60 proc. młodych Europejczyków posiada smartfony

Młodzi Europejczycy uważają internet za najbardziej wiarygodne źródło informacji - wynika z najnowszego raportu Telefonica Global Millenial Survey. Według globalnego badania, obejmującego także Polskę, aż 49 proc. osób z Europy Środkowo-Wschodniej korzysta z Internetu, poszukując danych na temat najnowszych wydarzeń. To znacznie lepszy wynik, niż w przypadku telewizji (33 proc.) i prasy (12 proc.). Młodzi chętnie korzystają także z nowych technologii. Globalnie, 76 proc. z przedstawicieli Generacji Y posiada smartfony. W Europie Zachodniej jest to 79 proc. osób, a w Środkowo-Wschodniej - 60 proc.

Badanie pokazało, że aż 49 proc. osób z Europy Środkowo-Wschodniej uważa internet za najbardziej wiarygodne źródło informacji o świecie. Telewizja jest uznawana za najbardziej wiarygodne źródło tylko przez 33 proc. a prasa przez 12 proc. To niemal dwukrotnie mniej, niż w przypadku Europy Zachodniej, gdzie prasie najbardziej ufa 21 proc. osób. Dane te wskazują na wyzwania, przed którymi w obliczu rozwoju technologii stają bardziej tradycyjne środki przekazu.

"Zmiany w postrzeganiu mediów, ściśle związane są ze wzrostem popularności Internetu, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Ludzie starsi często poprzestają na standardowej ofercie programowej, młodsze pokolenie chce połączenia telewizji z ofertą w internecie, czyli informacji o programach i filmach, dostępu do powtórek (Catch Up TV) czy oferty Video on Demand (wideo na życzenie). Europejskie badania Ericsson ConsumerLab wykazały, że aż 62 proc. ankietowanych korzysta z mediów społecznościowych w trakcie oglądania telewizji, przy czym jedna czwarta deklaruje, że w tym czasie poszukuje lub wymienia informacje o oglądanych programach" - komentuje Jarosław Grzesica, odpowiedzialny za strategię i rozwój produktów w Stopklatka S.A., która uczestniczy obecnie w konkursie na kanał filmowy na multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.

Według ekspertów rynku przekazów audiowizualnych, bardziej tradycyjne media będą coraz częściej korzystać z technologii pozwalających łączyć je z funkcjonalnościami narzędzi internetowych. Wynika to z rosnącego wpływu nowych mediów na opinie telewidzów i oglądalność poszczególnych przekazów. "Rynek telewizyjny, podobnie jak rynek kinowy, coraz częściej stara się przyciągać uwagę aktywnych odbiorców internetu, stanowiących dużą część potencjalnych widzów. Na przykład, jednym z czynników frekwencyjnego sukcesu "Drogówki" Wojtka Smarzowskiego była niestandardowa kampania na Youtube, prowadzona przy pomocy krótkich filmów wideo, stylizowanych na dokumentalne" - mówi Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios.

Według badania Telefonica, laptopy posiada już 72 proc. przedstawicieli pokolenia Y z Europy Zachodniej, a Europy Środkowo-Wschodniej - 64 proc. Globalnie, 76 proc. z badanych przedstawicieli Generacji Y posiada smartfony. W Europie Zachodniej jest to 79 proc. osób, a w Środkowo-Wschodniej mniej, bo 60 proc. Co jednak ciekawe, według badaczy, korzystanie z internetu zajmuje osobom z Europy Środkowo-Wschodniej aż 6 godzin dziennie - o godzinę więcej, niż młodym z Zachodu kontynentu. Badacze wyróżnili także grupę "liderów pokolenia Y". To osoby, które uznały w wywiadach, że świetnie znają się na technologii, wierzą w szanse czynienia zmian w swoim otoczeniu, a także widzą możliwości wprowadzania własnych rozwiązań i skutecznych inicjatyw w swoim kraju. Polska wśród 27 badanych krajów zajęła 12. Miejsce, z 14 proc. liderów w całej badanej populacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200