Architektura zorientowana na obywatela

Najbardziej efektywnym kosztowo rozwiązaniem wydaje się być wykorzystanie istniejącej infrastruktury i stopniowa, ewolucyjna implementacja standardów wymiany danych przyjętych w e-PUAP w nowych systemach wdrażanych w administracji publicznej, a także uwzględnianie ich w nowo udostępnianych interfejsach systemów istniejących.

"W przypadku istniejących systemów oferujących możliwość wymiany danych w starszych technologiach trzeba będzie każdorazowo przeprowadzić bilans kosztów i zysków. Kosztów zmiany interfejsów i zysków z budowania zunifikowanego środowiska bazującego na wspólnych standardach. Nie ma tu prostej odpowiedzi, w każdym przypadku będzie ona zależna od stosunku nakładów do potencjalnych korzyści" - mówi Waldemar Pieńkowski.

Implementacja platformy napotyka oczywiście na kilka barier, takich jak: rozproszenie systemów informatycznych oferujących usługi obywatelom, zróżnicowanie dostępu do usług poprzez e-urzędy gminne, wrota regionalne, systemy centralne, zróżnicowanie technologiczne istniejących systemów, brak jednolitego kanału komunikacji obywatela z administracją, rozproszenie rejestrów publicznych, redundancja danych, wreszcie technologiczne i formalne utrudnienia w dostępie do danych. Wydaje się jednak, że z czasem bariery te będą znikać.


TOP 200