3GSM: Branża telekomunikacyjna chce zarabiać na danych

Spadają dochody usług głosowych, operatorzy szukają pomysłów na zarabianie na transmisji danych. Światowy Kongres 3GSM dobrze obrazuje tempo innowacji i zamiany zachodzące w branży telekomunikacyjnej.

Słabo nad Wisłą

Na targach obecny były 3 firmy z Polski, z czego Psiloc i Comarch mieli znacznie bardziej okazałe stoiska niż rok temu, co niby powinno cieszyć, ale gdy zestawić to z obecnością na targach naszych sąsiadów, to wypadamy dość blado. Czesi i Słowacy byli reprezentowani przez kilkanaście firm, Węgry miały swoje osobne stoisko narodowe (podobnie zresztą jak niektóre mniejsze kraje, jak np. Irlandia, gdzie organizacją takiego narodowego stoiska zajęła się irlandzka agenda rządowa ds. innowacji). Wśród licznego grona prelegentów na Kongresie próżno byłoby szukać kogokolwiek spośród polskich operatorów.

Nie pozostaje to być może bez związku z rozwojem naszego rynku mobilnego. Ogromna dynamika wzrostu rynków w Rosji czy na Ukrainie (w pewnych obszarach ponad 50% w ostatnim roku) sprawiła, że nasz relatywny udział w rynku Europy Środkowo-Wschodniej zaczął maleć. Według danych podanych przez 'Mobile Communications' (newsletter wydawany przez konsultingowe ramię Informy, organizatora kongresu) Polska została wyprzedzona pod względem liczby użytkowników komórek przez Ukrainę, a penetracja telefonii komórkowej w Polsce jest ponad 2 razy mniejsza niż na Litwie (notabene właśnie pojawiła się informacja o możliwości przejęcia największego ukraińskiego operatora GSM Kyivstar za 5 mld USD).

Oczywiście jest pewne 'ale'. Na rynkach wschodnich średni przychód od pojedynczego użytkownika nie przekracza 10 euro i maleje ... Rynki wschodnie charakteryzują się także niespotykanym nigdzie indziej wykorzystaniem przez użytkowników aparatów telefonicznych z rynku wtórnego.

U stóp majestatycznego Katalońskiego Pałacu Narodowego, górującego nad całą Barceloną, usadowiły się w tym roku targi i kongres GSM World. To gigantyczna impreza (w tym roku powinno ją odwiedzić ok. 40 tys. osób), dobrze obrazująca to, jak wielki rynek w skali globalnej tworzy obecnie telefonia komórkowa - rynek, który stale rośnie, właściwie wszędzie, a obecnie najszybciej w krajach rozwijających się. Na targach obecnych jest kilka tysięcy firm z całego świata, z czego zdecydowana większość to dostawcy oprogramowania dla operatorów. Można więc powiedzieć, że GSM World w coraz większej mierze stają się impreza informatyczną.

10 największych rynków

Liczba użytkowników telefonii mobilnej (w mln).

1. Chiny 376

2. USA 206

3. Rosja 126

4. Japonia 90

5. Brazylia 86

6. Indie 75

7. Niemcy 74

8. Włochy 68

9. Wielka Brytania 65

10. Francja 47

Źródło: Informa, 2005 r.

Sądząc po zawartości merytorycznej kongresu, jak i profilu firm, które są obecne na targach, operatorów interesują najbardziej wcale nie technologie służące do budowy, modernizacji i obsługi ich sieci, ale modele biznesowe, które pozwolą zarabiać na oferowanych usługach. Mówiąc dokładniej, wszystko, co mogą zaoferować za pośrednictwem swoich sieci, co nie jest prostą usługą głosową. A operatorzy mają tutaj problem, bo wskaźniki ARPU (średni przychód na klienta) z usług głosowych np. na rynkach Europy Zachodniej właściwie nie rosną. Konsekwentnie utrzymują się na poziomie 32-33 euro. Mimo że użytkownicy dzwonią coraz więcej, to same rozmowy są coraz tańsze. Według analiz Siemensa ARPU z tytułu usług dodanych związanych z transmisją danych wzrośnie z obecnych 6-7 euro do blisko 15 w ciągu 4 najbliższych lat. To zarówno dostęp do Internetu z wykorzystaniem coraz doskonalszych technologii (przede wszystkim HDSPA, która to technologia znajduje się obecnie w ofercie większości kluczowych dostawców technologii dla operatorów GSM i wkrótce powinny się pojawić telefony wyposażone w obsługę tego protokołu, pozwalające na transmisję danych z prędkościami kilku i kilkunastu Mb/s), jak i usługi multimedialne, a przede wszystkim transmisja wideo, z programem telewizyjnym na czele.

O ile jeszcze rok temu na kongresie GSM (wówczas jeszcze organizowanym we francuskim Cannes) mówiło się o przekazie telewizyjnym w komórce jako o pewnej wizji przyszłości, to obecnie to rozwiązanie - zarówno po stronie platform technologicznych, usprawnionych aparatów telefonicznych jak i ofert dostawców treści - znajdowało się w ofercie trudnej do zliczenia liczby firm. Wszędzie widać innowacje, nowe pomysły, prototypy i gotowe wersje zupełnie nowych rozwiązań, które całkiem niedawno były zaledwie w fazie mglistych koncepcji.

***

Więcej o kongresie:

Polskie firmy na 3GSM

3GSM: Nokia GSM + WLAN w czerwcu, Ericsson stawia na HSDPA


TOP 200