CRM niejedno ma imię
- Michał Kasprzyk,
- 21.09.2010
... i szczebel wyżej
Wyższy stopień dojrzałości organizacji w zakresie rozwiązań CRM reprezentują kompleksowe rozwiązania wspierające analizę relacji z klientami. Sercem analitycznych systemów CRM jest repozytorium, do którego trafiają istotne z punktu widzenia analizy potrzeb klienta i efektywności podejmowanych wobec niego działań dane marketingowe - m.in. dane transakcyjne, wnioski i interakcje, historia kampanii oraz wskaźniki dziedzinowe. Wszystkie te informacje stanowią punkt wyjścia do dalszych analiz. Możliwości analityczne systemów CRM opierają się m.in. na procesach segmentacji strategicznej oraz modelowania predykcyjnego. Pozwalają na wyliczanie informacji pochodnych o kliencie (wartość klienta/LTV, wielkość portfela potrzeb, segmentacja) oraz przewidywanie jego zachowań (skłonność do zakupu produktu czy wykorzystania danego kanału kontaktu, prognozowanie użycia produktu, prawdopodobieństwo odejścia czy nadużyć) bądź wykrywanie zdarzeń w życiu klienta (np. zmiana miejsca pracy czy zamieszkania). Informacje wzbogacone dzięki mechanizmom analitycznym trafiają z powrotem do repozytorium danych marketingowych. Kluczową cechą CRM analitycznego jest wydajność środowiska utrzymania i uruchamiania modeli, a także badanie ich skuteczności, stabilności oraz automatyzacja procesów archiwizacyjnych.
Rozwiązania w zakresie CRM analitycznego są powszechne w branży telekomunikacyjnej, coraz częściej są też spotykane w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym. Obecnie popularność takich systemów w branży ubezpieczeń hamuje jednak zbyt mała ilość dostępnych informacji o klientach. Powodem takiego stanu rzeczy jest niska intensywność kontaktów z klientem, niewielki zakres pozyskiwanych danych ponadpodstawowych oraz brak informacji dotyczących sposobu korzystania z produktu, innych niż wystąpienie szkody. Wydaje się, że przezwyciężenie pierwszych dwóch problemów leży w obszarze CRM operacyjnego i zależy od pomysłu na podniesienie jakości i intensywności komunikacji w kanale sieci pośredniej oraz aktywizację samoobsługowych kanałów ubezpieczeniowych.