Bez API nie ma komunikacji

Ponadto cloud computing zmusza firmy do myślenia o nowych sposobach, jak zapewnić łączność z zewnętrznymi zasobami. Być może czekają nas czasy, kiedy partnerzy będą odmawiać współpracy z firmami, które nie zapewnią odpowiednich interfejsów API umożliwiających komunikację między systemami. Już teraz wszelkiej maści zasoby trafiają do chmury. Aplikacje, dane czy usługi, a także każdy element infrastruktury. To oznacza, że interfejsy API również powinny zostać przeniesione do chmury, zaś firmy powinny mieć możliwość zarządzania nimi w obrębie zwirtualizowanego środowiska.

Szybki przyrost liczby używanych aplikacji, idący w parze z gwałtowną popularyzacją tabletów i smartfonów, sprawia, że tworzenie za każdym razem nowych API byłoby marnotrawstwem. Dlatego na znaczeniu zyskuje zarządzanie API. Usługi i interfejsy API są budowane zgodnie z korporacyjnymi standardami i regułami, aby stosowane interfejsy cechowały się wymaganą wydajnością i bezpieczeństwem. Firmy muszą również stosować i zarządzać API tworzonymi przez zewnętrzne podmioty, aby upewnić się, że działają one zgodnie z wymaganiami i są prawidłowo używane. Ponadto rosnąca liczba interfejsów API, powstająca, aby umożliwić ekspansję rynkową i tworzyć nowe strumienie przychodów, powoduje, że organizacje muszą pilnować, żeby te interfejsy były jak najbardziej bezpieczne.

Zobacz również:

  • Google zapłaci 700 mln dolarów
  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
  • Elon Musk chwali się wynikami Neuralinka. Ale jednego nie mówi

Oprócz wspomnianych Tibco i Mashery, kolejnym producentem, który zainteresował się tym problemem, jest Layer 7 Technologies. Firma oferuje działającą w chmurze usługę do zarządzania API, która ma umożliwić otwarcie interfejsów API dla programistów tworzących aplikacje mobilne. Według zapewnień producenta dzięki usłudze stworzenie programu API ma być liczone w godzinach. Dlaczego warto opracować taki program? Odpowiedź jest prosta. Tak zwane apki (ang. apps) napędzają wzrost popularności smartfonów, tabletów, konsol czy telewizorów. Według danych opublikowanych przez Gartnera, w 2012 r. 45 mld razy pobrano aplikacje mobilne. Było to dwukrotnie więcej niż w 2011 r. Analitycy przewidują, że liczba ta urośnie do 300 mld w 2016 r. Dlatego firmy szukają sposobów, jak zarobić na tym trendzie. Jednym z pomysłów jest udostępnianie swoich danych na zewnątrz, np. programistom czy partnerom. To powód, dla którego warto dysponować narzędziami umożliwiającymi otwarcie API dla partnerów, usług chmurowych czy społeczności programistów aplikacji mobilnych.

Zarządzanie interfejsami

Stąd pojawienie się na rynku rozwiązań, które umożliwiają zarządzanie interfejsami API. Jest kilka sposobów, jak można wdrożyć taką platformę. Na przykład firma może mieć zbiór interfejsów, które wykorzystuje w różnych celach, wybierając do danego zastosowania potrzebne elementy i sklejając je ze sobą. W mniejszych środowiskach takie podejście może się sprawdzić, w większych warto nieco bardziej uporządkować ten obszar.

Narzędzia do zarządzania API powinny zawierać mechanizmy bezpieczeństwa, usługi zarządzania i udostępniania interfejsów API społecznościom programistów. API dostarcza firmom mechanizmów, dzięki którym można łatwo otworzyć zewnętrznym podmiotom dostęp do wewnętrznych aplikacji i danych. To ciekawa koncepcja, jak zarobić na posiadanych danych.

Producenci oferują tego typu platformy działające jako usługi w chmurze bądź uruchamiane w lokalnym środowisku. Można też zastosować hybrydowe podejście do zarządzania API, które zaspokoi potrzeby własnych programistów i kierowników projektów, jak również partnerów i zewnętrznych deweloperów. Użytkownik może skorzystać z narzędzi do tworzenia środowiska uruchomieniowego (runtime), które pozwala na stworzenie bezpiecznego dostępu, ochronę przed zagrożeniami, a także określenia reguł zarządzania ruchem, monitorowanie wydajności i poziomu wykorzystania zasobów. Rozwiązanie powinno ułatwiać tworzenie spersonalizowanych interfejsów aplikacji czy przeprowadzanie testów nowych API. Zaletą uporządkowanego zarządzania API jest przyspieszenie procesów wdrażania nowych aplikacji, które potrafią się komunikować z innymi systemami. Ciekawą właściwością jest możliwość rozliczania wykorzystania API, a co za tym idzie, zarabiania na API przez udostępniający go podmiot.


TOP 200