Automatyzacja w transporcie paliw
-
- 24.09.2014
Optymalizacja procesów i wdrożenie nowego oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem przynosi bardzo dobre efekty biznesowe. Właśnie takim kompleksowym wdrożeniem może się pochwalić Operator Logistyczny Paliw Płynnych.

Wydanie Computerworld poświęcone prezentacji wyników konkursu Lider Informatyki 2014 można bezpłatnie pobrać w formacie PDF: Computerworld Lider Informatyki 2014.
Oba czynniki sprawiły, że Operator Logistyczny Paliw Płynnych musiał rozpocząć wdrożenie nowego oprogramowania. Standardem w branży paliwowej jest oprogramowanie SAP (korzystają z niego Orlen i Lotos), po analizie potrzeb wybrano migrację do najnowszej wersji 6.0.
Zobacz również:
- 17 polskich firm wyróżniono w rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe
- Chińskie drony wycofane z Rosji i Ukrainy
Daniel Betke, prezes zarządu Operatora Logistycznego Paliw Płynnych, mówi: „Nową wersję SAP wdrożyliśmy, by usprawnić działanie przedsiębiorstwa. Implementację przeprowadziliśmy procesowo, w modelowy sposób. Zwróciliśmy szczególną uwagę na komunikację, optymalizowaliśmy procesy biznesowe. Uzyskaliśmy istotną poprawę sprawności pracy przedsiębiorstwa. Wszystkie elementy i etapy, które powinny się znaleźć w projekcie, naprawdę w nim występowały. Wszystkie cele zostały osiągnięte. Uzyskaliśmy bardzo duże zaangażowanie biznesu oraz IT w projekt”.
Przygotowanie firmy
Każde dobrze przygotowane wdrożenie w tej skali wymaga przełożenia tego, co chce osiągnąć biznes, na zrozumienie w IT. Rozpoczęte mapowanie procesów ze wszystkich obszarów spółki trwało ponad pół roku. Do opanowania wszystkich elementów niezbędne były wyjazdy, a także dokładne rozpoznanie procedur i urządzeń, włącznie z ustaleniem wsparcia każdego z nich w modelu docelowym.

Szczególnym wyzwaniem w trakcie wdrożenia było zapewnienie komunikacji między ludźmi. Aby działania związane z optymalizacją procesów i przygotowaniem firmy do zmian odbywały się sprawnie, opracowaliśmy formułę spotkań międzymodułowych i międzyprojektowych. Raz na miesiąc lub dwa tygodnie grupy spotykały się, informując o tym, co udało się zrobić, w jaki sposób i jakie są kolejne zadania. Tak uniknęliśmy kosztownego usuwania wielu błędów na późniejszym etapie, np. niespójności modelu księgowego i kontrolingowego.
Wdrożenie nie oznaczało jedynie modernizacji systemu SAP, gdyż unowocześnione zostały wszystkie interfejsy, opracowano także standaryzację automatyki na każdej z baz paliw. To musiało odbyć się w trakcie działania – nie można było wyłączyć systemów na czas dłuższy niż 48 godzin. Szkolenia dla pracowników rozpoczęto jeszcze w październiku. Część prac wdrożeniowych zrealizowano wcześniej, dlatego że systemy w bazach magazynowych można było migrować z wyprzedzeniem, a część baz obrotowych włączyć w nowy tryb pracy dopiero w ostatniej chwili.
Ostateczne przejście na nowy system odbyło się 2 stycznia – wtedy firma w całości rozpoczęła prace w SAP 6.0, nowym systemie obiegu dokumentów oraz systemie obsługi kierowców CDOK. Korzyści z usprawnienia pracy były od razu widoczne – przyspieszono obsługę pojazdów, znacząco uproszczono proces wydania i przyjęcia produktów do transportu samochodowego w bazach paliw. Wszystkie oferty oraz informacje o kierowcach i flocie znalazły się w jednym miejscu, proces obsługi stał się o wiele prostszy. To pozwoliło na przeniesienie obsługi całego ruchu samochodów do jednej lokalizacji. Wprowadzone kioski multimedialne umożliwiły sprawną obsługę.