MS Windows Messenger (zakładając, że Service Pack 2 tego nie zmienił).

Centrale IP PBX

Sprzętowo Zultys MX250 to urządzenie wysokości 2U z dwoma procesorami IBM PowerPC. Zastosowano w nim mało znany w Polsce, komercyjny systemem operacyjny Hard Hat Linux firmy MontaVista.

Urządzenie zawiera większość funkcji, jakich można wymagać od IP PBX: poczta głosowa (zapisywana na dwóch dyskach SCSI), obsługa połączeń faksowych, różnorodne grupy użytkowników, elastyczne połączenia do sieci PSTN.

Zarządzanie nie sprawia trudności. Poprzez PBX można konfigurować telefony i inne urządzenia SIP. System może funkcjonować we współdzielonej sieci Ethernet, jeżeli tylko obsługuje ona QoS. MX250 oferuje bezpieczne połączenia głosowe - przeprowadza 128-bitowe szyfrowanie AES (Advanced Encryption Standard). W przeciwieństwie do Avaya rozwiązanie Zultys pozwala kontrolować, kiedy używana jest kryptografia. Można zaszyfrować zewnętrzny ruch przechodzący przez sieć prywatną lub PSTN prowadzący do innego MX250. Produkt posiada również własną zaporę oraz obsługuje IPSec VPN.

Wrażenie robi interfejs użytkownika końcowego. Narzędzie to umożliwia zarządzanie własnymi telefonami oraz regułami dzwonienia udostępnionymi przez administratora sieci. Udostępnienie użytkownikom możliwości decydowania o sposobie, w jaki wykonują i odbierają rozmowy, może zaoszczędzić część pracy, jaką musiałby wykonać zarządzający.

MX250 nie nadaje się do obsługi małych miast i dużych korporacji. Z powodzeniem może być on jednak stosowany w większości mniejszych i średnich firm.

Podsumowanie

Centrale IP PBX

Ocena testowanych central IP PBX

Każde z czterech omówionych rozwiązań jest pełnowartościową centralą IP PBX. Test nie wskazał przegranych. Jednak poza podstawowym celem, jaki realizują te urządzenia, znacznie się one różnią między sobą. Przystosowane są do obsługi firm o różnej liczbie użytkowników i różnych potrzebach. Mając 150 użytkowników, raczej nie należy inwestować w potężny Avaya S8700, a z obsługą 20 tys. klientów nie poradzi sobie Zultys. Wybór IP PBX zależy od tego, które cechy i możliwości są istotne z punktu widzenia firmy. Czy ma to być rozwiązanie oparte na standardach? Czy wymaga się dużej niezawodności? Czy firma posiada jedną lokalizację, czy ma strukturę rozproszoną? Wprawdzie urządzenia te są cenowo zróżnicowane, jednak nie do tego stopnia, aby to cena decydowała o wyborze rozwiązania. Od doboru odpowiedniej centrali, spełniającej najlepiej wymogi przedsiębiorstwa, zależy komfort w korzystaniu z niej przez pracowników oraz spokój administratora.

Przy wyborze centrali warto zwrócić również uwagę na dostępność, możliwości i cenę produktów/programów klienckich obsługujących odpowiedni standard - SIP lub starszy H.323, i obsługiwanych przez daną centralę.

Przygotowania do telefonii sieciowej

Każdy, kto kiedykolwiek wdrażał system telefoniczny, wie, że jest to zadanie pracochłonne. Instalacja IP PBX jest także sporym wyzwaniem i ma wiele wspólnego z uruchomieniem tradycyjnego PBX. Powinno się zaplanować, przetestować, usunąć wykryte błędy, przeszkolić personel oraz przeprowadzić sprawne przełączenie na nową centralę.

Należy rozważyć, czy buduje się całkowicie nową infrastrukturę telefoniczną (np. podczas przeprowadzki do nowego budynku), czy też rozbudowuje się istniejący już system telefonii. Jeżeli zaczynamy od podstaw, wówczas nie musimy się martwić o współdziałanie z istniejącą infrastrukturą, co znacząco upraszcza zadanie. Należy zapewnić, aby nowo powstająca infrastruktura sieciowa była zorientowana na VoIP.

Na potrzeby systemu telefonicznego najlepiej zarezerwować autonomiczną sieć. Wprawdzie dane i głos mogą współdzielić tę samą sieć (np. poprzez stworzenie oddzielnych sieci VLAN), jednak tylko dopóki nie będzie ona mocno obciążona. Przy znacznym wykorzystaniu dostępnej przepustowości na potrzeby danych pogorszy się jakość usług telefonicznych i trzeba będzie rozdzielić obydwa środowiska sieciowe. Zaleca się położenie podwójnego okablowania na samym początku budowy sieci, gdyż późniejsze przeróbki są kosztowne. Jeżeli mamy już funkcjonującą centralę PBX, trzeba rozważyć, w jaki sposób i czy faktycznie może być ona wykorzystywana z nową IP PBX. Producenci IP PBX (m.in. 3Com, Avaya i Siemens) często wykorzystują autorskie udoskonalenia protokołów H.323 lub SIP. Skutkuje to brakiem gwarancji współdziałania sprzętu pochodzącego od różnych producentów.

To, czy obecnie wykorzystywany system telefoniczny będzie współdziałał z nowym, można spróbować znaleźć w dokumentacji producenta lub zadzwonić do dostawcy. Wykonując połączenie do potencjalnego dostawcy/producenta sprzętu, można się przekonać, czy jakość połączeń jest zadowalająca. Jeżeli dotychczasowa centrala i nowa pochodzą od tego samego producenta, to najprawdopodobniej dadzą się one zintegrować w całość. Inną możliwością jest wybranie producenta szczycącego się obsługą dużej liczby urządzeń od innych producentów. Przykładowo, Avaya twierdzi, że jej rozwiązanie współpracuje prawie z każdym PBX.

Kolejną decyzją jest wyznaczenie osoby zarządzającej nowym systemem telefonicznym. Czy ma to być administrator sieci komputerowej czy osoba zajmująca się dotychczasową centralą? Ponieważ VoIP wykorzystuje standardową sieć Ethernet oraz obecne IP PBX bardziej przypomina wyposażenie IT niż tradycyjny system telefoniczny PSTN, administrator sieci komputerowej będzie swobodniej zarządzał nowym systemem niż zarządca centrali PBX.

Ktokolwiek będzie administrował nową infrastrukturą telefoniczną, stanie przed wyzwaniem zapewnienia odpowiedniej jakości usług QoS, przepustowości, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Istnieją różnice pomiędzy obsługą ruchu VoIP a danych, ich wrażliwości na zmianę przepustowości. Jeżeli mechanizmy QoS zapobiegną większości problemów, to zator w sieci spowoduje niedopuszczalne opóźnienia i odrzucanie pakietów. Odbija się to zauważalnie na jakości połączeń.

Pakiety dostarczone z sukcesem, lecz powyżej dopuszczalnego czasu, są odrzucane, natomiast pakiety przybyłe w złej kolejności przechowywane są w buforze w oczekiwaniu na swoją kolej. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo straty i opóźnień pakietów w transmisjach multimedialnych, bada się możliwość zastosowania dyspersji ścieżek pakietów, na wzór mechanizmów równoważenia obciążenia (load balancing).


TOP 200