Czy polskie firmy IT są w stanie eksportować?
- Monika Tomkiewicz,
- 10.11.2009, godz. 15:16
Polskie firmy ICT z sektora MSP cierpią na niską innowacyjność i brak oferty eksportowej. Współdziałanie w ramach klastrów informatycznych może nauczyć je współpracymiędzy sobą i z firmami zagranicznymi.
Większość firm z sektora ICT to małe i średnie przedsiębiorstwa, które samodzielnie nie mają realnych szans na zdobycie znaczącej pozycji na rynku, nie potrafią konkurować z dużymi koncernami i nie wiedzą, że mają możliwości eksportowania swoich produktów oraz rozwiązań i know-how. Istotnym problemem jest zdobycie środków umożliwiających rozwój firmy oraz kłopoty z pozyskiwaniem funduszy, w tym dotacji europejskich, na badania i rozwój. "Eksport technologii informatycznych z Polski jest na żenująco niskim poziomie. Polskie firmy, szczególnie małe i średnie, nie mają poważnej oferty eksportowej" - zauważa Mariusz Gajowiak, Managing Partner firmy Sekwencja, która jest koordynatorem Alternatywnego Klastra Informatycznego (alternatywny.klaster.info).
Nie tylko dla dużych
3,6 mld USD - za tyle eksportuje rozwiązania IT Izrael, kraj sześciokrotnie mniejszy od Polski! Polska prawie 25 razy mniej!
Piotr Hirnle, Project Manager w Sekwencja, zwraca uwagę na problemy, które leżą u podstaw tego stanu rzeczy - nieumiejętność współpracy, niedostatek zaufania pomiędzy kadrą zarządzającą firm oraz brak instytucji, które mogłyby skutecznie organizować środowisko i pomóc tym firmom w integracji i pokonywaniu problemów. Z dogłębnej analizy stanu polskiego sektora ICT narodziła się inicjatywa, która zaowocowała powstaniem w styczniu 2007 r. Alternatywnego Klastra Informatycznego (AKI) - oddolnej inicjatywy, mającej pomóc małym, polskim firmom teleinformatycznym nawiązywać relacje zarówno między sobą, jak i z firmami zagranicznymi.
"W Polsce brakuje instytucji czy stowarzyszenia, które mogłyby skutecznie organizować środowisko wokół konkretnego celu. Nie chcemy być organizacją, która pozyskuje fundusze unijne na spotykanie się bez wyraźnego celu i efektów. Nastawiamy się na osiąganie wymiernych wyników. Chcemy uszczknąć trochę rynku dużym firmom oraz pokazać małym, polskim przedsiębiorstwom, że mogą z powodzeniem eksportować swoje rozwiązania" - tłumaczy Mariusz Gajowiak. AKI zrzesza firmy, które są na fali wzrostowej, pozyskuje dla nich fundusze na badania oraz umożliwia współpracę z innymi.