Bezbłędne zasilanie i chłodzenie

Zarządzanie infrastrukturą fizyczną

Systemy zasilania i chłodzenia obecnej generacji wyposażane są w dużą liczbę czujników pomiarowych. I tak np. układy chłodzenia mierzą temperaturę powietrza wlotu serwera dla wielu szaf, a systemy UPS parametry zasilania, takie jak np. poziom napięcia, wartość prądu czy stopień naładowania baterii. Lecz lokalne zarządzanie poszczególnych elementów infrastruktury fizycznej jest często niewystarczające do spełnienia wymogów wysokiej dostępności i wydajności energetycznej. Lokalne zarządzanie urządzeniami jest bowiem zwykle bardziej skomplikowane dla obsługi i może być przyczyną powstawania błędów. Monitorowanie i zarządzanie z wielu punktów, nie dość, że czasochłonne, to w związku z brakiem kompleksowej informacji może prowadzić to podejmowania błędnych decyzji. Z tego powodu zasadne jest korzystanie ze scentralizowanych systemów monitorowania. Podstawową zaletą centralnego systemu zarządzania jest możliwość uzyskania całościowej informacji z wielu źródeł, co pozwala na podejmowanie szybkich i optymalnych decyzji, a to wpływa na znaczącą eliminację błędów. Dzięki zbiorowi różnych informacji znajdujących się w systemie zarządzania można lepiej przeciwdziałać przestojowi systemu teleinformatycznego lub utracie danych, szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Funkcje, jakie mogą być realizowane w tej mierze to:

• powiadamianie wybranych użytkowników (administratorów) o pojawiających się zagrożeniach

• uruchomienie zaplanowanych scenariuszy działań na wypadek awarii

• bezpieczne zamknięcie serwerów.

Scentralizowane systemy monitorowania, działając dla całej infrastruktury IT, mogą komunikować się zarówno poprzez istniejącą sieć logiczną, jak i korzystać z dedykowanej. Zwykle w serwerowni o powierzchni większej od 2500 metrów kwadratowych korzystają ze specjalnej sieci, która zapewnia możliwość integracji z systemami zarzadzania budynkiem (BMS - Building Management System) oraz systemami zarządzania przedsiębiorstwem (EMS - Enterprise Management Systems). Integracja systemów zarządzania, często opartych na różnych architekturach, w sposób umożliwiający wymianę informacji pomiędzy nimi stwarza pewne trudności, gdyż do zarządzania poszczególnymi grupami urządzeń wykorzystuje się dedykowane oprogramowanie. Te różnice pomiędzy poszczególnymi systemami muszą być identyfikowane już na etapie planowania oraz uwzględniane we wstępnej fazie wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania infrastrukturą fizyczną.

Bezbłędne zasilanie i chłodzenie

Koszty braku dostępności systemu teleinformatycznego przez 1 godzinę

Inny problem, jaki występuje przy tworzeniu scentralizowanego systemu zarządzania, to duża ilość rozmaitych informacji, jakie są dostępne dla administratora. Konieczne jest więc stworzenie odpowiednich algorytmów, które będą w stanie filtrować dane istotne dla funkcjonowania systemu IT (parametry zasilania, środowiska i stany alarmowe z systemów zarządzania budynkiem i przedsiębiorstwem). Nadmiar dostępnej informacji może - poprzez wydłużenie czasu potrzebnego na analizę wielu parametrów przez operatora - powodować opóźnienie reakcji i być również źródłem pomyłek. Do przeprowadzania analizy ryzyka możliwości wystąpienia awarii system zarządzania powinien korzystać ze zmierzonych parametrów, odnosząc je do danych źródłowych zapisanych wcześniej w bazie. Dzięki takim działaniom możliwa jest np. identyfikacja problemów związanych z uszkodzeniami baterii w systemach UPS oraz wyznaczenie punktów o podwyższonej temperaturze w szafach. System monitoringu i zarządzania powinien posiadać graficzny interfejs użytkownika, obrazujący stan infrastruktury dostępny zdalnie, np. za pomocą przeglądarki internetowej. Powinien on umożliwiać administratorowi skuteczne i efektywne zarządzanie, co jest niezbędne nie tylko do rutynowej kontroli, lecz również w sytuacjach awaryjnych, kiedy trzeba podejmować szybkie działania. Zakłócenia zasilania i zbyt wysoka temperatura są przykładami zdarzeń, które - jeżeli nie zostaną podjęte żadne działania zaradcze - mają bezpośredni wpływ na dostępność całego systemu IT. Uzyskane w odpowiednim czasie informacje są więc krytycznym czynnikiem wpływającym na bezproblemowe działanie systemu teleinformatycznego. Pozwalają bowiem na predykcyjne działania naprawcze jeszcze przed wystąpieniem uszkodzenia lub awarii sprzętu.


TOP 200