C-suite Study 2015

IBM opublikował polską edycję raportu C-suite Study 2015. Badanie zostało oparte na rozmowach ze 144 menadżerami z Polski i jest częścią globalnej inicjatywy IBM. Najważniejszy wniosek raportu brzmi: obserwujemy zacieranie się granic między poszczególnymi branżami oraz ofensywa szeroko rozumianej innowacyjności jako elementu koniecznego do wprowadzania nowych produktów i usług .

Za czynnik, który w ciągu najbliższych lat najbardziej wpłynie na rynek, polscy menadżerowie uznali przenikanie się branż – dostrzega go 61 proc. badanych i jest to najpopularniejsze wskazanie, bez względu na specjalizację respondenta. Jednocześnie menadżerowie spodziewają się, że nowi gracze będą wywodzić się częściej z ich obecnej konkurencji (tak uważa 48 proc.) niż spoza niej (42 proc.). Co ciekawe, ich przewidywania są odwrotne niż odpowiedników z zagranicy – ci częściej upatrują zagrożenia pośród firm, które działały w innych sektorach (54 proc.) niż w ich własnym (29 proc.).

Konsekwencją zacierania się granic między branżami jest pojawienie się konkurencji oferującej uproszczenie procesów i rozwiązania niedostępne w tradycyjnych firmach. Część przedsiębiorstw widzi ten trend i dlatego wprowadza nowatorskie produkty, pozwalające wyprzedzać potrzeby klientów. Przykładem może być Alior Bank, udostępniający aplikację dedykowaną do współpracy konsultantów z klientami na iPadzie.

Zobacz również:

  • System MS-DOS wrócił po latach w postaci open source
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Jak wynika z odpowiedzi przeanalizowanych dzięki systemowi IBM Watson, respondenci są świadomi konieczności przyjęcia nowej szerszej perspektywy w kontaktach z otoczeniem i tego, że wzrost efektywności nie wystarczy. Polscy prezesi i dyrektorzy dostrzegają potrzebę zwiększania interakcji cyfrowych z klientami (86 proc. w porównaniu z 81 proc. za granicą), ale wiedzą też, że nadmierne śledzenie może spowodować niechęć do ich firm.

Ponad połowa respondentów (53 proc.) przyznaje, że poszukując innowacji decyduje się na współpracę z podmiotami zewnętrznymi, podczas gdy wykorzystaniu zasobów wewnętrznych priorytet nadaje co trzeci z nich (35 proc.).

Zmienia się też postrzeganie technologii. Prawie czterech na pięciu (79 proc.) polskich uczestników badania C-suite Study 2015 podkreśla, że w ciągu najbliższych lat szczególnie istotne będą rozwiązania mobilne. Duże nadzieje są wiązane także z rozwiązaniami i usługami w chmurze zapewniającymi szybkość i elastyczność działania przy mniejszych kosztach – wzrostu ich znaczenia spodziewa się prawie 2/3 respondentów. Niespełna połowa badanych wskazała z kolei na przyszłość internetu rzeczy (47 proc.) oraz systemów kognitywnych (45 proc.).

„Wyniki tegorocznego badania C-suite Study pokazują, że biznes staje się coraz mniej przewidywalny, a informacje niezbędne dla powodzenia firmy najczęściej znajdują się poza nią. W następstwie tej sytuacji, decyzje o nakładach na budżet IT są podejmowane poza delegacją CIOs. Bez rozwiązań mobilnych i kognitywnych w chmurze, gromadzenie informacji ani ich analiza nie będą mogły być efektywnie prowadzone”, mówi Paweł Filipowicz, Partner zarządzający IBM Global Business Services w Polsce i Krajach Bałtyckich.

C-suite Study 2015 to druga edycja globalnego badania kadry kierowniczej, w którym uwzględniono opinie przedstawicieli z Polski. Zostało opracowane na podstawie wywiadów z 5200 przedstawicielami firm działających w ramach 21 różnych branż na terenie 70 krajów świata. Pierwszy polski raport IBM C-Suite Study pojawił się w 2013 roku. Można się z nim zapoznać tutaj.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200