Atuty młodej organizacji

"Zastałem czystą architekturę i staram się tego nie zmieniać, ale oczywiście wdrażamy nowe rzeczy" - mówi Marcin Warszewski. Toczy się projekt głębszej integracji systemu call center z głównym systemem, która przyniesie jeszcze więcej potrzebnej menedżerom informacji. "Na pewne rzeczy można poczekać z wdrożeniem, ale też nie można zbytnio zwlekać" - mówi dyrektor IT. Spółka rozpoczyna wdrożenie BI w myśl zasady, że lepiej jak system rośnie wraz organizacją, niż wdrażać go później w rozbudowaną organizację. Jest także miejsce na innowacje - spółka uruchomiła mobilną stronę z informacjami o polisach i szkodach, a także możliwość zamówienia zwrotnego telefonu, aby dokonać kwotacji ubezpieczenia.

Bez zbędnych kroków

Obecne działania Marcina Warszewskiego służą temu, aby biznes mógł oczekiwać od IT przewidywalności, np. rocznego planu zmian w systemach. Od biznesu zaś oczekuje na czas dostarczanych wymagań. "Z praktyk zarządzania działem IT stosuję przede wszystkim zdrowy rozsądek. Nie ma sensu biurokratyzować za pomocą ciężkich metodyk tego, co działa dobrze" - uważa Marcin Warszewski.

Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w modelu direct, cena polisy jest najważniejszym kryterium dla klienta. Kolejnym - sposób i jakość obsługi wypłaty odszkodowania, które wpływają na decyzję, czy pozostać z dotychczasowym ubezpieczycielem. "Informatyka może w tym pomóc. Po pierwsze, odpowiednio zarządzana, nie podnosi kosztów własnych i całej firmy. Po drugie, może dostarczyć narzędzia do podnoszenia jakości obsługi" - mówi Marcin Warszewski, CIO Liberty Direct w Polsce. Przypomina hasło reklamowe spółki: "Sprawdzone ubezpieczenia w lepszej cenie". "Oznacza to właściwe odszkodowanie w skończonym, określonym czasie. Klient powinien mieć poczucie pewności wypłaty. Obecnie 80% decyzji o wypłacie podejmujemy w czasie poniżej pięciu dni. Mamy wysoką efektywność" - deklaruje Marcin Warszewski.

Pomaga w tym eliminacja papieru. Wpływające dokumenty, np. z warsztatów samochodowych, są centralnie skanowane, oznaczane kodami kreskowymi i składowane w zewnętrznym archiwum. Umowy ubezpieczeniowe zawierane są ustnie przez telefon lub przez Internet. Klient otrzymuje potwierdzenie i tym się legitymuje. W Liberty Direct stosowana jest metodologia Lean eliminująca zbędne kroki i czynności, które nie przynoszą wartości (muda). Wiele z nich biznes może sam wyeliminować. IT natomiast może na przykład dostarczyć tablety zamiast kartek papieru do wprowadzania bezpośrednio do systemu informacji o szkodach. Na działania IT wpływa także kultura firmy, która jest bardzo zorientowana na fakty, analizy, twarde dane.


TOP 200