12 rywali Microsoftu

Dominacja Microsoftu w niektórych segmentach IT jest bezdyskusyjna. Mimo to, apetyt koncernu na poszerzanie strefy swoich wpływów nie zmniejsza się. Bazy danych, cloud computing, wirtualizacja, Unified Communications - na tych polach toczone są obecnie główne walki o miejsce w ścisłej czołówce. Najwięksi konkurenci Microsoftu, wśród których przodują Google, Apple czy IBM, mają jednak silną pozycję i w wielu statystykach wyprzedzają Microsoft.

Stale zmieniający się rynek, rozwój nowoczesnych technologii i trudności w precyzyjnym przewidywaniu popytu ze strony klientów, powoduje, że nie jest łatwo oszacować liczbę realnych konkurentów Microsoftu. Największe zagrożenie może jednak płynąć ze strony innych korporacji, które mają zarówno zasoby finansowe, jak i odpowiednio wykształconych ludzi. Tym bardziej, że koncern z Redmond coraz śmielej wkracza na rynki, zdominowane już przez innych dostawców. Analitycy wymieniają tu przede wszystkim takie branże, jak: bazy danych, cloud computing (przetwarzania w "chmurze"), wirtualizacja, Unified Communications (ujednolicona komunikacja), segment webowy (wyszukiwarki, przeglądarki, poczta elektroniczna), urządzenia mobilne (telefony, tablety), gry wideo.

Strategiczne decyzje zarządu Microsoftu wprowadzają niekiedy pewnego rodzaju konfuzje odnośnie prawdziwej konkurencji lub tylko pozornej. Przykładem takiego kroku było podpisanie umowy o współpracy z firmą Citrix, znanym dostawcą rozwiązań do wirtualizacji zasobów. Microsoft ma swój Hyper-V, Citrix sprzedaje XenServer, więc teoretycznie firmy powinny ze sobą konkurować. Według specjalistów rynku, podpisanie umowy miało na celu zwiększanie przewagi wobec innego, dużego gracza - VMware (EMC).

Podobne porozumienie, Microsoft zawarł z Yahoo. Dwie, pozornie rywalizujące ze sobą spółki zawarły umowę o współpracy, by wspólnie móc efektywniej konkurować z Google.

Wciąż istnieje jednak pokaźna liczba dużych firm, które chętnie i z dobrym skutkiem przeciwstawiają się globalnym zapędom Microsoftu.

Apple

Choć oficjalnie Microsoft mocniej konkuruje z Google, to właśnie koncernowi Apple, jako jedynemu w całym zestawieniu udało się osiągnąć wyższą wartość rynkową (kapitalizację) - 10 maja ub.r. wycena Apple kształtowała się na poziomie 222 mld USD, a Microsoftu o 3 mld mniej. Dla ekspertów fakt ten nie był wielkim zaskoczeniem.

Mimo, iż systemy operacyjne koncernu z Redmond niemal całkowicie zdominowały rynek komputerów PC, to nadal istnieje spora grupa fanów Mac-ów. Jeśli dodamy do tego zupełnie nowatorskie i bardzo trafione w gusta użytkowników iPody, iPhone’y i iPady, to wysoka pozycja Apple’a na rynkach światowych nie może dziwić. Koncern ma ponadto znaczną przewagę nad Microsoftem w segmencie smartfonów i tabletów. Nawet najnowszy Windows Phone 7 nie był w stanie znacznie poprawić sprzedaży mobilnych urządzeń Microsoftu, a właściciele tabletów doskonale radzą sobie pracując na OS-ach innych dostawców.

Google

Koncern Google jest drugą, gigantyczną spółką, która jest w stanie prześcignąć Microsoft w wycenie rynkowej. W jednym z zestawień wartość Microsoftu wyniosła 232 mld USD, a Google 195 mld USD. Konkurencja między tymi koncernami jest proporcjonalna do ich rozmiarów. Firmy walczą m.in. na następujących polach: wyszukiwarki (Google vs Bing), systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych (Android vs Windows Phone 7), poczta elektroniczna (Hotmail vs Gmail), platformy systemowe (Windows Azure vs Google App Engine), aplikacje (Microsoft Office vs Google Apps), przeglądarki internetowe (Internet Explorer vs Chrome).

Google i Microsoft, pod względem ekspansji rynkowej, są do siebie podobne. Wiele lat temu odpowiednia strategia produktowo-marketingowa koncernu z Redmond spowodowała, że obecnie trudno znaleźć osobę, która nie znałaby systemów MS Windows czy pakietu aplikacji Microsoft Office. Firma wciąż odcina kupony od swoich złotych lat. Google tymczasem przeprowadza podobną rewolucję w dzisiejszej internetowej rzeczywistości. Koncern inwestuje znaczne środki we wszystko, co związane jest z WWW i szeroko pojętą, globalną siecią oraz w rozwijający się w szybkim tempie rynek smartfonów i tabletów. W tej dziedzinie Microsoft zdecydowanie ustępuje Google.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200