Seagate: SSD pozostanie rozwiązaniem niszowym

Seagate opublikował kontrowersyjny raport w którym twierdzi, że technologia SSD (Solid-State Disk) nie wejdzie szybko do powszechnego użytku i pozostanie rozwiązaniem niszowym jeszcze przez co najmniej dekadę, jeśli nie dwie.

Seagate produkuje od jakiegoś czasu pamięci SSD, oferując m.in. Momentus XT - hybrydowy dysk zawierający talerze oraz dodatkowo pamięć flash. Piętą achillesową pamięci SSD są ciągle wysokie ceny. Tradycyjny dysk twardy o pojemności 500 GB można dzisiaj kupić za 150 zł, podczas gdy za pamięć SSD o tej samej pojemności trzeba obecnie zapłacić kilkadziesiąt razy więcej.

W opinii firmy Seagate pamięci SSD nie wejdą w najbliższym czasie do powszechnego użytku z jednego podstawowego powodu: małej podaży układów flash. Seagate twierdzi przy tym, iż nic nie wskazuje na to, aby w dającej się przewidzieć przyszłości uległa ona radykalnemu zwiększeniu.

Zobacz również:

  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku
  • Seagate zapłaci potężną karę za sprzedaż Huawei dysków twardych
W raporcie można przeczytać, że w 2010 r. w notebookach zainstalowano dyski o ogólnej pojemności 69 eksabajtów (69 mld gigabajtów). Z kolei Gartner przewiduje, że w tym roku wartość ta wzrośnie do 95 eksabajtów. Tymczasem w 2010 r. pojemność wszystkich wyprodukowanych pamięci flash wyniosła 11 eksabajtów i większość układów (93%) instalowano w tabletach, telefonach komórkowych, odtwarzaczach MP3 oraz kartach pamięci. Tylko 7% układów flash zostało wykorzystanych do produkcji pamięci SSD.

Dlatego Seagate wyraża przekonanie, że pamięci SSD będą nadal drogie i na razie instalowane tylko w notebookach z najwyższej półki oraz w drogich pamięciach masowych. Stąd wniosek, że dyski twarde będą się cieszyć powodzeniem jeszcze przez długie lata i na moment, kiedy będziemy o nich mówili w podobny sposób jak o stacjach dyskietek, przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Chyba że przewidywania firmy Seagate są błędne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200