BPM 2.0 czyli nowa generacja zarządzania procesami w przedsiębiorstwach

Dostarczenie mechanizmów do dynamicznej optymalizacja procesów biznesowych, pozwalających na optymalizację poszczególnych elementów, a nie całej definicji procesu umożliwiło pominięcie kosztownego etapu przemodelowania całości i ponownych wdrożeń.

Wsparcie dla rozwiązań Web 2.0

Wreszcie możliwości integracyjne systemów BPM 2.0 zostały rozbudowane i poszerzone poprzez zapewnienia wsparcia dla usług REST, formatów tj. JSON, Atom czy RSS, metod programowania intensywnie wykorzystujących AJAX oraz dostarczenie narzędzi realizującym automatyczną translację pomiędzy procesami zdefiniowanymi przy wykorzystaniu notacji BPMN na zgodną z BPEL.

Zobacz również:

  • System MS-DOS wrócił po latach w postaci open source

Patrząc od strony korzyści dla przedsiębiorstw rozważających podjęcie decyzji o praktycznych wykorzystaniu systemu BPM 2.0, można wskazać pojawiające się dodatkowo możliwości łatwego projektowania, wdrażania i optymalizowania procesów.

Wykorzystanie funkcjonalności typowych dla technologii związanych z Web 2.0 pozwoliło na zaspokojenie rosnących oczekiwań użytkowników w odniesieniu do interfejsu użytkownika, poprzez umożliwienie tworzenia własnych formularzy, współdzielonych repozytoriów wiedzy, definiowania danych wykorzystywanych w realizacji procesów biznesowych i dokumentujących ich realizację, tworzenie grup roboczych, kalendarzy, planowanie zadań i zarządzanie ich listami.

Podobnie zaadoptowana elastyczność na grunt zarządzania procesami biznesowymi uczyniła je jeszcze bardziej wydajnym i dostosowanym do oczekiwań osób zajmujących się tą problematyką. W pewnym sensie zapewniło to zrealizowanie wizji w której użytkownik systemu ma możliwość zdefiniowania procesów w sposób znacznie bardziej zwinny i dynamiczny, tak aby raz wykonana praca mogła stanowić podstawę dla jeszcze większej innowacyjności przedsiębiorstwa i gwarantowała łatwość spełnienia przyszłych wymagań w zmieniającym się otoczeniu biznesowym.

BPM 2.0 przynosi obietnicę zniesienia ograniczeń dotyczących współdzielenia informacji pomiędzy działami czy też departamentami wewnątrz firm, głownie w odniesieniu do realizowanych przez nie procesów biznesowych, a w szczególności w kontekście ich definicji. Pojawia się możliwość jej decentralizacji poprzez zapewnienie mechanizmów pozwalających na zwiększenie partycypacji użytkowników w tworzeniu, modyfikacji i zarządzaniu procesami biznesowymi. Oczywiście decentralizacja rozciąga się również na kwestie administracyjne, pozwalając jednak na pewną swobodę kształtowania procesów cząstkowych wchodzących w skład i ostatecznie determinowanych przez procesy o charakterze bardziej ogólnym, zdefiniowane jako kluczowe dla firmy.

Patrząc od strony korzyści dla przedsiębiorstw rozważających podjęcie decyzji o praktycznych wykorzystaniu systemu BPM 2.0, można wskazać pojawiające się dodatkowo możliwości łatwego projektowania, wdrażania i optymalizowania procesów. Po za tym dostarczenie mechanizmów pracy grupowej użytkowników systemu, utrzymanie zgodności ze standardami nie prowadzącej do uzależnienia od jednego dostawcy oprogramowania, możliwości wykorzystania różnych metod do relatywnie łatwej integracji z innymi wykorzystywanymi systemami - np. ERP czy CRM - i wreszcie ograniczenia kosztów w drodze wykorzystania jednej z istniejących, w pełni funkcjonalnych, implementacji rozwijanych w ramach projektów open-source.

Grzegorz Gajda jest wiceprezesem zarządu firmy Idem ds IT.


TOP 200