Bezbłędne zasilanie i chłodzenie

Prowadzenie przewodów transmisyjnych i zasilających

Trudności z identyfikacją splątanych kabli zwiększają ryzyko przypadkowego wyłączenia lub niewłaściwego podłączenia podczas prowadzenia prac rekonfiguracyjnych. Przy budowie serwerowni warto stosować zestandaryzowane szafy, które są wyposażone w kanały i koryta, zapewniające łatwe oraz uporządkowane prowadzenie odpowiedniej ilości kabli, gdyż mogą być one przyczyną powstawania przestojów oraz znacznego wydłużania prac instalacyjnych lub modernizacyjnych. W typowych pomieszczeniach serwerowni kable prowadzane są najczęściej w tzw. podłodze technicznej (co jest dosyć skomplikowane), a stare kable nie są zwykle demontowane. W celu ułatwienia identyfikacji i obsługi serwisowej, warto prowadzić kable do transmisji danych i kable zasilające w specjalnych korytach nad szafą. Przestrzeń poszczególnych urządzeń jest niekiedy bardzo ograniczona, co zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia, awarii lub błędów podczas obsługi urządzeń. Szafy powinny być więc na tyle głębokie, by zapewnić wystarczającą ilość miejsca do pracy, nie stwarzać ryzyka wystąpienia potencjalnych awarii i w konsekwencji ograniczyć możliwość wystąpienia przestojów. Szafy powinny być wyposażone w elementy, które łatwo się montuje bez konieczności użycia specjalistycznych narzędzi, np. drzwi z szybko rozłączalnymi zawiasami, szybko rozłączalne panele boczne oraz uchwyty ułatwiające prowadzenie kabli. Na przednich i tylnych szynach montażowych warto wyraźnie zaznaczyć wysokość w jednostkach U, tak aby była możliwa łatwa orientacja w dostępnej przestrzeni.

Bezbłędne zasilanie i chłodzenie

Połączenia przewodów w centrum przetwarzania danych częste źródło błędów spowodowanych przez człowieka

W celu wyeliminowania źródeł błędów, ważne jest przestrzeganie standardów. Spójne zarządzanie okablowaniem strukturalnym stanowi integralną cześć procesu zarządzania infrastrukturą fizyczną serwerowni. Jednoznaczne oznaczenie poszczególnych kabli pomaga zapobiec błędom i zachować dogodny dostęp do urządzeń połączeniowych. Każdy administrator sieci powinien posiadać aktualny spis połączeń, w którym jest określone, ile linii okablowania jest wykorzystanych, a ile jest dostępnych. W małych i średnich sieciach do prowadzenia takiej ewidencji może wystarczyć arkusz kalkulacyjny, w którym będzie można w prosty sposób odnotowywać zmiany. Trzeba jednak pamiętać, że im większa instalacja, tym więcej danych trzeba wprowadzać, a aktualność informacji zależy od rzetelności pracowników je wprowadzających. W dużych instalacjach (powyżej 1000 punktów) opracowanie oraz aktualizacja takiej ewidencji zmian jest stosunkowo trudna i wymaga sporego nakładu pracy. W związku z tym warto zaopatrzyć się w specjalistyczne oprogramowanie, które na bieżąco analizuje mapę połączeń sieci i w przypadku nieautoryzowanych zmian natychmiast wysyła informację do menedżera IT poprzez e-mail lub SMS. Równie ważne jak właściwe oznaczenie jest odpowiednie, pełne podłączanie (end-toend connection) oraz izolacja kabli.

Kompetencje obsługi i prowadzenia dokumentacji CPD

Powodzenie działań, mających na celu ograniczenie udziału błędu ludzkiego w dużej mierze zależy od kompetencji obsługi. Centra danych, ze względu na wzrost ich znaczenia, stają się coraz bardziej złożone i już nawet w niedużych serwerowniach wdraża się bardziej niezawodne rozwiązania redundancyjne. Wysoką dostępność można bowiem zapewnić na poziomie sprzętowym poprzez redundancję (zwielokrotnienie) na wszystkich warstwach infrastruktury. Taki sposób pozwala na zwiększenie dostępności, eliminując tzw. pojedyncze punkty awarii (ang. single point of failure), które definiuje się jako dowolne składniki dla danego środowiska, którego awaria może powodować dysfunkcję systemu. Pojedynczymi punktami awarii mogą być zarówno elementy sytemu teleinformatycznego, jak i zależności zewnętrzne, takie jak np. zapewnienie zasilania przez dystrybutora energii. Dostawcy sprzętu oraz usług IT dla infrastruktury fizycznej powinni więc zapewniać nie tylko szkolenie personelu w zakresie podstawowej obsługi technicznej różnych urządzeń, pochodzących często od różnych producentów, lecz także przekazywać zalecenia na temat sposobu postępowania na wypadek awarii oraz sposobu wykonywania podstawowych napraw urządzeń, np. bezpiecznej wymiany modułów podczas pracy. Szczególnie ważne, aby szkolenie obsługi było spójne z przyjętymi procedurami instalacyjnymi i testowymi z etapu uruchomienia serwerowni, które powinny być niejako kontynuowane w następnym okresie eksploatacji centrum danych.


TOP 200