3GSM: Branża telekomunikacyjna chce zarabiać na danych
- Przemysław Gamdzyk,
- 14.02.2006, godz. 00:38
Spadają dochody usług głosowych, operatorzy szukają pomysłów na zarabianie na transmisji danych. Światowy Kongres 3GSM dobrze obrazuje tempo innowacji i zamiany zachodzące w branży telekomunikacyjnej.
Słabo nad Wisłą
Na targach obecny były 3 firmy z Polski, z czego Psiloc i Comarch mieli znacznie bardziej okazałe stoiska niż rok temu, co niby powinno cieszyć, ale gdy zestawić to z obecnością na targach naszych sąsiadów, to wypadamy dość blado. Czesi i Słowacy byli reprezentowani przez kilkanaście firm, Węgry miały swoje osobne stoisko narodowe (podobnie zresztą jak niektóre mniejsze kraje, jak np. Irlandia, gdzie organizacją takiego narodowego stoiska zajęła się irlandzka agenda rządowa ds. innowacji). Wśród licznego grona prelegentów na Kongresie próżno byłoby szukać kogokolwiek spośród polskich operatorów.
Nie pozostaje to być może bez związku z rozwojem naszego rynku mobilnego. Ogromna dynamika wzrostu rynków w Rosji czy na Ukrainie (w pewnych obszarach ponad 50% w ostatnim roku) sprawiła, że nasz relatywny udział w rynku Europy Środkowo-Wschodniej zaczął maleć. Według danych podanych przez 'Mobile Communications' (newsletter wydawany przez konsultingowe ramię Informy, organizatora kongresu) Polska została wyprzedzona pod względem liczby użytkowników komórek przez Ukrainę, a penetracja telefonii komórkowej w Polsce jest ponad 2 razy mniejsza niż na Litwie (notabene właśnie pojawiła się informacja o możliwości przejęcia największego ukraińskiego operatora GSM Kyivstar za 5 mld USD).
Oczywiście jest pewne 'ale'. Na rynkach wschodnich średni przychód od pojedynczego użytkownika nie przekracza 10 euro i maleje ... Rynki wschodnie charakteryzują się także niespotykanym nigdzie indziej wykorzystaniem przez użytkowników aparatów telefonicznych z rynku wtórnego.
10 największych rynków
Liczba użytkowników telefonii mobilnej (w mln).
1. Chiny 376
2. USA 206
3. Rosja 126
4. Japonia 90
5. Brazylia 86
6. Indie 75
7. Niemcy 74
8. Włochy 68
9. Wielka Brytania 65
10. Francja 47
Źródło: Informa, 2005 r.
O ile jeszcze rok temu na kongresie GSM (wówczas jeszcze organizowanym we francuskim Cannes) mówiło się o przekazie telewizyjnym w komórce jako o pewnej wizji przyszłości, to obecnie to rozwiązanie - zarówno po stronie platform technologicznych, usprawnionych aparatów telefonicznych jak i ofert dostawców treści - znajdowało się w ofercie trudnej do zliczenia liczby firm. Wszędzie widać innowacje, nowe pomysły, prototypy i gotowe wersje zupełnie nowych rozwiązań, które całkiem niedawno były zaledwie w fazie mglistych koncepcji.
***
Więcej o kongresie: